به گزارش ایرنا، هر چند بیماری سالک به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان هنوز در همه مناطق فارس ریشه کن نشده اما به گفته مسئولان دانشگاه و متخصصان حوزه بهداشت این دانشگاه روند ابتلا به این بیماری سیری نزولی و کاهش آن چشمگیر و قابل مشاهده است.

** ابتلای حدود 2 هزار نفر به سالک دراستان فارس
مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه آمار مبتلایان به سالک در فارس به کمتر از 2هزار بیمار کاهش یافته است، گفت: در سالهایی نه چندان دور این آمار بیش از 10 هزار بیمار برآورد شده بود.
دکتر مصطفی ابراهیمی افزود: این کاهش نتیجه اقداماتی چون جونده کُشی در کانون های اصلی بیماری، آموزش و ارائه خدمات درمانی و مشاوره رایگان در شبکه های بهداشت و درمان همه شهرستانهای استان است.
وی با بیان این که ارائه این خدمات به صورت رایگان انجام می شود اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز هر سه ماه یک بار با تشکیل کمیته های فصلی، برنامه های جونده کُشی، آموزش و اطلاع رسانی، بیماریابی و درمان و نظارت و کنترل بر فعالیت های سایر ارگان های مرتبط با این بیماری مقابله می کند.
مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به این که گزش پشه سالک در ماه های گرم سال بوده و ظهور علائم بیماری یک تا پنج ماه بعد از گزش خواهد بود، گفت: اگر فردی زخمی بر بدن خود داشت که تا دو هفته بهبود پیدا نکرد به پایگاه های بهداشت مراجعه کند. سالک یک بیماری پوستی طولانی مدت بدون درد و تب است که در سال های اخیر با توجه به شرایط زندگی حاشیه نشینی در اطراف شهرها به وجود آمده است.

** کانون های بیماری در فارس
بر اساس مطالعات انجام شده بروز سالک روستایی دراستان فارس بیش از سالک شهری است، برای مقابله با این بیماری، شرایط و ساختارهایی را باید اصلاح کرد؛ مسائلی نظیر سیستم دفع فاضلاب، انباشت نخاله و کود در روستاها، همجواری منازل با محل نگهداری احشام و بسیاری از پارامترها که همه دستگاهها باید در آن مشارکت کنند .
حدود پنج سال قبل برنامه جامعی در خصوص مبارزه با سالک دراستان فارس تدوین و اجرایی شد. بر اساس آمارهای موجود، در سال 93 تعداد چهار هزار و 611 نفر به سالک دراستان فارس مبتلا بودند، حال آنکه این تعداد از ابتدای سال جاری تاکنون به کمتر از 2 هزار نفر رسیده‌ است‌.
این کاهش بروز نشان از تاثیرگذاری طرح جامع مبارزه با سالک در فارس دارد اما با وجود کنترل بیماری سالک در نقاطی نظیر آباده‌ی طشک و خرامه به عنوان کانون بیماری، شاهد بروز آن در نقاط روستایی دیگر استان فارس نظیر منطقه بیضا در شهرستان سپیدان بوده‌ایم‌.
هر چند بروز سالک شهری در شیراز کاهش قابل توجهی داشته است، برای مقابله جدی با این بیماری باید کانون‌های آن بهسازی شود؛ نقاطی نظیر رودخانه‌ خشک می‌تواند کانون این بیماری باشد.
6113/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.