اندازه گیری لرزش‌های مریخ با فناوری جدید

فناوری که در فرودگر InSight ناسا وجود دارد بهترین اطلاعات را در مورد درون مریخ ارائه دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، علاوه بر زمین لرزه‌هایی که در اینجا روی زمین اتفاق می‌افتد، اتفاقات مشابهی در مریخ نیز رخ می‌دهد و مرتباً مریخ می‌لرزد.

به گزارش slashgear، فرودگر InSight ناسا دارای ابزاری به نام لرزه‌سنج برای تشخیص مریخ‌لرزه‌ها است و در ماه مه ۲۰۲۲، نشانه‌هایی از بزرگترین زمین‌لرزه‌ای که تا به حال در سیاره‌ای دیگر شناسایی شده بود، دریافت کرد: زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵ که در ۱۲۲۲ روز مأموریتش در مریخ شناسایی شد. InSight از زمان آغاز ماموریت خود در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۳۰۰ مریخ لرزه را شناسایی کرده است و از لرزه سنج خود برای تشخیص امواج لرزه‌ای که از سیاره عبور می‌کنند استفاده می‌کند.

با تشخیص این امواج و تعیین دقیق محل پیدایش آنها، دانشمندان می‌توانند اطلاعاتی در مورد فضای داخلی مریخ مانند اندازه و چگالی گوشته و هسته مریخ به دست آورند. قبل از می ۲۰۲۲، بزرگ‌ترین مریخ لرزه‌ای که شناسایی شده بود، ۴.۲ ریشتر در اوت ۲۰۲۱ بود. با توجه به آن، محققان برای ثبت زمین لرزه ۵ ریشتری هیجان‌زده بودند، زیرا می‌توانست بهترین اطلاعات را در مورد درون مریخ ارائه دهد.

دانشمندان این داده‌ها را تجزیه و تحلیل خواهند کرد تا چیز‌های جدیدی در مورد مریخ در سال‌های آینده بیاموزند. ابزار لرزه نگاری به نام آزمایش لرزه‌ای برای ساختار داخلی (SEIS) در زیر گنبدی قرار دارد که InSight روی سطح مریخ قرار داده است و این ابزار اندازه گیری‌هایی را انجام می‌دهد. ابزار‌های دیگر در فرودگر عوامل آب و هوایی مانند باد، فشار و دما را اندازه گیری می‌کنند.

نگاه کردن به زیر سطح مریخ

داده‌های InSight برای درک ساختار داخلی مریخ استفاده شده است. تحقیقات منتشر شده در سال ۲۰۲۱ اطلاعاتی در مورد اندازه لایه‌های مختلف درون مریخ پوسته، گوشته و هسته آن و همچنین ترکیب هر لایه می‌دهد. بر خلاف زمین، که در آن هسته بیرونی فلز مذاب در اطراف یک هسته فلزی جامد است، محققان فکر می‌کنند که مریخ دارای یک هسته مذاب است.

در زمین، زمین لرزه‌ها در اثر حرکت صفحات تکتونیکی ایجاد می‌شوند. اما مریخ صفحات تکتونیکی ندارد، زیرا پوسته آن یک قطعه جامد است. محققان فکر می‌کنند که مریخ لرزه‌ها به دلیل شکستگی‌هایی است که در این پوسته به هنگام سرد شدن و کوچک شدن سیاره ایجاد می‌شود. هنگامی که یک مریخ لرزه رخ می‌دهد، ارتعاشات در داخل سیاره پخش می‌شوند. با اندازه گیری فرودگر InSight، محققان می‌توانند ارتعاشات اولیه (به نام امواج P) یا ارتعاشات ثانویه (به نام امواج S) را ببینند.

نویسنده اصلی یکی از مقالات تحقیقاتی، امیر خان از ETH زوریخ، گفت: "آنچه ما به دنبال آن هستیم یک پژواک است. " ما یک صدای مستقیم زلزله را تشخیص می‌دهیم و سپس به پژواک بازتابنده در اعماق زمین گوش می‌دهیم. با این حال، نظریه‌های اخیر مبنی بر اینکه مریخ لرزه‌ها ممکن است از منبع دیگری سرچشمه بگیرند، وجود دارد. به جای اینکه به دلیل ترک‌های پوسته باشد، برخی از محققان پیشنهاد کرده اند که این ترک‌ها می‌تواند ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی باشد که در زیر سطح مریخ اتفاق می‌افتد.

 

دیدگاه تان را بنویسید