به گزارش ایرنا مرتضی شکوهی، چهارشنبه در آیین اختتامیه چهارمین دوره جشنواره استانی گلستان خوانی در شیراز،
با اشاره به اینکه طرح گلستان خوانی در حال حاضر تنها در استان فارس اجرا می‌شود، اظهار داشت: با بررسی نتایج این طرح و کارشناسی دقیق آن می‌توان همه دانش آموزان کشور را با اندیشه ها و مفاخر ادبی کشورمان آشنا کرد.
وی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره را تقویت مهارت سخنوری و استفاده از مفاهیم ارزشمند آثار فرهنگی در زندگی دانش آموزان و توسعه آن دانست.
شکوهی، با بیان اینکه یکی از رویکردهای اصلی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی کمک به روان خوانی و صحیح خوانی دانش آموزان است، گفت: وزارت آموزش و پرورش با اجرای برنامه‌های درسی و انجام فعالیت های مختلف مانند، تکالیف مهارت محور، طرح عید و داستان و... در پی افزایش ارتباط دانش آموزان با یکدیگر، خانواده و اجتماع است.
وی، یکی از دغدغه های اصلی معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش را کارکرد انتقال، گسترش، توسعه و باز تعریف فرهنگ جامعه و کمک به تحقق هویت ملی و دینی دانش آموزان دانست و اظهار داشت: نباید در پی رقابت بین دانش آموزان، رتبه بندی و دادن تکالیف سنگین به آنها باشیم تا مبادا از درس و مدرسه دور شوند.

**250هزار دانش‌آموز تحت آموزش گلستان‌خوانی قرار گرفتند
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این آیین با بیان اینکه برنامه گلستان خوانی به شیوه‌ای بسیار زیبا رواج یافته است، گفت: کمتر دانش آموزی در دوره دوم دبستان در این استان وجود دارد که حداقل چند حکایت زیبا از سعدی را نداند.
علی عسکر نجفی اضافه کرد: امروز به برکت گلستان خوانی، این اثر ارزشمند از غربت و تنهایی بیرون آمده و حکایت‌ها و ضرب المثل های آن در تمام مدارس استان در پایه های چهارم، پنجم و ششم تدریس می شود.
وی، با اشاره به اینکه اجرای برنامه گلستان خوانی از چهار سال پیش در استان فارس آغاز شده است، بیان داشت: در این برنامه سالانه، بیش از 250 هزار نفر از دانش آموزان این استان تحت آموزش های لازم قرار گرفتند و 120 نفر به مرحله استانی راه یافتند.
به گفته نجفی، هم اکنون بسیاری از دانش آموزان دوره اول و حتی دوره پیش دبستانی در این استان با حکایت های سعدی مانوس هستند.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: سعدی، مهمترین و سرنوشت سازترین دوره آموزش و پرورش را مراحل اولیه سنین تربیت پذیری یعنی دوره دبستان می‌داند و تاکید دارد که برای اثرگذاری مناسب، تربیت باید در همین دوران انجام شود.
نجفی بیان کرد: هدف از برگزاری جشنواره گلستان خوانی در مدارس ابتدایی، اصلاح شیوه های آموزش، پیشگیری از حفظ طوطی وار مطالب، جلوگیری از فقر واژگانی در بین دانش آموزان، افزایش اعتماد به نفس کودکان، اثرگذار کردن شیوه های آموزش مفاهیم اخلاقی و کار گروهی در بین دانش آموزان، کاهش رقابت های فردی و معرفی مفاخر ادبی و علمی است.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تربیت شهروند قانونمند و اخلاق مدار، تنها وظیفه یک نهاد آموزشی و تربیتی نیست، تاکید کرد: نهادهای مسئول نمی‌توانند با فعالیت‌های جزیره‌ای به اهداف مورد نظر دست یابند از همین رو همکاری و همراهی شهرداری شیراز با آموزش و پرورش تجربه ای بسیار سودمند و بیانگر الگوی مناسبی از همکاری‌های بین بخشی است.
جشنواره گلستان‌خوانی برای دوره دوم شامل، کلاس های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی طراحی شده است اما آن قدر برای مردم، آموزگاران و دیگر دانش آموزان جذابیت داشت که حتی در کلاس های اول و حتی پیش دبستانی برگزار می شود. همچنین آموزش گلستان خوانی به دانش آموزان در قالب کتاب 'ورقی از گلستان در دبستان' ارایه می‌شود که به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان و آموزگاران قرار می گیرد.
ابومحمد مصلح الدین بن عبدالله، نامور به سعدی شیرازی و مشرف الدین در سال 568 یا به برخی از روایت ها در 588 خورشیدی تولد یافت. آوازه این شاعر و نویسنده پارسی گوی ایران زمین بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین، گیرا وقوی اوست.
جایگاه این شاعر نام آور سده هفتم هجری نزد اهل ادب تا بدان جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده اند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست که به این سه اثر، کلیات سعدی می گویند.
شیخ اجل سعدی به سیاحت و جهانگردی علاقه بسیاری داشت و به شهرهای خاور نزدیک و خاورمیانه، هندوستان، مصر و شمال آفریقا سفر کرد و این جهانگردی به روایتی 30 سال به طول انجامید.
همان گونه که در تاریخ تولد این فخر ادبیات ایران زمین اختلاف نظر وجود دارد در مورد تاریخ وفات وی نیز دیدگاه ها متفاوت است و به استناد آنچه دراین مورد موجود است این ادیب بی بدیل ادبیات پارسی در سال 671 خورشیدی چشم از جهان فرو بست.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.