تجمیع بیمه ها و هماهنگی شرکت های بیمه گذار و همچنین اصلاح پرداخت ها به پزشکان کلید اصلی تداوم و موفقیت پزشک خانواده است . خلاء تجمیع بیمه ها موضوعی است که موجب شده برنامه پزشک خانواده به صورتی ناقص در فارس اجرا شود ، همین نواقص میتواند شهروندان را در مراجعه به پزشک خانواده دچار مشکل نماید.

 برای اجرای خوب و کامل پزشک خانواده چند بعد و بازوی اجرایی موضوع باید با هماهنگی و در راستای هم فعالیت کنند ، پزشک خانواده با هماهنگی و تعامل و در یک راستا قرار گرفتن سیاست گذاران در وزارت بهداشت ، بیمه ها و شرکت های بیمه گذار و در نهایت مردم به سرانجام مطلوب می رسد.

به نظر می رسد باید در رفتار و کارکردهای پزشک خانواده اصلاحاتی  ایجاد شود ، زیر ساخت های پزشک خانواده باید تکمیل شود ، موضوع تجمیع بیمه ها هنوز به طور کامل اجرا نشده این از جمله مسایلی است که اجرای طرح پزشک خانواده را با دشواری و مشکل مواجه کرده است.

تامین تجهیزات فنی و راه اندازی پرونده الکترونیک برای بیماران نیز نیاز به شتاب بخشی دارد ، برنامه های موازی با پزشک خانواده در مناطقی از کشور در حال اجرا است که با پزشک خانواده همخوانی ندارد ، این برنامه ها باید تجمیع شود و در یک راستا قرار گیرد.

از دیگر مسایل مشکل آفرین در استان فارس در موضوع پزشک خانواده کمبود پزشک است ، پزشک خانواده در مراکز بهداشتی و درمانی نیاز به جانشین و پزشک همپوشان دارد ، در بسیاری از موارد پزشک خانواده به مرخصی می رود و پزشک همپوشان نیز بیمار است یا به هر دلیلی در محل کار پزشک خانواده حاضر نیست ، دراین موارد شهروندان باید هزینه درمان را با تعرفه مراجعه به اورژانس پرداخت کنند و طعم شیرین خدمات رایگان پزشک خانواده در کام شهروندان تلخ می شود.

پزشک خانواده اکنون نهال نوپایی است که نیاز به مراقبت دارد ، تاخیر در پرداخت های شرکت های بیمه به این نهال نوپا ضربه می زند و دلسردی به وجود می آورد. پراکندگی بیمه ها در این عرصه باید زودتر جمع شود و به اجماع برسد ، پزشک خانواده اکنون در آغاز راه است ، ما باید بر سلامت محور بودن پزشک خانواده بیاندیشیم و این افق بلند مدتی است که برای پزشک خانواده ترسیم شده است.

فرهنگ سازی برای مردم و به وجود آوردن شرایط پذیرش عمومی از سوی مردم و آشتی مردم با پزشک خانواده نیز از الزامات است که باید آن را دید ، پزشکان عمومی درمانگر و نسخه نویس اکنون متولی اجرای پزشک خانواده هستند در حالیکه پزشک خانواده نیاز به تربیت پزشکانی خاص این رشته و خاص این جایگاه دارد .

 پزشک خانواده باید کمتر وقت خود را صرف درمان بیمار کند و باید بیشتر به واکاوی شرایط زندگی و سلامت بیمار بپردازد ، پزشک خانواده باید به سراغ انسان های سالم برود و از بیمار شدن آنان جلوگیری کند.

از زمان اجرای برنامه پزشک خانواده شهری، دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، طی طرح های پژوهشی مختلفی به دنبال پیشبرد بهتر اهداف برنامه و رفع مشکلات موجود بوده است  که بر اساس این پژوهش ها یکی از عمده مشکلات مردم، نیاز به فرم ارجاع پزشک خانواده برای مراجعه به متخصص بوده است.

این موضوع در  سال‌های مختلف تفاوت اساسی بین فارس و مازنداران که استان های مجری طرح پزشک خانواده هستند ایجاد کرده بود و با کش و قوس های فراوا روبرو بود  و معمولا منشاء مجادله مراجعه بیماران به مراکز درمانی می گردید .

حذف پرداخت هزینه های اضافی توسط مردم به نظام سلامت،انجام معاینه های دوره ای و پیگیری وضعیت سلامت افراد جامعه توسط پزشکان خانواده و ثبت سوابق بیماری، دسترسی سریع، آسان و شبانه روزی مردم به خدمات سطح اول نظام سلامت، بهبود و ارتقای نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی و پاسخگویی به نیازهای جدید مردم از دیگر اهداف برنامه پزشک خانواده عنوان شده است.

ارائه پیدا و پنهان پزشک خانواده به مشاور وزیر بهداشت 

در نشست مشاور وزیر بهداشت با رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز چهارشنبه  بر تلاش برای گسترش برنامه پزشک خانواده در استان های کشور بر اساس نتایج به دست آمده در استان فارس تاکید شد ، در پی بازدیدهای دو روزه مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور بهداشتی و هیات همراه از مراکز بهداشت خانواده در استان فارس، نتایج ارزیابی های انجام شده از شیوه اجرای این برنامه در نشستی مشترک با رییس دانشگاه علوم پزشکی، مطرح گردید.

 محمد آسایی اردکانی مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور بهداشتی دراین نشست گفت: تلاش می شود تا از یافته های این سفر برای گسترش اجرای برنامه پزشک خانواده در کشور استفاده شود و 

 با ارایه راهکارهایی درباره تسهیل روند خدمات رسانی به مردم در حوزه بهداشت و درمان، با نتایج به دست آمده، دست کم این برنامه در ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی دیگر کشور اجرایی می شود.

دکتر آسایی ، توجه به دو موضوع مهم «اقتصاد و بهداشت در جامعه» را در فرهنگ سازی و ایجاد فضایی برای آگاهی بخشی به مردم پیرامون چگونگی شیوه خدمات رسانی این برنامه از سوی وزارت بهداشت ضروری خواند.

وی درباره نکات قوت برنامه پزشک خانواده در استان فارس توضیح داد: آموزش نیروها و نظارت بر اجرای برنامه پزشک خانواده در استان، نظارت و اجرای صحیح بهداشت مدارس، تغذیه، دهان و دندان و مشاوران سلامت روان و تغذیه، مدیریت خوب سلامت منطقه، رضایتمندی گیرندگان خدمات فنی سلامت در شیراز و استفاده از افراد باتجربه برای پوشش خدمات رسانی به مردم از جمله نقاط قوت ارزیابی شده طی بازدید بازرسان این طرح در استان فارس است.

تداوم مسیر برنامه پزشک خانواده در کشور

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با اعلام اینکه استان فارس همچنان به عنوان ادامه دهنده مسیر پزشک خانواده در کشور است، بازبینی و امکان اجرای برنامه بر اساس شرایط موجود در پیشبرد اهداف این برنامه موثر دانست.

 مهرزاد لطفی  ضمن بیان اهمیت برنامه پزشک خانواده در کشور، با ارایه توضیحاتی درباره میزان رضایتمندی مردم از اجرای برنامه پزشک خانواده، راه نجات بسیاری از مجموعه های بهداشت و درمان در دنیا را اجرای برنامه پزشک خانواده دانست.

وی با تاکید بر پرداختن به دو موضوع مهم «پیشگیری از تصادفات» و «اجرای برنامه پزشک خانواده» در کشور از سوی مسوولان، خواستار تلاش و پیگیری مقامات وزارت بهداشت و کشور در این رابطه شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.