علی‌اصغر مونسان شامگاه دوشنبه در حاشیه افتتاح مجموعه گردشگری و سفره خانه سنتی چهره‌نگار در جمع خبرنگاران افزود: دو هزار پروژه گردشگری در کشور شامل ساخت ۵۰۰ هتل با اعتبار مجموع ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در حال اجرا است.

وی شرایط استان های کشور را در زمینه بازدید گردشگران خارجی و داخلی مناسب توصیف کرد و گفت: طرح های گردشگری در سراسر کشور با حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حال اجرا است و با اجرای این طرح ها بسیاری از بناهای تاریخی کشور به فضاهایی برای توسعه کسب و کار تبدیل شده است.

سرپرست وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه بودجه دولت کفاف مرمت و بهسازی کل بناهای تاریخی ایران را نمی دهد،افزود: با بهره از توان بخش خصوصی بناهای در حال تخریب تاریخی کشور احیا و اشتغالزایی مناسبی به واسطه آن ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: در دولت دوازدهم بیش از چهار هزار و ۲۰۰ موافقت اصولی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری صادر شده است.

مونسان گردشگری را اقتصادی نوظهور دانست و بیان کرد: بنابر آمار بانک مرکزی در سال ۹۶ چهار میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر خارجی وارد کشور شده و سهم ما از این اقتصاد نوظهور ۱۱ ممیز هشت دهم میلیارد دلار بوده است.

او در ادامه تعداد ورود گردشگران خارجی به کشور را در سال ۹۷ هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی بزودی درآمد حاصل از ورود گردشگران خارجی به کشور را در سال گذشته اعلام می کند اما برآورد می شود که درآمد حاصل از این صنعت در سال گذشته ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار باشد.

سرپرست وزارت  میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: ورود هر گردشگر خارجی حدود هزار و ۴۰۰ دلار درآمد برای کشور در پی دارد در صورتی که تنها سه سنت هزینه برای هر توریست خرج می شود و این صنعت می تواند یکی از ستون های اقتصاد مقاومتی ایران محسوب شود.

وی با اشاره به هدفگذاری افق چشم انداز ورود ۲۰ میلیون گردشگر به ایران،گفت: در سه ماه ابتدایی سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته ورود گردشگران خارجی به کشور با ۴۰ درصد افزایش روبه رو بوده و پیش بینی می شد امسال عدد ۱۰ میلیون گردشگر ورودی به ایران محقق شود و در چند سال آینده نیز شعار ورود ۲۰ میلیون گردشگر که در سال های قبل هدف‌گذاری شده دست یافتنی است.

قدیمی ترین عکاسخانه جنوب کشور سفره خانه شد

شامگاه امشب دوشنبه طی مراسمی قدیمی ترین عکاسخانه جنوب کشور با نام فردوسی به مجموعه گردشگری و سفره خانه سنتی چهره‌نگار تبدیل شد.

این بنای تاریخی فروردین سال ۱۳۸۶ به شماره ۱۶۲۸۴ در فهرست میراث ملی با نام عکاسخانه فردوسی به ثبت رسیده است.

رسول باقری مالک مجموعه گردشگری و سفره خانه سنتی چهره‌نگار در حاشیه آیین افتتاح به خبرنگار ایرنا گفت: این مجموعه اولین عکاس‌خانه جنوب کشور است که سعی شده با مرمت و بهسازی احیا شود.

وی با بیان اینکه این مجموعه با مساحت ۶۰۰ مترمربع به سفره خانه سنتی تبدیل شده،افزود: بخش شمالی این بنا متعلق به دوره پهلوی اول و ضلع شرقی آن در اواخر دوره قاجار ساخته شده است.

باقری در ادامه گفت: سال ۱۳۰۲ در این محل عکاسخانه ایجاد شده است.

وی مالکیت این بنا را شخصی عنوان کرد و اظهار داشت: مبلغ هفت و نیم میلیارد تومان برای مرمت ،احیا و تجهیز این بنا هزینه شده است.

باقری عنوان کرد: برای ایجاد این مجموعه پرداخت یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان تسهیلات از سوی دولت مصوب شده که تاکنون ۷۰۰ میلیون آن پرداخت و مابقی بعد از افتتاح داده خواهد شد.

او  گفت: با احداث این مجموعه ۴۰ شغل بصورت مستقیم ایجاد شده است.

مونسان و ورودی ارگ کریم خان  

مونسان بعد از افتتاح سفره خانه سنتی چهره‌نگار که در نزدیکی ارگ کریم‌خان زند شیراز قرار دارد بازدیدی از این بنای شاخص دوران زندیه داشت.

او در بدو ورود به بنای ارگ کریم‌خان زند با تلی از نخاله های ساختمانی مواجه شد که این وضعیت، گلایه مونسان را در پی داشت.

سرپرست وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی وجود چنین وضعیتی در ورودی مجموعه تاریخی زندیه را حتی تنها برای دقایقی زیبنده این میراث کهن ندانست‌.

این بنای تاریخی بدون حفاظ در مرکز شهر شیراز واقع شده و چندین بار برخی افراد از دیواره های آن بالارفتند که گفته شد هدف این افراد خودنمایی بوده است.

به گفته مقامات انتظامی برای دستگیری این افراد پرونده هایی تشکیل شده است.  

۹۸۷۳ / ۱۸۷۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.