سید هاشم نقیبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نظام زراعت از سوی سازمان خوار بار و کشاورزی ملل متحد یا همان فائو در فهرست میراث مهم کشاورزی (GIAHS) به نام ایران به ثبت رسیده است و روستای سنو در گناباد به عنوان پایلوت کشوری ثبت برای رونمایی از این نظام انتخاب شده است.
او ادامه داد: رونمایی از میراث جهانی نظام زراعت زعفران مبتنی بر آبدهی قنوات در پنجم اردیبهشت ماه با حضور مسئولان کشوری، استانی در این روستا برگزار می شود و در این مراسم گواهینامه ثبت جهانی این نظام توسط نمایندگان فائو به مسئولان محلی تحویل داده می شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون 55 سیستم کشاورزی و نظارت زراعت از سوی فائو ثبت جهانی شده است که از این شمار سه سیستم کشاورزی قناتهای کاشان، انگور ملایر و نظام زراعت زعفران مبتنی بر آبدهی قنوات ایرانی است و به نام ایران ثبت شده است.
مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی بدون اشاره به اطلاعات بیشتر گفت: علاوه بر اینها پرونده پیشنهادی ثبت جهانی سه پروژه و محصول کشاورزی در این استان تکمیل و برای فائو ارسال شده است.
نقیبی افزود: ثبت جهانی محصولات و شیوه های زراعت و کشاورزی علاوه بر شناسنامه دار کردن آن محصولات در بازارهای جهانی موجب ارزش افزوده بالای این محصولات نیز می شود.
وی ادامه داد: در کنار عواید مختلف ثبت جهانی محصولات کشاورزی، این امر موجب توسعه گردشگری کشاورزی یا اگروتوریسم می شود و افقی نو را در بخشهای مختلف می گشاید.
مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به این که ایران مهد قنات بوده است و ثبت جهانی قنات قصبه گناباد نیز در همین راستا انجام شد گفت: علاوه بر این خراسان رضوی مهد تولید زعفران در کشور است و بیش از 90 درصد زعفران تولیدی کشور در این استان تولید می شود.
سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی نیز 86 هزار هکتار است که زعفران گناباد یکی از مرغوبترین و اصیلترین زعفرانها به شمار می رود.
امسال حدود 300 تن زعفران در خراسان رضوی برداشت شد و فعالیت در حوزه تولید زعفران برای 131 هزار نفر در خراسان رضوی به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
قنات قصبه گناباد از 2500 سال قبل و در زمان هخامنشیان برای تامین آب شرب در منطقه گناباد ایجاد شده و همچنان در تامین آب این منطقه نقش آفرین است.
قنات قصبه گناباد به عنوان بزرگترین و قدیمی ترین قنات جهان، منحصر به فرد است و به لحاظ موقعیت و قدمت آن یکی از بهترین مکانهای گردشگری این شهر محسوب می شود و هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند.
این قنات یکی از پدیده های حیرت انگیز ساخته دست بشر و نمادی از سازگاری انسان با طبیعت است که طول آن به بیش از 33 کیلومتر می رسد.
پرونده کاریز گناباد در سال ۱۳۹۳برای ثبت در میراث معنوی و ملموس بشریت به یونسکو ارسال شد و پس از رسیدگی به عنوان قنات ایرانی در یونسکو به ثبت رسید. کاریز قصبه گناباد در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۹۶۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
این قنات از یک رشته اصلی و شش رشته فرعی تشکیل شده است و در مجموع 427 میله چاه دارد که عمیق ترین آنها به حدود 300 متر می رسد.

1922/7496
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.