به گزارش ایرنا، شب یلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است شب یلدا به زمان بین غروب آفتاب از آخرین روز پاییزتا طلوع آفتاب در نخستین روز زمستان گفته می‌شود.
یکی از رسومی که در این کهن ترین جشن ایرانی وجود دارد جمع شدن خانواده ها در کنار یکدیگر و مصرف میوه و تنقلات از جمله هندوانه ، انار، آجیل و شیرینی در کنار قصه‌ گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین تفال به دیوان حافظ است.
بازار در این شب ها رونق دوباره ای می گیرد و همه مردم به دنبال خرید مایحتاج خود برای شب یلدا هستند و نظارت بر بازار یکی از اصلی ترین خواسته های مردم است.
با توجه به افزایش تقاضا در یک مدت محدود امکان سودجویی برای عده ای نیز فراهم خواهد شد پس نظارت می تواند نه تنها از افزایش نامعقول قیمت جلوگیری کند بلکه امکان سودجویی از افراد را نیز از بین خواهد برد و مردم با اطمینان، آرامش و بی هیچ نگرانی، کالا‌های لازم خود را تهیه و خریداری می کنند.
مردم امیدوارند با نظارت هایی که می شود بتوان غول گرانی را اندکی به بند آورد تا فرار مغزهای آجیل از سفره یلدا در این شب محقق نشود و پسته خندان به کامیابی مردم بخندد نه به ناکامی آنان.

** نظارت و کنترل بازار در ایام شب یلدا آغاز شده است
معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان فارس با بیان این که نظارت بر بازار در این ایام افزایش یافته است ، گفت:اکیپ های ویژه ای از سه شنبه 27 آذرماه لغایت پنجشنبه 29 آذرماه در دو شیفت صبح و بعد از ظهر اقدام به نظارت بر بازار می کنند.
محمدمهدی عرب چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: اکیپ های معاونت بازرسی و نظارت اصناف استان فارس درقالب 8 اکیپ خودرویی و 10 تیم موتورسوار و 70 نفر از ناظرین افتخاری با همراهی نمایندگان تعزیرات حکومتی از واحدهای آجیل و خشکبار، میوه و تره بار، مواد پروتئینی و انواع شیرینی بازدید خواهند کرد.
وی بیان کرد: مردم شیراز می توانند تخلفات صنفی را به شماره 32340000 ستادخبری بازرسی ونظارت اصناف استان اعلام کنند تا دراسرع وقت رسیدگی شود.

** آجیل را نمی توان قیمت گذاری کرد
مهم ترین موضوع در سال 97 افزایش قیمت پسته است که در آستانه شب یلدا هر کیلوگرم آن به 200 هزار تومان هم رسید.
رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی شیراز گفت:لیست قیمتی برای فروش اقلام مصرفی در شب یلدا در اتحادیه وجود ندارد و بر اساس کیفیت و کمیت محصولات همچنین بر اساس فاکتور خرید ؛عرضه کنندگان نسبت به قیمت گذاری اقدام می کنند.
مجتبی نمازیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره افزایش قیمت نامعقول پسته اظهارداشت: پسته یکی از اقلامی است که بیشتر مورد توجه واقع شده و این کالا با توجه به انواع مختلفی که دارد از جمله اکبری، کله قوچی و سایر انواع پسته نحوه قیمت گذاری نیز متفاوت است اما ملاک اصلی در تعیین قیمت برای فروش، فاکتور خریدی است که فروشنده ارائه می کند.
وی بیان کرد: کیفیت یکی از اصلی ترین معیار هایی است که در قیمت گذاری نقش موثری دارد از این رو اگر آجیل را قیمت گذاری معین کنیم فضا برای سودجویان فراهم خواهد بود تا کالایی با درجه مرغوبیت کمتر به عنوان محصول مرغوب به فروش برسانند.
رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی شیراز بیان کرد: اگر تخلفی از سوی عرضه کننده صورت گیرد و فاکتور خرید نیز ارائه نشود اتحادیه بر اساس نظر کارشناسی خود نسبت به تعیین قیمت فروش کالای عرضه شده اقدام خواهد کرد و این در حالی است که طی 9 ماه امسال هیچگونه تخلفی در قیمت گذاری محصولات صورت نگرفته است.
نمازیان عنوان کرد:اگر واحد عرضه کننده تخلفی در گران فروشی داشته باشد افراد با مراجعه به اتحادیه و طرح موضوع مشکل را به اطلاع اتحادیه می رسانند و پس از آن با دعوت از شاکی و متشاکی و حضور در دفتر اتحادیه مشکل بررسی و حل خواهد شد اگر ابعاد تخلف به گونه ای باشد که رضایت متشاکی فراهم نشود پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع خواهد شد.
وی درباره کنترل بازار و جلوگیری از افزایش نامعقول قیمت ها گفت: بازرسی ها توسط بازرسان اتاق اصناف در حال انجام است اما شکایت محور بودن یکی از برنامه هایی است که اتحادیه برای نظارت بر بازار دارد و مردم در این طرح به عنوان چشم بینای این اتحادیه اگر تخلفی مشاهده شد با اتحادیه در میان خواهند گذاشت و این مشکل در اسرع وقت بررسی و اقدامات لازم انجام می شود.
نمازیان اضافه کرد: البته مردم خودشان باید برای خرید کالا اقلام را مقایسه کنند اگر مردم خودشان متصدی باشند مشکلات کمترمی شود.
رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد غذایی شیراز گفت: مصرف کنندگان برای بیان تخلفات صورت گرفته توسط واحد های عرضه کننده مواد غذایی می توانند با مراجعه به اتحادیه و یا با ارتباط با شماره تلفن های 37534398 و 124 مشکلات را بیان کنند تا در اسرع وقت نسبت به حل مشکل اقدام شود.

** هنوز افزایش قیمت برای فروش شیرینی نداشته ایم
محمد خلیل ترابی رئیس اتحادیه قنادان و یوخه پزان شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هنوز در تعیین قیمت تمام شده شیرینی با توجه به افزایش تقاضا تغییری روی نداده است و نرخ هایی که در قنادی های نیز وجود دارد همان نرخ هایی است که کمیسیون نظارت سازمان صنعت،معدن و تجارت تعیین کرده است.
براساس گفته برخی از قنادان 10 درصد به قیمت تمام شده فروش شیرینی اضافه شده اما تاکنون به صورت قانونی اجرایی نشده است.
دبیر اتحادیه قنادان و یوخه پزان شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص نرخ نامه فروش واحد های قنادی گفت: بر اساس نرخ نامه اتحادیه صنف قنادان و یوخه پزان هر یک کیلوگرم شیرینی دانمارکی به قیمت 15 هزار تومان ، انواع خامه 19 هزار تومان ، کیک یخچالی(تولد) 21 هزار تومان و کیک یزدی نیز به قیمت 11 هزار تومان عرضه می شود.
خیرالله مهرآرا اضافه کرد: کیک مافین مغزدار هر کیلو 25 هزار تومان ، کیک سفارشی هر کیلو 26 هزار تومان ، کلوچه نخود هر کیلو 25 هزار تومان و نان گردویی نیز هر کیلو 22 هزار تومان قیمت گذاری شده است.
وی اضافه کرد: واحد های عرضه کننده ملزم به نصب نرخ نامه در معرض دید مصرف کننده اند و اگر تخلفی از سوی این واحد ها صورت گیرد مردم می توانند با دو شماره تلفن 124 و 32231961 تماس گرفته و شکایات خود را مطرح کنند.
ع.پ / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.