به گزارش این روزنامه، یکی از ابتدایی ترین اصول صادرات مواد غذایی اعم از میوه، صیفی جات ، گندم ، گوشت و انواع ارزاق دیگر این است که صادرات این محصولات با رعایت ضوابط و اصول امنیت غذایی صورت گرفته و صادرات آنها به نحوی باشد که بازار های داخلی دچار تلاطم نشده و با افزایش جهشی قیمت ها مواجه نگردد.
امروزه تاثیر پذیری سطح عرضه و تقاضای ارزاق عمومی در بازار داخلی ، بویژه در خصوص انواع میوه و سبزی، گوشت و برخی مواد دیگر از صادرات این کالاها بسیار زیاد شده است. صادرت بیش از حد و عدم رعایت سهم مناسب برای بازار داخلی موجب شده است تا در مواردی با کمبود برخی محصولات یا مواد غذایی در بازارهای داخلی مواجه شویم.
مصداق عینی این امر جهش قیمت ها روی برخی محصولات نظیر گوشت قرمز، انواع میوه ، گوجه و چند قلم مایحتاج عمومی و اصلی دیگر می باشد.
در این رابطه چند نماینده مجلس و کارشناسان از مدت ها پیش هشدار داده بودند که خروج بی حساب ارزاق عمومی و در موارد بسیاری کالاهایی که با یارانه روی آنها تهیه شده اند ، بنام صادرات موجب کمبود در بازار خواهد شد.
برکسی پوشیده نیست که در پی کاهش شدید ارزش پول ملی در برابر ارزهای رایج و اصلی خارجی رغبت کشورهای همسایه برای خرید و انجام واردات محصولات ایرانی به دلیل ارزانی قابل توجه نسبت به قیمت های صادراتی قبل از این کاهش پیدا کردند.
این عامل موجب شده است تا صادرات رسمی ، غیررسمی و قاچاقی از مرزها افزایش یابد و در موارد زیادی نیز کنترل صحیح و مورد انتظار طبق ضوابط ایمنی امنیت غذایی انجام نگرفته است.
جهش قیمت انواع گوشت، میوه، صیفی جات و غیره در مراکز عرضه داخلی اجناس ، تائیدی بر این حقیقت تلخ است که اصل و اصول تامین امنیت غذایی و جلوگیری از بروز تلاطم در بازار داخلی بهنگام صادرات اعمال نشده است.
آنچه موجب نگرانی است افزایش قیمت ها در حد معقول و قابل انتظار نیست ، بلکه تداوم گرانی و در مواردی کمیاب شدن برخی ارزاق عمومی در بازار داخلی موجب نگرانی و تلاطم بیشتر بازار و قیمت ها است که بر اضطراب و ناامیدی ها دامن می زند.
رئیس­ اتحادیه بارفروشان کشور با تائید افزایش قیمت ها و تاثیر پذیری مستقیم آنها از صادرات بی رویه محصولات داخلی تاکید کرده است که تغییرات نرخ ارز به نفع ارزهای بیگانه سبب افزایش صادرات میوه و سبزی ­و بالا رفتن قیمت این محصولات در بازار شده است.
حسن صابری در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما افزود: صادرات این محصولات در حجم بالا، بروز سیل در جنوب کشور و خرید تضمینی پرتقال، ​­ سبب افزایش قیمت میوه و سبزی در بازار شده است.
رئیس ­اتحادیه بارفروشان افزود: پرتقال تا پیش از شروع خرید تضمینی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار با قیمت 2 هزار­ تا 2500 تومان عرضه می‌شد، اما امروز­ به ­4 هزار تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه فروش خوب تولید کنندگان میوه، سبب افزایش تولید در سال آینده خواهد شد گفت: تا دو ماه آینده، با افزایش تولید شرایط بهتری بر بازار میوه حاکم می‌شود.
صابری­ ادامه داد: هم‌اکنون بیش از 70 هزار تن میوه ذخیره سازی شده که 40 هزار تن آن پرتقال است.
رئیس­ اتحادیه بارفروشان­ اضافه کرد: ذخیره‌سازی میوه در انبار‌های داخلی باغداران نیز انجام شده است، اما مردم ­به اندازه مصرف خرید و از نگهداری حجم بالای میوه خوداری کنند.
اظهارات این فعال صنفی به خوبی نشان می دهد که متاسفانه تمهیدات مورد انتظار برای در نظر گرفتن سهمیه بازار داخلی در صادرات محصولات انجام نمی گیرد و ضروری است تا در کوتاه ترین زمان ممکن از خروج ارزاق عمومی و اصلی به نام صادرات جلوگیری شود.
متولیان بخش های صادرات و تنظیم بازار باید با اتخاذ تدابیر ویژه در راستای تامین امنیت غذایی کشور اقدام کنند.
به عبارتی نباید با صادرات بی رویه مواد غذایی که در مواردی با یارانه هایی در قالب های مختلف تولید و عرضه شده اند، بنام صادرات روانه کشورهای همجوار شوند تا بازارهای داخلی با کمبود مواجه شده و اساس عرضه و تقاضا در بازار مختل گردد.
آنچه مسلم است صادرات محصولات غیرنفتی داروی شفابخش اقتصاد تک محصولی و نفتی ایران است ولی نباید موضوع صدور مایحتاج و ارزاق عمومی به خارج از کشور را با صادرات محصولات غیرنفتی اشتباه گرفت.
در آزاد ترین اقتصادهای رایج در کشورهای توسعه یافته نیز سهم بازارهای داخلی به نحوی تنظیم و تامین می شود که اصل عرضه و تقاضای روان با قیمت های متعادل دچار مشکل نشود.
به عبارت دیگر صدور محصول تولیدی به این معنی است که محصول مازاد بر نیاز صادر می شود و این در حالی است که در مواردی به دلیل کاهش ارزش پول ملی در ایران صادرات محصولاتی که تا دیروز خریدار نداشتند ، امروزه به صورت بی رویه و در حجم های بالا و بدون در نظر گرفتن سهم بازار داخلی صادر می شوند.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.