فناوری جدید برای افزایش سرعت رشد ماهی ها

دانشگاه کیتاساتو فناوری «فتوکالچر» را توسعه داده است که باعث می‌شود گونه‌هایی از خانواده ماهی‌ها مانند هالیبوت و فلوندر با سرعت ۶۰ درصد سریع‌تر رشد کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محققان ژاپنی از طریق نور LED سبز می‌توانند سرعت رشد ماهی‌ها را تا ۶۰ درصد افزایش دهند.

به گزارش nippon، محصولات دریایی پرورشی حدود ۲۴ درصد از کل ۴.۲۳ میلیون تن ماهی و سایر غذا‌های دریایی تولید شده در ژاپن در سال ۲۰۲۰ را تشکیل می‌دهد و انتظار می رود آبزی پروری که امکان پرورش ماهی در محیط‌های کنترل شده را فراهم می‌کند، به احیای صنعت ماهی و غذا‌های دریایی ژاپن کمک کند و ژاپن را از نظر غذایی خودکفا کند. آبزی پروری بر ثبات قیمت ماهی نیز تأثیر دارد، زیرا مصرف کنندگان را قادر می‌سازد ماهی مورد نظر خود را با قیمت مناسب خریداری کنند. نوآوری فناوری "فتوولتائیک" از نور LED سبز برای رشد ماهی‌ها به دلیل تغییر سرعت به مقدار ۶۰ ٪ سریعتر استفاده می‌کند.

ماهی‌های زیر نور سبز بیشتر فعال هستند

تاکاهاشی آکییوشی، استاد علوم زیستی دریایی در دانشگاه کیتاساتو و یکی از مخترعان فناوری فتوولتائیک، می‌گوید: "همه چیز از زمانی شروع شد که ما در تلاش برای یافتن راه‌حلی برای یک مشکل متفاوت در مورد چگونگی جلوگیری از سیاه شدن ماهی‌ها بودیم. " تاکاهاشی که توسط یک خانواده ماهی‌فروش در کامایشی، استان ایواته بزرگ شده است، از زمان حضور در دانشکده علوم شیلات دانشگاه کیتاساتو (اکنون دانشکده علوم زیستی دریایی) در مطالعه هورمون‌های ماهی تخصص داشته است.

هنگامی که ماهی‌های تخت در حوضچه‌ها پرورش می‌یابند، قسمت‌های پایینی آن‌ها (کناره‌های بدون چشم) تمایل به سیاه شدن دارند. تاکاهاشی با یامانومی تاکشی از مرکز فناوری شیلات Iwate برای حل این مشکل همکاری کرد. با شروع دهه ۲۰۰۰، این دو محقق چندین سال را صرف انجام آزمایش کردند و اخیراً متوجه شدند که ماهی‌های دست و پا دار که در حوضچه‌های سفید نگهداری می‌شود کمتر از آن‌هایی که در حوضچه‌های سیاه هستند سیاه می‌شوند.

آن‌ها همچنین متوجه شدند که ماهی‌های دست و پا خالدار پرورش یافته در حوضچه‌های سفید با سرعت بیشتری رشد می‌کند، اما هنگامی که حوضچه‌های سفید کثیف شدند، دیگر این تاثیر را بر رشد مشاهده نشد که این امر باعث شد تا محققان با نور‌های رنگی حوض‌ها را روشن کنند. پس از آزمایش با سه رنگ اصلی نور، قرمز، آبی و سبز محققان دریافتند که نور سبز باعث شتاب قابل توجهی در رشد می‌شود. تاکاهاشی و یامانومی یافته‌های خود را در سال ۲۰۰۹ منتشر کردند.

سپس تیم تحقیقاتی لامپ‌های فلورسنت و فیلتر‌هایی را که استفاده می‌کردند با یک واحد LED سبز که توسط همکار محققی استنلی الکتریک ساخته شده بود، جایگزین کردند. آن‌ها دریافتند که این تغییرات باعث می‌شود ماهی‌های تخت سریع‌تر شنا کنند، بیشتر بخورند و سریع‌تر رشد کنند، اما چرا ماهی‌های تخت زیر نور سبز فعال‌تر بودند؟ محققان تشخیص دادند که سبز، از سه رنگ اصلی تشکیل دهنده نور خورشید، رنگی است که به راحتی به جایی که این ماهی‌ها یعنی در کف دریا هستند می‌رسد.

تاکاهاشی می‌گوید که ماهی‌های مسطح در تشخیص رنگ‌ها بسیار ماهر هستند، مخصوصاً وقتی صحبت از حساسیت و توانایی آن‌ها در تشخیص نور سبز می‌شود. تاکاهاشی بر این باور است که قرار گرفتن ماهی‌ها در معرض نوری مشابه رنگ سبزی که در محیط طبیعی خود در معرض آن قرار می‌گیرند، آن‌ها را گرسنه‌تر و فعال‌تر می‌کند.

در اواخر دهه ۲۰۰۰، تیم تاکاهاشی آزمایش مشابهی را انجام داد که در آن رنگ‌های مختلف نور بر روی ماهی قزل‌آلا و ماهی‌های دارای دست و پا ژاپنی تابیده شد و دریافتند که نور سبز در هر دو نوع ماهی اثر محرک رشد دارد. اما نور سبز هیچ تاثیری روی قزل آلای رنگین کمان (سالمونیدیوم) یا ماهی قرمز (کاپید) نداشت. تحقیقات دیگر نشان داده است که نور سبز تاثیری بر سرعت رشد ماهی کپور قرمز یا زرد دم (ماهی جوجه مانند) ندارد.

عجله بخش شیلات برای پذیرش فناوری جدید

در حالی که ما نمی‌دانیم چقدر ماهی‌های پهن بزرگتر می‌توانند زیر نور سبز رشد کنند، تایید شده است که نور سبز باعث می‌شود ماهی‌های پهن ۶۰ درصد سریعتر رشد کنند.این تحقیقات باعث شده است که پرورش دهندگان ماهی محلی از چراغ‌های LED سبز برای پرورش ماهی پهن استفاده کنند و بسیاری از پرورش دهندگان ماهی در اویتا این فناوری را در مقیاس تجاری پیاده سازی کرده اند.

فناوری فتوولتائیک برای ماهیها اعمال شده و به جای دوره معمول دو ساله، تنها پس از یک سال ماهی‌ها قابل استفاده بودند. تاکاهاشی می‌گوید خوشحال است که کار برای تجاری‌سازی این فناوری در حال انجام است و امیدوار است چراغ‌های LED سبز به کشاورزان این امکان را بدهد که ماهی‌های بهتر و سالم‌تری تولید کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید