حجت الاسلام حکمت علی مظفری، یکشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز بیان داشت: یکی از اهدافی که قوه قضاییه آن را با جدیت دنبال می‌کند، تقویت شوراهای حل اختلاف است.

وی، با بیان اینکه مصالحه واجد آثاری است که بدون تردید در احکام دادگاه نیست، گفت: با آنکه احکام دادگاه لازم است اما پس از صدور حکم دادگاه هنوز ممکن است کینه‌ها و درگیری‌ها وجود داشته باشد لیکن در بحث مصالحه و رضایت، اگر این امر به عدل و انصاف صورت گیرد، می‌تواند افراد را به صفای باطنی خود نزدیک کند.
رئیس شورای حل اختلاف کشور همچنین با اشاره به تاکید آموزه‌های دینی مبنی بر مصالحه بین افراد، بیان کرد: باید از ظرفیت شوراها به گونه‌ای استفاده کنیم تا با سازش، افراد به دادگستری ورود نکنند زیرا این امر بار مادی و معنوی به دنبال دارد.
مظفری اظهار داشت: ورود به دادگاه و دادسرا باعث ایجاد استرس در افراد می‌شود، ولی از آنجا که شوراهای حل اختلاف از خود مردم هستند، این فضا از نظر روانی وجود ندارد و برکات بسیاری دارد.
وی، با اشاره به اینکه توفیق‌های بسیاری در عرصه صلح و سازش وجود دارد، گفت: شوراها در طول ۲ سال گذشته باعث سازش بین حدود ۵۴۰ نفر در قتل‌های ناخواسته شده‌اند که این موضوع بسیار ارزشمند است.
 

۱۶۳ نفر از حکم قصاص نجات یافتند
معاون قوه قضاییه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در ۶ ماه گذشته ۱۶۳ نفر محکوم به قصاص از اجرای این احکام رهایی یافتند که در این زمینه شوراهای حل اختلاف نقش محوری داشتند و در این مورد نیز از ظرفیت مددکاری زندان و از جمله مجموعه‌هایی مانند ائمه جماعات، روحانیون و متنفذان هم استفاده شده است. 
مظفری ادامه داد: اقداماتی صورت گرفته است تا موضوع قصاص در مورد قتل‌های عمدی تحت الشعاع این مسائل قرار نگیرد و تلاش شده است شوراهای حل اختلاف با مدیریت و نگاه دقیق، سراغ پرونده هایی بروند که ناخواسته منجر به قتل شده است.
وی افزود: همچنین در ۶ ماه نخست سال 98 در چارچوب دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها نزدیک به ۶ هزار نفر زندانی با محکومیت‌های مختلف آزاد شده‌اند و در این زمینه شوراهای حل اختلاف نقش مهمی ایفا کرده‌اند.
 

نقش روحانیت و مساجد در حل اختلافات پُر رنگ شود

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز در این دیدار گفت: بهتر است اختلافات حقوقی مردم بدون دردسرهای قضایی حل و فصل شود و تا حد ممکن به دادگاه کشیده نشود.
آیت الله لطف الله دژکام با بیان اینکه باید نقش روحانیت و مساجد در موارد این چنینی بیشتر دیده شود، اظهار داشت: متاسفانه نقش مساجد و کارکرد اجتماعی آنها که از جمله حل و فصل اختلافات مردم است، کمرنگ شده در حالیکه باید همان گونه که در مسجد کوفه حضرت علی (ع) این کار را انجام می‌دادند امروز نیز باید این مفهوم ارزشمند احیا شود.
وی ادامه داد: اگر روحانی در یک مسجد، فقه را به درستی بداند و در محله خود بزرگتری کند، زمینه برای اینکه حرف او چارچوب و حسن تاثیر داشته باشد وجود دارد و به نوعی باید نقش آنها تقویت شود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس اضافه کرد: در زمان قدیم، مُهر و امضای روحانی مسجد، پایان دهنده به هر اختلافی بود اما امروز این نقش کمرنگ شده است.
آیت الله دژکام اظهار کرد: در موضوع مسجد محوری در شیراز فعالیت‌های خوبی آغاز شده است و حضور حقوقدان‌ها در این اماکن مذهبی شروع شده است و باید با همین رویکرد، مسائل با صلح و سازش پیش رود و قبل از ورود پرونده به دادگاه، مشکل را حل کنیم و به جایی برسیم که در دادگاه‌های کشور باز نشود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.