مکان: کلمبیا/ منبع: خبرگزاری فرانسه

 

به گزارش جماران، در جریان خشونت‌ های پنج روز گذشته در کلمبیا در اعتراض به لایحه اصلاح مالیاتی دولت، دستکم 17 نفر کشته و بیش از 800 نفر زخمی شدند.

در پی افزایش بی رویه و هر روزه مالیات تعیین شده بر کالاهای مصرفی ناشی از سیاست‌ های دولت کلمبیا تحت عنوان لایحه «اصلاحات مالیاتی»، صدها تن از مردم این کشور علی رغم قرار داشتن کلمبیا در نقطه اوج موج سوم همه گیری کرونا، به خیابان‌ ها آمده و دست به بزرگترین تظاهرات ضد دولتی در کلمبیا زده اند.

 

E0eW_FvWUAUigXJ

 

بر اساس آمار ارائه شده از سوی نهاد موسوم به «مدافع ملت»، 16 غیرنظامی و یک پلیس در جریان تظاهرات که از روز 28 آوریل آغاز شده است، جان باخته اند.

از سوی دیگر وزارت دفاع کلمبیا از زخمی شدن 864 نفر از جمله 306 غیرنظامی در جریان این تظاهرات خبر داده است.

اتحادیه‌ ها و دیگر گروه‌ ها از 5 روز پیش راهپیمایی‌ هایی را آغاز کردند تا از دولت «ایوان دوکو» درخواست کنند لایحه مذکور را لغو کند. این لایحه در اصل مالیات فروش خدمات عمومی و برخی مواد غذایی را هم‌ تراز می‌ کند.

«کالی» سومین شهر بزرگ کلمبیا شاهد برخی پرسروصداترین راهپیمایی‌ ها، غارت و آتش گرفتن چندین اتوبوس شهری بوده است. تاکنون تعداد زیادی از بانک‌ ها و ساختمان‌ های دولتی این کشور مورد حمله معترضان قرار گرفته‌ اند.

 

E0eW_FnXoAMi-u-

 

رسانه‌ های محلی میزان خسارت وارد آمده به ساختمان‌ ها و سایر دارایی‌ های دولتی را دستکم 21.5 میلیون دلار برآورد کرده اند؛ این در حالی است که هر ساعت، به میزان تنش‌ ها افزوده می‌ شود.

سازمان حقوقی دیده‌ بان حقوق بشر گفت: گزارش‌ هایی مبنی بر آزار احتمالی پلیس در کالی دریافت کرده است.

 

E0eOSIAXoAYPmDl

 

این کشور تنش‌ های مرزی با ونزوئلا، همسایه خود نیز دارد. وزیر دفاع ونزوئلا اخیرا از درگیری نیروهای مسلح ونزوئلا  با شبه نظامیان  کلمبیایی در ایالت «آپوره» در غرب این کشور خبر داد. «ولادیمیر پادرینو» وزیر دفاع ونزوئلا به شمار تلفات نیروهای این کشور در درگیری‌ ها اشاره‌ ای نکرد. درگیری‌ های قبلی اواخر ماه مارس در این منطقه باعث شد هزاران غیرنظامی ونزوئلا از مرزهای کلمبیا فرار کنند.

پادرینو در اوایل آوریل نیز از دستگیری 33 نفر به همراه 8 کشته و 34 زخمی از میان نیروهای ونزوئلا خبر داد.

دوکو در ویدئوی شنبه شب اظهار داشت: شهرهای دارای ریسک بالای خشونت به دریافت کمک نظامی ادامه خواهند داد که همراه آن حقوق بشر هم تضمین می‌ شود.

دوکو اواخر روز جمعه اعلام کرد لایحه اصلاحی اکنون شامل مالیات فروش بر روی مواد غذایی یا آب و برق یا افزایش مالیات بر درآمد نمی‌ شود.

بانک مرکزی کلمبیا نیز جمعه گذشته هشدار داد که ناکامی در تصویب برنامه اصلاح مالیاتی تاثیر منفی بر اقتصاد این کشور خواهد گذاشت.

دولت کلمبیا اصرار دارد این اصلاح برای تثبیت امور مالی کلمبیا، حفظ نرخ اعتبار آن و تأمین مالی برنامه‌ های اجتماعی، حیاتی است.

 

مکان: کلمبیا

منبع: خبرگزاری فرانسه

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.