اینکه افزایش عرضه و تقاضا در هر صنفی منجر به رقابت بین صاحبان صنوف و در نهایت کاهش قیمت می شود، یک اصل ثابت شده در اقتصاد است و مردم نیز که تجربه این اتفاق را در سالهای گذشته دارند، امیدوارند در شب یلدا قدری قیمتها متفاوت از روال معمول شود.
از ابتدای امسال تاکنون بطور میانگین قیمت عمده کالاها 30 درصد افزایش یافته که این افزایش در اقلامی مانند آجیل و خشکبار به 100 درصد نیز رسید.

* کاهش 35 درصدی قیمت آجیل و خشکبار
رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان آجیل و خشکبار در اتاق اصناف ایران به خبرنگار ایرنا گفت: طی دو هفته اخیر به دلیل کاهش و سپس تثبیت نرخ ارز، قیمت هر کیلوگرم آجیل و خشکبار در اقلام مختلف بطور میانگین 35 درصد کاهش یافته است.
علیرضا ارزانی ممقانی افزود: اقلام آجیل و خشکبار با نرخ ارز ارتباط مستقیم دارد و برخی از اقلام آجیل مانند بادام زمینی کاملا وارداتی هستند لذا امسال قیمت پایه اقلام در حوزه آجیل و خشکبار 100 درصد افزایش یافت و باعث افت توان مردم برای خرید آجیل و خشکبار شد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال امسال قیمت پسته 150 درصد، قیمت بادام 100 درصد، قیمت فندق 100 درصد و قیمت کشمش 120 درصد افزایش یافت لذا فروش صاحبان صنوف آجیل فروشی به شدت کاهش داشت و برخی از آنها ناگزیر پروانه کسب خود را باطل کرده اند.
رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان آجیل و خشکبار در اتاق اصناف ایران گفت: با این حال به دلیل افزایش تقاضای مردم نسبت به خرید آجیل و خشکبار در شب یلدا و همچنین تثبیت نرخ ارز، فروشندگان قیمت آجیل و خشکبار را در هفته جاری 25 درصد کاهش دادند که میزان کاهش این اقلام نسبت به دو هفته قبل تا 35 درصد نیز می رسد.
وی افزود: کاهش قیمت آجیل و خشکبار مردم را به خرید در شب یلدا ترغیب می کند. طی چند روز اخیر حجم فروش در این صنف بسیار بهتر از گذشته شده است.
ارزانی ممقانی همچنین صنعت خشکبار کشور را یک رسته اشتغالزا و دارای بیشترین ارزآوری بعد از نفت توصیف و بیان کرد: در این شرایط اگر نرخ ارز ثابت نشود و یک ثبات در اقتصاد بوجود نیاید، کشورهای دیگر بازار خشکبار را از ایران خواهند گرفت.
وی ادامه داد: بازار سنتی آجیل و خشکبار ایران بسیار آسیب پذیر است. تاکنون نیز اقدامی برای حفظ و قدرت گرفتن این بازار شکل نگرفته و تداوم این روند می تواند فرصتهای زیادی را از فعالان اقتصادی در کشور بگیرد.

* هر کیلوگرم شیرینی بالای 10 هزار تومان
رئیس اتحادیه صنف شیرینی ساز، شیرینی فروش، کافه و قنادی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال قیمت مواد اولیه مانند شکر، روغن به ویژه انواع مغزها، نارگیل و شکلات برای تولید شیرینی بین 30 تا 70 درصد افزایش یافت.
محمد فرزانی افزود: دلیل این افزایش قیمت مواد اولیه، وارداتی بودن و وابستگی آنها به نرخ ارز است که این مهم به اضافه هزینه های جانبی در مجموع قیمت تمام شده تولید شیرینی را برای این صنف نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داده است.
وی ادامه داد: هم اینک به دلیل بالا بودن قیمت مواد اولیه مانند انواع مغزها، پخت شیرینیهایی همچون باقلوا دیگر توجیه اقتصادی ندارد لذا شیرینی سازان در صورت دریافت سفارش و در نظر گرفتن یک قیمت توافقی، این نوع شیرینی را تولید می کنند. هم اینک هر کیلوگرم شیرینی در مشهد بیش از 100 هزار ریال قیمت دارد و شیرینیهای گرانی مانند قطاب و باقلوا بین 600 هزار تا 700 هزار ریال قیمتگذاری می شوند.
رئیس اتحادیه صنف شیرینی ساز، شیرینی فروش، کافه و قنادی مشهد گفت: شب یلدا عموم مردم کیکهای خامه ای یا شیرینی دانمارکی خریداری می کنند. قیمت کنونی هر کیلوگرم شیرینی دانمارکی بین 130 هزار تا 170 هزار ریال و هر کیلوگرم کیک خامه ای بین 200 هزار تا 270 هزار ریال است.
وی افزود: امسال خرید شیرینی توسط مردم نسبت به پارسال بسیار کاهش یافته و این مسئله مشکلاتی را برای اعضای صنف شیرینی ساز ایجاد کرده است.
624 واحد صنفی زیرمجموعه اتحادیه صنف شیرینی ساز، شیرینی فروش، کافه و قنادی مشهد هستند. طی نیمه دوم امسال تاکنون 30 واحد صنفی از این تعداد به دلیل مشکلات اقتصادی، پروانه فعالیت خود را باطل کرده اند.

