به گزارش ایرنا، بی عدالتی بین المللی، فشارهای سیاسی، جنگ نرم و تحولات منطقه ای در چهار دهه گذشته سبب شده است که طراحی و اجرای الگوی ایرانی اسلامی برای تداوم پیشرفت های انقلاب بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
همچنین تاکید بر خودکفایی و استقلال در عرصه‌هایی همچون امنیت ملی بسیار بااهمیت است؛ افزون بر این دانشگاه‌ها با توجه به نقش اساسی در پیشبرد سیاسی، نظامی و اقتصادی در جهان امروز باید در زمینه‌های تولید دانش در راستای ایجاد الگویی مناسب برای کارآفرینی دانشگاهی و انتقال دانش بر آیند تا زمینه‌های استقلال اقتصادی را در درون مرز‌ها فراهم کنند.
تکیه بر علوم انسانی بومی با توجه به جایگاه مهم آن در نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی و اشاعه الگو‌های اسلامی به جای الگوی غربی و نقش آن در نظام تربیتی و پرورشی نیز اهمیتی بسزا دارد و از همین رو است که رهبر معظم انقلاب بار‌ها بر بومی‌سازی علوم انسانی تاکید کرده‌اند.
اما در این میان، شناخت ویژگی‌های افراد متخصص در تدوین این الگو بسیار حیاتی است.

** دانشگاه، حوزه، مجلس و فرهیختگان دست به کار شوند
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در این باره با بیان اینکه الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت از سوی رهبر معظم انقلاب به فرهیختگان کشور واگذار شده است، عنوان کرد: علت این واگذاری سهیم شدن همه مردم در تدوین این الگو است و این الگو با حضور انسان های بصیر، متوکل و دشمن شناس ایجاد خواهد شد.
آیت‌الله لطف الله دژکام با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در فراخوان عمومی برای تدوین این الگو گفت: برنامه های راهبردی دیگری که تا کنون تصویب و ابلاغ شده است در جاهایی موفق بوده؛ اما همه اهداف دقیقا محقق نشده است.
امام جمعه شیراز بیان داشت: اینکه چرا اهداف محقق نشده به آن برمی گردد کسانی که باید برنامه ها را اجرا و مطالبه می کردند به وظایف خود خوب عمل نکردند، رهبر معظم در این فراخوان تاکید روی دانشگاه، حوزه ، مجلس و همه فرهیختگان دارند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با تاکید بر اینکه باید تذکرات رهبر را باید خوب بشنویم، ابراز کرد: باید به فکر آینده کشور باشیم، در این باره رهبر انقلاب تذکر دادند، این برنامه برای 50 سال دیگر است، این نگاه را باید تقویت کنیم و بدانیم نمایندگان و دولت و دانشگاه ها برای آینده کشور وظیفه دارند.
آیت الله دژکام خاطرنشان کرد: این خیلی بد است که افرادی فقط دو سال آینده را ببینند، کشور باید آباد باشد و پیشرفت کند، این الگو باید در همه عناوین پیشنهادی اجرایی شود تا غفلت ها را جبران کنیم.
وی تاکید کرد: همه باید خودشان را در تدوین این برنامه سهیم بدانند، برای پیشرفت اسلامی و ایرانی باید قدم های بهتر و بلند تر برداریم.
امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه کسانی می خواهند در این مسیر سهم داشته باشند، باید واجد روحیه انقلابی باشند، گفت: هر کسی در این زمینه متخصص نیست و ویژگی کسی که مسیر پیشرفت اسلامی ایرانی را ترسیم می کند از سوی رهبر معظم مشخص شده است.
آیت الله دژکام افزود: اولین ویژگی این است که وجود دشمن را مسلم بداند، باید بصیرت داشته باشد، این خیال بیهوده که دشمن نداریم را از سر بیرون کند، اگر این احساس را نداشته باشیم نمی توانیم در مسیر پیشرفت گام برداریم.
وی ادامه داد: دشمن زیرک است و خودش را به موش مردگی می زند، هر کس بخوابد دشمن نمی خوابد.
امام جمعه شیراز بیان داشت: ویژگی بعد این است که اعتماد به نفس داشته باشیم، باید باور کنیم که می توانیم این الگو را تدوین کنیم و به پیشرفت برسیم. بی عرضگی، کم دلی، نداشتن توکل مانع پیشرفت است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس ویژگی بعد را شناخت عرصه تهاجم دانست و ابراز داشت: باید بدانیم در چه وضعی هستیم و بدانیم دشمن برنامه ریزی دارد.

** ایران باید در عرصه بین المللی تاثیرگذار باشد
همچنین استادیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی دانشگاه شیراز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بنا بر پیش‌نویس سند افق ایران در سال 1444، جمهوری اسلامی باید در زمینه‌های مختلف اعتقادی، فرهنگی و علمی به پیشرفت‌های شایان توجهی دست یابد و جزو پنج کشور پیشرفته جهان در تولید اندیشه و علم قرار گیرد.
حجت مبین افزود: از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران از نظر سیاسی باید به وضعیتی با ثبات در عرصه داخلی و منطقه‌ای دست یابد و کشوری تاثیرگذار در عرصه بین‌المللی باشد و از جنبه اقتصادی نیز ایران باید در زمره ده اقتصاد برتر دنیا قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در این سند ذکر شده که دسترسی به چنین جایگاهی نیازمند رشد و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، ‌اجتماعی و صنعتی در کشور است، اظهار داشت: تقویت این زیرساخت‌ها به نوعی تضمین کننده سایر فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.
طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، به‌منزله سند بالادستی اسناد برنامه‌ای جمهوری اسلامی ایران که با رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دست انجام است، مهم، دشوار و مستلزم ژرف‌اندیشی و دقت نظر متخصصان است.
اجراکنندگان این سند از جمله نخبگان علمی و متخصصان باید با تدقیق در این موضوع و پرداختن به آن گفتمان پیشرفت را به جلو برانند و در تکمیل دقیق و علمی این الگو براساس خواست و منویات رهبری بکوشند.
رهبر معظم انقلاب 22 مهرماه امسال دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و ارائه‌ نظرات مشورتی جهت اصلاح یا تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.
ایشان همچنین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را موظف کردند که با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند و نسخه‌ ارتقایافته‌ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید، به‌طوری‌که از ابتدای قرن 15 هجری شمسی اجرای این الگو با سرعت مطلوب، آغاز و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد.
7375 / 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.