جی پلاس؛

جراحی های رباتیک تحت تاثیر یک ابداع جدید

دو جراح آمریکایی روش جدیدی ابداع کرده‌اند که با کمک آن کپی‌های واقعی از اندام‌ها را می‌سازند که جراحان می‌توانند در جراحی‌های رباتیک از آنها استفاده کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ دو پزشک جراح از دانشگاه روچستر، نیویورک نمونه‌هایی واقعی از اندام‌های بیمار تولید کرده‌اند که جراحان می‌توانند پیش از جراحی روی بیماران واقعی، روی این اندام‌ها تمرین و عمل آزمایشی انجام دهند.

جراحی رباتیک در حال حاضر در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است و بیش از یک سوم بیمارستان‌های آمریکا دست‌کم یک ربات جراح دارند؛ اما خطر مرگ در این جراحی‌ها  بالاست و تنها بین سال‌های 2000 تا 2013، حدود 144 نفر در این جراحی‌ها جان خود را از دست داده‌اند. این شبیه‌سازی‌ها به پزشکان کمک می‌کند تا با عملی تمرینی و آزمایشی، بتوانند کنترل بهتری روی حرکت اهرم‌های رباتیک و مراحل جراحی پیدا کنند اما به طور قطع، هیچ چیز نمی‌تواند استرس عمل روی اندام زنده یک انسان را کاهش دهد.

این دو جراح برای نزدیک‌تر کردن این نوع عمل‌های جراحی به واقعیت، از سیستمی استفاده کرده‌اند که اندام‌های کپی‌ شده را بسیار شبیه به نمونه واقعی آن می‌کند. آنها مدلی را تولید کردند که تمام واکنش‌ها و حتی ظاهر آن شبیه به یک اندام واقعی و زنده است و به جراحان و حتی کارآموزان جراحی کمک می‌کند تا جراحی رباتیک را بارها روی این اندام‌های مصنوعی تجربه کنند.

آشنایی یکی از این دو جراح با طراحی کامپیوتری و فناوری پرینت سه‌بعدی، باعث شد تا آنها به جای تولید اندامی سخت و پلاستیکی، از پرینت سه‌بعدی برای ساخت اندامی مصنوعی اما واقعی استفاده کنند. آنها ماده‌ای به نام هیدروژل را نیز به داخل محفظه‌ای توخالی داخل این اندام مصنوعی تزریق می‌کنند.

از هیدروژل به دلیل رطوبتی که دارد، معمولا برای پوشاندن زخم‌ها استفاده می‌کنند که به بهبودی سریع‌تر جراحت کمک می‌کند. حدود 90 درصد این اندام مصنوعی از آب تشکیل شده است که هم باعث بهبودی آن می‌شود و هم آن را بیشتر شبیه اندام‌های طبیعی می‌کند که 75 درصد آنها آب است.

با فریز کردن هیدروژل قالب‌گیری شده، این ماده به جامدی نرم و باثبات تبدیل می‌شود که حتی می‌توان آن را به رنگ طبیعی اندام رنگ‌آمیزی و داخل آن را با خون مصنوعی پر کرد. این اندام مصنوعی از عروق خونی کپی‌شده، پوست، ماهیچه و حتی در مواردی، مجاری صفراوی تشکیل شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید