مکان: افغانستان/ منبع: ایندیپندنت

 

به گزارش جماران، «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، در بیانیه ‌ای درگذشت «بابا زعفران» را یک ضایعه بزرگ برای کشور خواند و گفت که «بابا زعفران» خدمات زیادی در زمینه رشد زعفران کشور انجام داد و توانست زعفران افغانستان را در سطح ملی و بین ‌المللی مشهور کند.

غنی گفت: «روان ‌شاد حاج محمد اکبر، 25 سال عمرش را در عرصه کشت و ترویج زعفران کشور سپری کرد و توانست زعفران افغانستان را در سطح ملی و بین ‌المللی برجسته و مشهور سازد.»  

 

photo_۲۰۲۰-۰۹-۱۵_۱۴-۲۳-۳۹

 

غنی افزود: «بابا زعفران، محمد اکبر، خدمات شایانی برای زعفران ‌کاران افغانستان انجاد داد و در راستای حمایت از زعفران ‌کاران ما از هیچ گونه سعی و تلاش دریغ نکرد. مرگ وی یک ضایعه بزرگ برای کشور است.»

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان نیز در پیامی مرگ محمد اکبر، پدر زعفران افغانستان را یک ضایعه خواند و گفت:«محمد اکبر، پدر زعفران افغانستان، زمانی در استان هرات اقدام به کشت زعفران کرد که این گیاه برای دهقانان کشور ناشناخته بود و بازار نیز نداشت. او از دهقانان مبتکر کشور بود که کشت زعفران را ترویج کرد و رونق داد.»

عبدالله در ادامه گفت: «بابا زعفران، میراثی از خود به جامعه گذاشت که باعث افتخار کشور شد و زمینه کار برای هزاران تن فراهم نمود. مرگ وی یک ضایعه بزرگ است.»

«حامد کرزای» رئیس جمهور پیشین افغانستان، نیز در ارتباط با مرگ پدر زعفران افغانستان در صفحه فیس بوکش نوشت:«مرحوم حاجی محمد اکبر، بابای زعفران کشور، یک شخصیت معزز، پرتلاش و از بنیان‌ گذاران کشت زعفران بود که در حیات پربارش زحمات زیادی در عرصه ترویج کشت زعفران متقبل شد و در نتیجه زحمات خستگی‌ ناپذیر توانست زعفران افغانستان را به جهان معرفی کند. مرگ وی یک ضایعه بزرگ است.»

 

8f283861-7ccd-40b1-bf27-6153cf63ae9f_w1200_r1

 

«عبدالصبور رحمانی» رئیس کشاورزی استان هرات نیز گفت:«حاجی محمد اکبر، مشهور به بابای زعفران افغانستان، در زمانی به کشت زعفران اقدام کرد که این گیاه برای دهقانان ما ناشناخته بود و بازار نداشت.»

او گفت: «سایر دهقانان ما نیز در کشت و ترویج زعفران نقش داشتند، اما سهم بابای زعفران در کشت و ترویج این محصول برازنده بود و به همین دلیل بود که حامد کرزای در زمان زمامداری ‌اش به وی لقب بابای زعفران را داد.»

حاجی محمد اکبر مشهور به بابای زعفران افغانستان، از استان هرات بود. وی از نخستین دهقانان در این کشور به شمار می ‌رفت که کشت زعفران را در هرات ترویج کرد و به تولید و تکثیر آن پرداخت. او در زمینه‌ کشت، تولید و رشد زعفران افغانستان تلاش ‌های زیادی کرد و با فعالیت و اقدامات خود توانست زعفران کشورش را در دنیا به شهرت برساند. سرانجام، بابای زعفران افغانستان در 80 سالگی در زادگاهش هرات درگذشت.

در حال حاضر، استان هرات کانون کشت زعفران در افغانستان به شمار می ‌رود و دهقانانی که به کشت و برداشت این گیاه اشتغال دارند، سال گذشته توانستند در مجموع 17 تن زعفران تولید کنند و گفته می ‌شود که به احتمال زیاد امسال نیز تولید زعفران در هرات نسبت به تمام سال‌ های گذشته، بیشتر است.

زعفران افغانستان یکی از بهترین و باکیفیت ‌ترین زعفران ‌های دنیا به ‌شمار می ‌رود و از چند سال پیش به این سو مقام اول را در جهان دارد.

شهروندان افغانستان نیز مرگ «بابا زعفران» را یک ضایعه بزرگ برای کشورشان خواندند و از دولت خواستند که «نباید دهقانانی را که برای کشت، تولید و رشد زعفران کار می ‌کنند، از یاد ببرد. دولت باید نسبت به گذشته، زمینه‌ کشت و تولید زعفران را در تمام افغانستان به ویژه استان هرات بیشتر فراهم کند و بکوشد که کیفیت زعفران ما مانند گذشته بالا بماند و در آینده نیز مقام نخست را در جهان داشته باشد.»

 

مکان: افغانستان

منبع: ایندیپندنت

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.