مکان: بالی، اندونزی/ منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نگرانی‌ ها از فوران آتشفشان کوه «اگونگ» در جزیره «بالی» اندونزی افزایش پیدا کرده‌ است.

فرودگاه بالی بامداد امروز دوشنبه تعطیل شد. صبح امروز مقام‌ های فرودگاه بالی اعلام کردند خاکستر ناشی از فعالیت‌ های آتشفشانی به فرودگاه رسیده‌ است. علاوه بر ده‌ ها هزار نفری که مجبور شده‌ اند در جزیره بمانند، پروازها به بالی متوقف شده‌ است.

 

1

 

مقام‌ های اندونزی هشدار در مورد فوران اگونگ را به بالاترین سطح ممکن افزایش داده اند. هم اکنون دود غلیظ تیره ای از قله 3400 متری آتشفشان متصاعد می شود.

هیات ملی مدیریت فاجعه در اندونزی می گوید انفجارهایی در فاصله 12 کیلومتری از قله شنیده می شود.

 

5

 

شب شنبه و بامداد یک‌ شنبه دو انفجار در این آتشفشان رخ داد که دومین مورد خاکستر و دود را به ارتفاع سه هزار متری رساند.

در بیانیه این هیات آمده است: در طول شب جرقه های آتش بیش از پیش قابل مشاهده بود و این نشانه فوران بالقوه بزرگ تری در آینده خیلی نزدیک است.مقام ها مشغول توزیع ماسک در میان ساکنان ناحیه بوده اند و به مردم تا شعاع 10 کیلومتری اطراف آتشفشان دستور تخلیه داده اند.

 

6

 

با وجود این‌ که زمان فعلی در بالی فصل اوج گردشگری به‌شمار نمی‌ رود، اما نزدیک به 60 هزار مسافری که روز دوشنبه قرار بود جزیره را ترک کنند، فعلا در آن ماندگار شده‌ اند. مقام‌ های فرودگاهی گفته‌اند، هر شـش ساعت وضعیت را مورد ارزیابی قرار می‌ دهند اما بعید به نظر می‌ رسد که دست‌ کم تا فردا سه‌ شنبه فعالیتی در فرودگاه رخ دهد.

هزاران نفر از ساکنان اطراف کوه اگونگ طی هفته‌ های گذشته و با احیای فعالیت‌ های آتشفشانی در آن، محل سکونت خود را ترک کردند؛ هرچند در دو هفته اخیر هشدارها فروکش کرده بود اما در حال حاضر به بالاترین حد ممکن افزایش پیدا کرده‌ است.

 

4

 

عمده مناطقی که بیشترین شمار گردشگران به آنها می‌ روند در جنوب و جنوب غرب جزیره بالی قرار دارند و چندان به اگونگ نزدیک نیستند. دو مرکز سیاحتی «کوتا» و «سمینیاک» در حدود 70 کیلومتری این آتشفشان قرار دارند.

بالی مهم‌ ترین مقصد گردشگری در اندونزی و یکی از عمده‌ ترین مناطق گردشگری در آسیا به‌ شمار می‌ رود. بیشترین شمار ساکنان بالی، هندو هستند.

آخرین باری که آتشفشان کوه اگونگ فوران کرد در سال 1963 بود که نزدیک به 1600 کشته بر جای گذاشت.

 

2

 

اندونزی روی «حلقه آتش» اقیانوس آرام که محل برخورد صفحات تکتونیک زمین است قرار دارد. برخورد همین صفحات باعث زلزله ها و فعالیت های آتشفشانی می شود.

مکان: بالی، اندونزی

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.