محمدرضا عباسپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح زیر کشت زعفران را در تربت حیدریه هشت هزار و 900 هکتار ذکر و بیان کرد: پیش بینی می شد در فصل زراعی جاری 38 تن زعفران از این سطح برداشت شود اما محقق نشد.
وی از عمده دلایل کاهش تولید زعفران را کمبود بارش در فصول پاییز و زمستان پارسال و همچنین افزایش گرمای هوا در فصل تابستان امسال اعلام کرد.
مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه همچنین در پاسخ به انتقاد برخی زعفرانکاران مبنی بر امتناع بورس زعفران این شهرستان از خرید محصول کشاورزان گفت: بورس سازمانی خصوصی و تابع استانداردهای خاص خود است لذا نمی توانیم برای آنها دستورالعمل تدوین کنیم ضمن اینکه پارسال هم که دولت طرح توافقی را اجرا کرد از مجموع 300 تن زعفران تولیدی فقط 70 تن آن خریداری شد.
وی ظرفیت انبار بورس زعفران تربت حیدریه را نیز محدود توصیف و بیان کرد: بورس اگر بخواهد ظرفیت جدیدی بگیرد به ازای هر تن باید 15 میلیارد تومان وثیقه و بیمه بپردازد. همچنین اگر هر خریداری بخواهد زعفران تربت حیدریه را بخرد این حق قانونی بورس است که کالایی را عرضه کند که از غربال آنالیز آزمایشگاه گذشته باشد و از هر لحاظ بی عیب و نقص باشد زیرا اگر غیر این باشد اعتماد به بورس از بین می رود.
عباسپور افزود: از سوی دیگر بارها به کشاورزان اعلام شده در فصل برداشت زعفران از عرضه محصول خودداری کنند لذا مقصر اصلی در کاهش قیمت زعفران کشاورزان هستند که به یکباره با حجم زیاد محصول را به بازار عرضه می ‌کنند که باعث افت قیمت می شود.
وی ادامه داد: شرکت بورس با بانک ملی قراردادی منعقد کرده که بر مبنای آن به ازای هر کیلوگرم زعفران تحویلی از سوی کشاورزان به بورس، بانک نیز به کشاورزان 10 میلیون تومان وام با کارمزد 18 درصد بپردازد.
79 درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره 90 هزار هکتاری زمینهای کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.
بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید 37 نوع محصول زراعی و 31 نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد. یکی از شاخصترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده زعفران است.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در فاصله 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
7079/6121/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.