هیأت مستقل کارشناسان رسمی دادگستری فارس که بنا به درخواست کمیته حقیقت‌یاب شورای شهر دو ماه بررسی دقیق و موشکافانه بر روی سیل‌ دروازه قرآن انجام داده است، بالآخره مقصران سیل شیراز را در ۱۱ ردیف اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، در این گزارش شهرداری شیراز در تمام ادوار گذشته تاکنون، با ۵۴ درصد به‌عنوان مقصر اصلی سیل دروازه‌ قرآن معرفی شده است. استانداری فارس، سازمان مدیریت بحران، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، راه و شهرسازی و ... سایر مقصران سیل شناخته شده‌اند.

رئیس کمیته حقیقت یاب سیل در این باره گفت: بر اساس گزارش مذکور ویژگی‌های حوزه آبخیر سبب شده است تا بارندگی مازاد پس از مدتی کوتاه به محل  بالادست مجرای زیرسطحی انتقال سیل دروازه قران در خروجی حوزه رسیده و موجب وقوع سیل شود.

سید عبدالرزاق موسوی افزایش رطوبت خاک و کاهش نفوذپذیری ناشی از بارندگی‌های قبلی را از دیگر عوامل طبیعی وقوع سیل دانست که در گزارش مذکور به آن اشاره شده، بیان کرد: بارش‌های پیش از پنجم فروردین ماه در حوزه آبخیز مورد نظر موجب افزایش رطوبت رطوبت خاک حوزه و کاهش نفوذپذیری آن شده است.

وی ظرفیت ناکافی مجرای زیرسطحی انتقال سیل ناشی از ضعف و یا خلا آمار و اطلاعات بارندگی در زمان انجام یا تکمیل مطالعات در سال ۱۳۶۶ در قیاس با وضعیت فعلی و میزان بارندگی و مقدار سیل رخ داده را نخستین عامل ذکر شده در گزارش دانست و با بیان اینکه دستگاه اجرایی مرتبط،  شهرداری شیراز در زمان انجام و تکمیل مطالعات در سال ۱۳۶۶ بوده است  سهم این عامل را   ۱۷ و نیم درصد عنوان کرد.

 عضو شورای شهر شیراز  با بیان اینکه رای غیر منطبق پروژه در قیاس با طرح اولیه در سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸ دومین عامل وقوع سیل است، افزود:  شهرداری شیراز در بازه زمانی اجرای طرح دستگاه مربط با این قصور است که  سهم  ۶ درصد را به خود اختصاص داده است.

 موسوی عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه در اجرای طرح و عدم دریافت مجوز و تاییدیه از وزارت نیرو را سومین عامل مندرج در گزارش مذکور دانست و با بیان اینکه دستگاه اجرایی مرتبط با آن شهرداری شیراز در بازه زمانی انجام مطالعه و اجرای طرح است  سهم این عامل  را ۵ درصد برشمرد.

 عدم نظارت کافی بر اقدامات شهرداری در انجام مطالعات و مرحله تصویب طرح مجرای زیرسطحی انتقال سیل در سال ۱۳۶۶ به رغم مسئولیت قانونی پنجمین عامل موثر در سیل شیراز است که به گفته موسوی استانداری فارس در زمان انجام مطالعات و تصویب طرح در سال ۱۳۶۶ دستگاه مرتبط با آن محسوب شده و سهم این عامل دو درصد اعلام شده است.

رئیس کمیته حقیقت یاب سیل شورای شهر شیراز عدم نظارت کافی بر اقدامات شهرداری در اجرای غیرمنطبق پروژه با طرح در بازه زمانی سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸ به رغم مسئولیت قانونی را به عنوان قصور استانداری فارس در زمان اجرای طرح طی سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸ برشمرد و سهم این عامل را دو درصد دانست.

وی گفت: عدم اقدام لازم در تملک اراضی مورد نیاز جهت انجام فعالیت‌ها و طرح‌های پیشگیرانه در مسیل دروازه قرآن و مجرای زیرسطحی انتقال سیلاب از سوی  استانداری فارس در بازه زمانی سال‌های ۱۳۶۶ تا کنون ششمین عامل و سهم آن دو درصد است.

در این گزارش، شهرداری شیراز در تمام ادوار گذشته تاکنون با ۵۴ درصد به عنوان مقصر اصلی در وقوع خسارت‌های جانی و مالی در سیل دروازه‌ قرآن معرفی شد.

به گزارش ایلنا، حادثه سیل «دروازه قرآن» که فروردین ماه سال جاری اتفاق افتاد، ۲۱ کشته و بالغ بر ۱۶۴ مصدوم و همچنین میلیاردها تومان خسارت مالی بر جای گذاشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.