به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر سعید نمکی شامگاه چهارشنبه در مراسم بهره برداری از 18 خانه بهداشت عشایری سیار در استان فارس تلاش بهورزان عشایری را موجب دستیابی به شاخص های ارزشمند در عرصه سلامت عشایر دانست.
وی با بیان اینکه توجه به مناطق محروم در صدر برنامه‌های وزارت بهداشت قرار دارد بیان داشت : توسعه خدمات درمان در مناطق محروم و کمترتوسعه یافته ، توزیع عادلانه منابع نظام سلامت و در دسترس قرار گرفتن پزشک، توسعه پزشکی از راه دور با بسته‌های طراحی شده و تقویت مشارکت خیرین و بخش خصوصی از اولویت‌های وزارت بهداشت است.
با حضور دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، 18 خانه بهداشت عشایری سیار برای استقرار در مناطق عشایری استان فارس به بهره برداری رسید و این طرح ، به چرخه خدمات سلامت پیوست.
وزیر بهداشت و درمان در آئین بهره برداری از این خدمت جدید، با اشاره به آمارهای موجود در زمینه خدمات سلامت، گفت: در سال های پیش از انقلاب اسلامی، از هر هزار نوزاد، ۱۲۰ نفر تا قبل از یک سالگی و ۱۴۷ نفر هم تا قبل از پنج سالگی، جان خود را از دست می دادند، پوشش واکسیناسیون ۲۵درصد بود و از هر هزار مادر باردار نیز ۲۴۵ مورد مرگ در اثر عوارض بارداری و زایمان به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: اکنون با تلاش های انجام گرفته در زمینه توسعه زیرساخت ها، به پوشش صد درصدی واکسیناسیون دست یافته و مرگ و میر مادران باردار نیز به کمتر از یک درصد رسیده است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه توجه به مناطق عشایری و محروم باید در تمام کشور مورد توجه قرار گیرد راه اندازی این خانه های بهداشت سیار را نیز گامی در این راستا دانست و از تلاش های دست اندرکاران حوزه سلامت فارس تقدیر کرد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در آئین گشایش این خانه های بهداشت سیار، جمعیت عشایر فارس را ۱۴۰ هزار نفر اعلام کرد که معادل ۱۲ و نیم درصد از جمعیت عشایر کشور و گفت: بر همین اساس می توان فارس را قطب فصلی عشایر کشور دانست.
دکتر عبدالرسول همتی در مراسم بهره برداری از این طرحهای بهداشتی بیان داشت : برای این خانه های سیار پیش بینی همه امکانات بهداشتی شده است ، ارائه تمامی خدمات بهداشتی اولیه به تمامی گروه های سنی، عشایری با استفاده از این خانه های بهداشت انجام می شود.
دکتر همتی افزود: در این خدمت جدید به مناطق عشایری ، سه کانکس به مناطق عشایری شهرستان ممسنی، 2 کانکس به مناطق عشایری شهرستان فراشبند، سه کانکس به شهرستان بوانات، 2 کانکس به شهرستان اقلید، 2 کانکس به شهرستان فیروزآباد و دیگر کانکس ها نیز به مناطق عشایری شهرستان های مهر، قیروکارزین، زرین دشت، داراب، کازرون و آباده اختصاص می یابد تا امکان دسترسی عشایر کوچرو به خدمات بهداشتی، فراهم شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: از سال 1394، با پذیرش 20 نفر از فرزندان عشایر کوچروی استان در مرکز آموزش بهورزی اقلید، زمینه های راه اندازی این خدمت جدید و آموزش بهورزان عشایر فراهم شده و اکنون بهورزان در این کانکس های سیار به ارائه خدمت می پردازند.
وی اضافه کرد: این افراد که در سال گذشته فارغ التحصیل شدند، اکنون با استقرار در این کانکس های سیار، حلقه ای دیگر از خدمات سلامت را در زنجیره بهداشت و درمان فارس، تکمیل کرده و به عشایر کوچرو، ارائه خدمت می کنند.
همتی با بیان اینکه برای تهیه و تجهیز هر کانکس، 100 میلیون تومان اعتبار هزینه شده گفت: امید است استقرار کانکس های سیار در مناطق عشایری و ارائه خدمات توسط بهورزان زمینه ساز افزایش ضریب بهداشت و سلامت در این مناطق باشد.
دکتر نمکی وزیر بهداشت روز چهارشنبه برای انجام یک سفر دو روزه وارد شیراز شد و در پایان سفر خود فردا پنجشنبه راهی شهرستان های فیروز آباد ، قیر و کارزین ، خنج، گراش، لار، زرین دشت، داراب، جهرم و فسا می شود.
6113
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.