* امید به کاهش قیمت میوه شب یلدا
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره بار مشهد هم به خبرنگار ایرنا گفت: امسال میوه برای شب یلدا فراوان است و حتی میوه های خارج از فصل مانند هندوانه، انگور و آنانانس نیز در بازار به میزان نیاز وجود دارد.
حسین مصدق افزود: میوه هایی که عموما در شب یلدا مصرف می شوند شامل 'هندوانه، انار، انگور، پرتقال، نارنگی، سیب و آنانانس' هستند. شب یلدای پارسال میوه در کل شهر مشهد فراوان بود بطوری که روی دست فروشندگان ماند و آنها نیز قیمتها را کاهش دادند.
وی ادامه داد: امروز قیمت هر کیلوگرم انار در سطح خرده فروشی مشهد از 60 هزار تا 120 هزار ریال، هندوانه 15 هزار ریال تا 35 هزار ریال، هر کیلوگرم انگور از 50 هزار تا 90 هزار ریال، نارنگی 40 هزار تا 90 هزار ریال، هر کیلوگرم پرتقال 60 هزار تا 100 هزار ریال، سیب 60 هزار تا 120 هزار ریال و هر عدد آنانانس 300 هزار تا 550 هزار ریال به فروش می رسند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره بار مشهد گفت: بخشی از هندوانه امسال در بازار مشهد مربوط به ذخیره سازی دو ماه پیش در انبار و بخشی از آن مربوط به هندوانه وارداتی تازه از میناب است. قیمت این میوه امروز در سطح خرده فروشی 15 هزار ریال در هر کیلوگرم کاهش یافت.
وی اظهار امیدواری کرد فراوانی میوه و افزایش تقاضا تا پایان هفته جاری نرخ میوه ها را کاهش دهد.

* آغاز طرح نظارتی ویژه بازار شب یلدا
مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آغاز اجرای طرح نظارتی ویژه شب یلدا از 20 آذر ماه در سطح این استان خبر داد.
امیر دلداری افزود: با توجه به فرا رسیدن شب یلدا و برگزاری مراسم سنتی در این ایام 'طرح ویژه نظارتی' همچون گذشته در راستای کنترل نظارت بازار برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان از بیستم آذر آغاز شده و تا یکم دی ماه ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: طرح ویژه نظارتی شب یلدا در دو مرحله برنامه ریزی شده است. مرحله نخست از 20 تا 25 آذر ماه در حوزه طلا و جواهر، کیف و کفش، پوشاک و لوازم خانگی اجرا می شود. مرحله دوم طرح نیز با نظارت ویژه بازرسی و نظارت اصناف استان از 25 آذر تا یکم دی ماه در حوزه های میوه و شیرینی، آجیل و خشکبار و مواد غذایی برنامه ریزی شده است.
مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی گفت: بازرسی و نظارت ویژه بر مراکز تجاری و مجتمعهای خرید نیز در برنامه های کاری بازرسان در طرح ویژه نظارتی خواهد بود. استفاده از ظرفیت ویژه کارشناسان اتحادیه های صنفی از ویژگیهای بارز در اجرای این طرح است.
وی افزود: برگزاری گشتهای مشترک با سازمان تعزیرات حکومتی و بهداشت نیز به صورت ویژه در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.
دلداری از همشهریان خواستار شد تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره تماس 31730124 و یا شماره پیامک 3000134124 موضوع شکایت را اعلام نموده تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.
از مجموع 87 هزار و 264 واحد صنفی دارای پروانه کسب در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد 624 واحد در حوزه شیرینی فروشی و کافه قنادی، 610 واحد در حوزه فروش آجیل و خشکبار و هزار و 905 واحد در حوزه فروش میوه مشغول فعالیت هستند.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.