به گزارش ایرنا عنایت الله رحیمی، یکشنبه در نشست شورای زکات استان فارس در شیراز افزود: برنامه ریزی در این زمینه علاوه بر این که می تواند به عاملان جذب زکات کمک شایان توجهی کند در نحوه هزینه و مصارف زکات نیز می تواند نقش ویژه ای داشته باشد.
وی بیان داشت: افزون بر مدون کردن برنامه های دریافت و جذب زکات باید این موضوع نیز ترویج و اشاعه داده شود که پرداخت زکات موجب افزایش معنویت در جامعه می شود.
رحیمی، با اشاره به مباحث شرعی پرداخت زکات، تاکید کرد: فرمانداران، بخشداران و روسای دستگاه های اجرایی مکلف شده اند موضوع دریافت زکات را در نقاط مختلف این استان پیگیری کنند.
استاندار فارس ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از وجوه زکات برای عمران و توسعه شهرستان ها اختصاص داده می شود استانداری نیز به همان میزان تسهیلات برای رونق طرح های عمرانی و عمومی تخصیص خواهد داد.

** مردم فارس بیش از 565 میلیارد ریال زکات پرداخت کردند
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان فارس هم در این نشیت گفت: در سال 97 مردم این استان بیش از 565 میلیارد ریال زکات اموال و فطریه پرداخت کردند.
محمد بذر افشان اضافه کرد: از مجموع این میزان، 230 میلیارد ریال زکات واجب، بیش از 130میلیارد ریال فطریه و 200 میلیارد ریال زکات مستحب بوده است.
وی، در مورد روستاهای مشمول پرداخت زکات در استان فارس، اظهار داشت: بیش از یک هزار و 557 روستا مشمول پرداخت زکات بودند که از این تعداد بیش از یک هزار و 78 روستا زکات خود را پرداخت کردند و از این روستا ها بیش از چهار هزار و 700 تن گندم، 27 تن خرما، چهار هزار راس گوسفند و ... دریافت شده است.
بذرافشان بیان کرد: بیش از 69درصد مصارف زکات در این استان مربوط به نیازمندان است و مابقی آن به توسعه فعالیت های عمومی اختصاص می یابد.
به نظر مشهور بین فقها زکات که امری واجب است به 9 چیز تعلق می گیرد که عبارتند از: گندم، جو، کشمش، خرما، گاو، گوسفند، شتر، طلا و نقره سکه دار، یعنی سکه رایج معامله که هر کدام دارای نصاب شرعی هستند که تا وقتی به آن حد نصاب برسند و جامع شرایط دیگر نباشد، زکات به آنها تعلق نمی گیرد.
ع.پ /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.