گزارش جی پلاس/ اختراعی جدید از سوی دانشمندان؛

کنترل سلامت روده‌ها با کپسول مجهز به وای‌فای!

مهندسان، کپسولی خوراکی با قابلیت اتصال به وای‌فای تولید کرده‌اند که با گنجاندن باکتری‌هایی خاص داخل آن، قادرند سلامت روده‌ها را بررسی کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس؛ دستگاه میکروبیوالکترونیک، ترکیبی از باکتری‌هایی است که می‌تواند مولکول‌های خاصی را به همراه خروجی‌‌های الکتریکی متصل به وای‌فای شناسایی کند. مهندسان زیست‌شناسی کپسولی خوراکی ساخته‌اند که حاوی نوعی باکتری مهندسی سازی‌شده و قطعات الکترونیک است که می‌تواند اطلاعات لازم را برای کنترل سلامت روده‌ها به طور بی‌سیم انتقال دهد و از آن استفاده کند.

این نمونه کپسول میکروبیوالکترونیک، قابل هضم است و محققان از آن برای شناسایی خونریزی روده در خوک‌ها استفاده می‌کنند. آنها، این سیستم‌های زنده را به گونه‌ای تولید کرده‌اند که همه انواع شاخص‌های زیستی را درک کنند. ایده اصلی محققان از ساخت چنین قرصی، درخشش باکتری‌ها در حضور مولکولی خاص بوده به طوری که مدار الکترونیکی متصل، سیگنال نوری را شناسایی می‌کند و آن را به طور بی‌سیم به گوشی موبایل انتقال می‌دهد.

مهندسان زمانی که با ترکیب خونی به عنوان یک شاخص برای خونریزی در روده‌های خوک مواجه شدند، برای اثبات آن، باکتری «ای‌کولای» را با باکتری «بیولومینسانس» مهندسی‌سازی کردند. آنها باکتری و قطعات الکترونیکی را داخل کپسولی به طول 4 سانتی‌متر قرار دادند. باکتری‌ها و این قطعات الکترونیکی به محققان هشدار داد که حدودا یک ساعت بعد از ارسال این کپسول به داخل روده خوک‌ها از طریق یک لوله، خونریزی در روده این حیوان شروع می‌شود و در این حالت، دو ساع انتقال اطلاعات ادامه می‌یافت.

محققان بر این باورند که داخل روده اتفاقات مختلفی رخ می‌دهد که نمی‌توان آنها را مشاهده و ارزیابی کرد. اما آنها امیدوارند که کسب این اطلاعات به کمک باکتری‌هایی که داخل کپسول کار گذاشته می‌شود، می‌تواند به محققان کمک کند. آنها پیش‌بینی کرده‌اند که چنین حسگرهای پروبیوتیکی را می‌توان با فرستادن به داخل بدن اورگانیسم‌ها کنترل کرد و سیگنال‌های چندمولکولی را به طور همزمان از آنها دریافت کرد.

دیدگاه تان را بنویسید