سال جدید، پیاز هم به خوراکى هاى لاکچرى پیوست و هر کیلوى آن در مغازه ها تا 13 هزار تومان فروخته شد به‌طوری‌که صادرات آن و گوجه فرنگی سبب شد قیمت‌شان به شدت افزایش و کمتر مورد استقبال مردم قرار گیرند.

به گزارش ایلنا با توجه به کاهش عرضه و افزایش قیمت گوجه فرنگى در میادین و مغازه‌هاى میوه و تره بار، بررسى‌ها از سطح شهر شیراز نشان می‌دهد که قیمت گوجه فرنگى درجه یک و دستچین به محدوده 8 تا 10 هزار تومان رسیده است.

اکنون بررسی هاى میدانى از واحدهاى صنفى میوه و سبزى در شیراز از آن حکایت دارد که قیمت گوجه فرنگى در واحدهاى صنفى افزایش یافته و فروشندگان دلیل این اتفاق را کمبود گوجه فرنگى به واسطه افزایش حجم صادرات بیان می‌کنند.

بسیارى از مغازه داران بر این باورند زمانى که صادرات دو محصول پیاز و سیب زمینى آزاد شد، خروج این دو محصول از کشور شدت گرفت و همین موضوع باعث افزایش بهاى پیاز در ایام نوروز شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز با بیان اینکه در حال حاضر حجم زیادى از میوه و تره بار در میدان میوه وجود دارد، مى گوید: ناگهانى اتفاق افتادن بلایاى طبیعى مانند سیل و .... در شیراز و استان سبب شده که مردم با ترس روبرو شوند، به طورى که برای تامین و ذخیره مواد غذایى ترجیح مى دهند که مواد غذایی بیشتری در خانه های خود انبار کنند.

جواد عدلو در گفت و گو با ایلنا با بیان  اینکه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است، مى افزاید: عوامل و بلایاى طبیعى مانند سیل که در روزهاى گذشته در شهر شیراز اتفاق افتاد، سبب شده که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد؛ این در حالى است که در حال حاضر مردم به دلایلى مانند صرفه‌جویى و کمک به سیل زده‌ها در شهر شیراز و دیگر استان ها از خرید میوه و تره بار دست کشیده اند.

عدلو خاطر نشان مى کند: بى شک وقوع سیل در شیراز بر روى تمام اصناف تاثیر گذاشته است.

وى در ادامه با اشاره به اینکه قیمت پیاز در حال طى کردن سیر نزولى است، ادامه مى دهد: در حال حاضر قیمت هر کیلو پیاز درجه یک در میدان میوه و تره بار حدود 8500 تومان است، اما پیازهایى هم وجود دارد که از کیفیت و قیمت پایین ترى برخوردارند.

عدلو با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو پیاز در مغازه حدود 10 الى 12 هزار تومان است، گفت: در شرایط فعلى یک نوع پیاز هم توسط اداراتى مانند تعاونى روستایى در حال توزیع در بازار است که بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفته و قیمت آن هرکیلو حدود 4500 تومان است.

پیاز

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز با اشاره به اینکه قیمت گوجه فرنگى در حال افزایش و گران‌تر شدن است، ادامه مى دهد: وقوع سیل و بارندگى هاى زیاد در استان سبب شده که کشاورزان نتوانند محصولات خود را برداشت و وارد بازار کنند که همین امر سبب افزایش قیمت گوجه‌فرنگى در بازار شده است؛ در حال حاضر قیمت هر کیلو گوجه فرنگى در میدان تره بار حدود 3 الى 4 هزار تومان است.

عدلو تصریح مى‌کند: بسیارى از افرادى که در مغازه‌هاى استیجارى فعالیت مى کنند به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها قادر به  فعالیت نیستند و کاهش قدرت خرید مردم و اجاره هاى گران باعث تعطیلى واحدها و مغازه هاى میوه فروشى در شیراز شده است.

عدم استقبال مردم از میوه

میلاد یکى از مغازه‌داران میوه و تره‌بار در شیراز با بیان اینکه افزایش قیمت بعضى از میوه‌ها سبب شده که مردم از خرید میوه استقبال نکنند، مى گوید: اگرچه بعضى از میوه‌ها مانند هویج، پیاز، گوجه فرنگى از ضروریات آشپزى است، اما افزایش و گرانى این میوه‌ها سبب کاهش استقبال مردم از مغازه‌هاى میوه فروشى در سطح شهر شیراز شد.

این مغازه‌دار در گفت و گو با ایلنا به قیمت پیاز در بازار شیراز اشاره مى کند و مى افزاید: در حال حاضر قیمت هر کیلو پیاز در مغازه ها حدود 9 تا 11 هزار تومان است.

میلاد در ادامه با بیان اینکه قیمت بعضى از میوه ها مانند سیب و پرتقال افزایش چشمگیرى پیدا کرده و ادامه مى دهد: اگرچه قیمت میوه ها در شب عید و قبل از ایام تعطیلات حدود 7 الى 8 هزار تومان بود اما در حال حاضر قیمت آنهابه ترتیب 11 الى 12 هزار تومان شده است. به گفته وى قیمت هر کیلو سیب زمینى حدود 5 هزار تومان است.

این مغازه دار بیان مى کند: زمانى که قیمت میوه ها گران و قدرت خریدها کم مى شود، به مراتب فروش کم خواهد شد.

وى با اشاره به اینکه بارندگى هاى اخیر سبب افزایش قیمت گوجه فرنگى شده، مى‌افزاید: در حالى حاضر قیمت هر کیلو گوجه فرنگى به 5 الى 6 هزار تومان رسیده است.

وی مى افزاید: در حال حاضر مردم محصولاتى مانند گوجه فرنگى، پیاز، و .... را خریدارى مى کنند اما خرید میوه توسط مردم به شدت کاهش یافته است.

علیرضا یکى از فروشندگان میوه و سبزى در سطح شهر نیز مدعى است قیمت گوجه، پیاز و سیب زمینى همچون الاکلنگى است که با رشد قیمت یکى از اقلام، قیمت دو محصول دیگر افت مى‌کند و این موضوع دقیقاً به تصمیمات دولتى مبنى بر ممنوعیت صادرات وابسته شده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.