خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: علیرغم پوشش گسترده اخبار مربوط به بیماری کرونا و خطرات احتمالی ناشی از حضور مردم در بازار، اما حال و هوای این روزهای گرگان به گونه دیگری بوده و جنب و جوش‌ها در ساعات پایانی سال چهره شهر را تغییر داده است.

عده‌ای تحت عنوان دستفروش و با تکیه بر ذوق مردم در نو شدن وسایل زندگی، بساط خود را در خیابان‌ها پهن کرده و کیسه‌های خرید در دست رهگذران نشان از رونق کار آنها دارد.

پیاده روها شلوغ بوده و مردم در هوای ابری گرگان کنار بساط دستفروشان در حال پرسه زدن هستند و با توجه به شیوع کرونا این رونق بازار و البته بی تفاوتی مدیران شهری گرگان جای تعجب دارد.

دستفروشی در معابر و خیابان یکی از مشاغلی است که در آستانه شب عید رونق می‌گیرد، پیشه‌ای که در چند سال اخیر هرازگاهی سوژه اصلی رویدادهای اجتماعی جامعه است.

می‌توان اینگونه بیان کرد که دلایل ایجاد شغل کاذب دستفروشی بر همه آشکار است و شاید در این اوضاع اقتصادی چاره‌ای هم برایش متصور نباشد اما با توجه به شیوع کرونا و شرایط خاص، ادامه فعالیت این طیف، صلاح به نظر نمی‌رسد.

برخی دستفروشان را مزاحم انضباط شهری تلقی کرده و عده‌ای هم اعتقاد دارند نباید دستفروشان را از همین شغل کاذب و درآمد ناچیز محروم کرد اما اکنون، جامعه با شرایط خاص، نیازمند تمهیدات سختگیرانه‌تری در برخورد با این گروه است.

دستفروش ها بدون ماسک و دستکش معابر را اشغال کرده و حتی کرونا هم مانع از فعالیت آنها نشده است مشاهدات خبرنگار مهر از سطح بازار نشان می‌دهد که دستفروشان زیادی در خیابان امام خمینی (ره)، پاسداران، ولیعصر (عج) و غیره حضور داشته و کودکان دستفروش هم با سماجت دیگران را به خرید ترغیب می‌کنند.

این افراد و حتی مردم اکثراً بدون داشتن ماسک و دستکش در بازار حضور یافته و بی تفاوت به ویروس موزی کرونا مشغول دادوستد هستند و اغلب نیاز مالی را دلیل کار خود اعلام می‌کنند.

خانمی که بساط روسری و شال را بر روی زیلویی پهن کرده و مشغول مرتب کردن آنها است، به خبرنگار مهر گفت: من شغلی جز دستفروشی ندارم و همسرم هم کارگر است و کار وی چند روزی است به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده است بنابراین باید برای تأمین معاش خانواده کاری انجام دهم.

وی ادامه داد: از خطرات کرونا مطلع هستم و سلامتی خود و خانواده ام هم برایم مهم است اما چگونه اقساط عقب افتاده خود و اجاره خانه را پرداخت کنم.

وقتی از وی سوال کردم که چرا از دستکش و ماسک استفاده نمی‌کند، گفت: چندین بار به داروخانه مراجعه کرده اما نتوانستم دستکش تهیه کنم بنابراین سعی می‌کنم از گرفتن پول نقد خودداری کرده و از مشتری تقاضا می‌کنم که از دستگاه کارتخوان استفاده کند.

تردد شهروندان هم نسبت به سنوات قبل تغییری نکرده و هیاهوی خرید همچنان وجود دارد، هرچند که بیان می‌شود خریدهای نوروزی کاهش یافته اما هنوز هم انگیزه‌های زیادی مردم را به سمت بازار سوق می‌دهد.

مادری که گویای نامی از کرونا و مخاطرات آن نشنیده با فرزندانشان مشغول خرید است، به خبرنگار مهر گفت: شب عید است و بچه‌ها ذوق خرید دارند و عید را نمی‌توان بدون هفت سین جشن گرفت.

وی با بیان اینکه زرق برق بازار آدم را برای خرید وسوسه می‌کند، گفت: سعی کرده‌ام نکات بهداشتی را رعایت کرده و خرید را هم محدود کنم.

برنامه‌های خوبی برای ساماندهی داشتیم

در خصوص برخورد با دستفروشان و جمع آوری آنها با رئیس کمیسیون خدمات شهری، فضای سبز و زیست شهری شورای اسلامی شهر گرگان گفتگو کردیم، محمدابراهیم جرجانی به خبرنگار مهر گفت: شهرداری برنامه‌های خوبی برای ساماندهی دستفروشان در شب عید برنامه ریزی کرده بود که به دلیل شیوع کرونا این امر اتفاق نیفتاد.

وی افزود: پنج بازارچه در خیابان پاسداران، امام خمینی (ره)، ولیعصر و پارک شهر پیش بینی شده بود و حتی با یک شرکت پیمانکار با ۳۰ نیروی سد معبر هم قرارداد بسته شده بودیم تا حراست و نگهبانی مسیرها را در شب عید انجام دهند ولی اکنون تمرکز همه روی مقابله با ویروس کرونا است و این عمل هم به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا انجام نشد.

بازار ناگهان شلوغ شد

جرجانی بیان کرد: تا چند روز پیش مردم ملاحظه کرده و برای حفظ سلامتی خود به خیابان نمی‌آمدند اما در روزهای آخر ناگهان بازار شلوغ شده که امیدوارم مردم برای حفظ سلامتی خود کمتر در بازار حضور یابند و این امر باعث می‌شود که دستفروشان هم فعالیتی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: نیروی‌های سد معبر در بازار حضور داشته و مانع شلوغی و سد معبر هستند اما با توجه به شرایط فعلی نمی‌توان برخورد خاصی با دستفروشان داشت.

جرجانی افزود: در چند ساعت باقی مانده تا پایان سال با این افراد مدارا کرده و بعد از آن اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان هم به خبرنگار گفت که جلسه‌ای در فرمانداری گرگان تشکیل شده و مقرر شد که با همکاری شهرداری، اصناف و پلیس راهور تعداد دستفروشان کاهش یابد.

موسی الرضا صفری بیان کرد: از شامگاه چهارشنبه هم مقرر شد که خودروهای آتش نشانی و پلیس راهور در خیابان اعلام کنند که دستفروش ها خیابان را تخلیه کرده تا شیوع کرونا هم کاهش یابد.

وی همچنین از شهروندان خواست که در اماکن شلوغ تجمع نکرده زیرا این امر به سود آنها و خانواده‌های آنها نیست.

فرماندار شهرستان گرگان از ممنوعیت حضور دستفروشان حد فاصل میدان شهرداری، چهارراه میدان و چهارراه انقلاب و مدرس به جهت شیوع ویروس کرونا خبر داد.

محمد حمیدی افزود: با توجه به اینکه هرساله این عمل غیرقانونی درشب عید صورت می‌گیرد و از طرفی تاکید ستاد استانی پیشگیری از کرونا و از طرف دیگر افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس، باید از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شود و با عنایت به یک شب باقی مانده به سال نو از همه دستفروشان در این مناطق درخواست می‌شود، نسبت به جمع آوری بساط خود اقدام کنند.

با توجه به اینکه یک فرد آلوده می‌تواند، چندین نفر را بیمار کند و بازار با جذابیت‌های خاص خود محل تجمع مردم است لذا برخورد اساسی با دستفروشان در این زمینه لازم است تا شاهد قطع زنجیره کرونا باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.