حمید گودرزی، یکشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا با اشاره به اینکه در نخستین دوره سهمیه‌بندی بنزین (تیرماه ۸۶)، سهم معلولان نیز لحاظ شده بود، از ضرورت تجدید نظر در اختصاص یارانه سوخت برای معلولان یاد کرد.

وی همچنین درباره نیاز این قشر از جامعه به خودرو بیان داشت: مقرر شده بود سالانه ۵۰۰ خودرو مناسب‌سازی‌شده به کشور وارد شود تا در اختیار معلولان قرار گیرد و این موضوع مطالبه جدی آنان از سازمان بهزیستی که تاکنون عملیاتی نشده است.

سازوکار استفاده از ون‌های مناسب‌سازی شده مشخص نیست ‌

گودرزی ادامه داد: شهرداری شیراز بتازگی پنج دستگاه ون مناسب‌سازی شده برای معلولان تهیه کرده است و زمان رونمایی از این وسایل نقلیه را دوازدهم آذرماه به مناسبت روز جهانی معلولان اعلام کرده است اما تا کنون در باره ساز و کار استفاده از این ون‌ها تصمیم مشخصی گرفته نشده است.

این مقام مسئول بیان کرد: قرار است جایی برای این خودروها در نظر گرفته شود و سپس معلولان از طریق شماره تماس یا برنامه موبایلی که در اختیار آنان قرار می‌گیرد، نیاز خود را به راننده اعلام کنند تا در زمان مقرر بتوانند از این ون‌ها استفاده کنند.

وی افزود: اگر شهرداری این پنج دستگاه ون را به بهزیستی تحویل دهد، می‌توانیم برای آنها راننده تامین ‌کنیم تا هزینه‌های رفت و آمد بر عهده معلولان نباشد اما اگر شهرداری متولی باشد نمی‌توان در باره کاهش یا حذف هزینه‌های رفت و آمد تصمیم‌گیری یک‌ طرفه کرد.

گودرزی با اشاره به اینکه فارس در زمره استان‌هایی است که از بیشترین انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌ نهاد وابسته به معلولان برخوردار است، اظهار داشت: هم‌ اکنون ۹۰ سازمان مردم‌نهاد ویژه معلولان در همه زمینه‌ها در این استان فعالیت می‌کنند که این امر نشان از توسعه‌ یافتگی فارس دارد.

وی ادامه داد: فعالیت این سازمان‌های مردم‌نهاد، تنها مختص کمک‌رسانی نیست بلکه اداره بهزیستی وظایفی را در قالب طرح‌هایی به آنها محول می‌کند که در قبال آنها یارانه دریافت می‌کنند.

گودرزی، مهم‌ترین خواسته معلولان را امکان تصمیم‌گیری آنان برای خود دانست و آن را همسو با فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد برشمرد و گفت: این افراد بر این باورند که خودشان بهتر از هر کس دیگر می‌توانند در باره نیازهایشان تصمیم‌گیری کنند و نباید به جای آنان فکر کرد.

مسائل معیشتی، بغرنج‌ترین مشکل جامعه معلولان

معاون بهزیستی فارس با اشاره به اینکه مسائل جامعه معلولان نسبتی مستقیم با مشکلات روز جامعه دارد، بغرنج‌ترین مشکل این قشر را در حال حاضر مسائل معیشتی عنوان کرد.

گودرزی اضافه کرد: معلولان هم در حوزه تامین مخارج زندگی و هم در زمینه فراهم‌سازی هزینه‌های درمان با مصائب بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند چرا که بسیاری از داروها و وسایل درمانی باید از خارج وارد شود و یارانه‌هایی که پیش از این در این زمینه‌ها ارائه می‌شد حذف شده است، افزون بر این بیمه تکمیلی عملا کارایی ندارد و بسیاری از موارد را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

وی، کیفیت وسایل تولید داخل کمک‌ توانبخشی معلولان را نازل ارزیابی و بیان کرد: هزینه تهیه این وسایل در اولویت‌ تامین با ارز نظام یکپارچه معاملات ارزی موسوم به "نیمایی" قرار نگرفته است از همین رو یا باید با نبود آنها بسازیم یا در صف واردات بمانیم.

معاون بهزیستی فارس، همچنین از ضرورت تامین سمعک یاد کرد و این کالا را نایاب برشمرد و گفت: نبود سمعک، مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است، زیرا سمعک کالایی صددرصد وارداتی است و هم‌ اکنون قیمت آن بسیار گزاف است.

گودرزی، با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۸ نفر در استان فارس از مشکلات ناشی از ضایعه نخاعی رنج می‌برند، اظهار داشت: استان فارس به لحاظ تعداد بیماران ضایعه نخاعی در رده نخست کشور قرار دارد که ۶۰ درصد آنها به دلیل تصادف دچار معلولیت شده‌اند و تامین وسایل بهداشتی برای آنان نیز با دشواری‌ همراه است.

فقط بیماران ضایعه نخاعی از حق پرستاری برخوردارند

وی همچنین با اشاره به اینکه معلولان شدید و خیلی شدید از حق پرستاری برخوردار نیستند، گفت: حق پرستاری در وضعیت اقتصادی کنونی تنها به بیماران ضایعه نخاعی تعلق می‌گیرد در حالیکه در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، همه معلولان اعم از شدید و خیلی شدید باید از آن بهره‌مند شوند.

معاون بهزیستی فارس با تاکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید، گشایش‌هایی در مورد بهبود وضع زندگی معلولان و خانواده‌های آنان صورت گرفته است، بیان کرد: یکی از مسائل اساسی خانواده‌های دارای معلول، چشم‌پوشی از اعضای خانواده در بهره‌مندی برخی تسهیلات بوده است که خوشبختانه ظرف ۲ سال گذشته، بُعد خانوار در این زمینه مورد توجه قرار گرفت.

گودرزی ادامه داد: هم‌ اکنون همه اعضای خانواده‌ای که سرپرست خانوار در آن معلول باشد، می‌توانند از مزایایی برخوردار شوند، همچنین مستمری نیز به حساب همه اعضای خانوار واریز می‌شود و استان فارس در این حوزه موفق شده است که بیشترین جذب اعتبار را داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.