شناسایی قوی‌ترین زلزله در مریخ

کاوشگر مریخ InSight ناسا به تازگی بزرگ‌ترین مریخ لرزه مشاهده شده در سیاره مریخ که ۵ ریشتر بوده است را شناسایی کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، مریخ لرزه‌ای که در ۴ می‌رخ داد، با بزرگی ۵ ریشتر ثبت شد و توانست رکورد قبلی ۴.۲ ریشتر را که توسط InSight در آگوست سال گذشته شناسایی شد، شکست دهد. مطالعه این رویداد طبیعی که ناسا آن را "زلزله هیولا" توصیف کرد، به دانشمندان کمک می‌کند تا مکان دقیق و ماهیت منبع آن زلزله را تعیین کنند. ناسا امیدوار است که فرودگر بتواند اطلاعات بیشتری در مورد فضای داخلی سیاره سرخ ارائه دهد.

به گزارش digitaltrends، ناسا روز دوشنبه ۱۰ مه این زلزله قدرتمند را در حساب توییتر InSight گزارش داد. در حساب توئیتر این فرودگر آمده است "آن را احساس کردم! "، بعد از بیش از سه سال گوش دادن به غرش‌های آرام مریخ، بزرگ‌ترین «مریخ لرزه» خود را تا به حال احساس کردم: تقریباً به بزرگی ۵ ریشتر است. تیم من در حال مطالعه داده‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر است. علم به صبر پاداش می‌دهد!»

مریخ آن نوع صفحات تکتونیکی را ندارد که حرکات ناگهانی آن باعث ایجاد زمین لرزه در زمین شود. درعوض، مریخ لرزه‌ها در اثر فعالیت‌های آتشفشانی ایجاد می‌شوند. دانشمندان علاقه‌مند به مطالعه فعالیت‌های لرزه‌ای در مریخ هستند، زیرا داده‌ها می‌توانند به درک بهتر گوشته و هسته سیاره سرخ کمک کنند. در بیش از سه سال نظارت بر مریخ، InSight بیش از ۱۳۱۳ زمین لرزه را شناسایی کرده است. لرزه‌سنج بسیار حساس آن در زیر گنبدی کار می‌کند که صدای باد را مسدود می‌کند و از آن در برابر شب‌های سرد محافظت می‌کند.

ناسا همچنین گزارش داد که InSight در حال حاضر مشکلاتی را با غبار مریخی که پنل‌های خورشیدی آن را پوشانده است، تجربه می‌کند که منجر به کاهش کارایی می‌شود. InSight می‌تواند با استفاده از بازوی روباتیک خود برای تراوش کردن شن روی پانل‌ها، گرد و غبار را حذف کند. شرایط باد نیز می‌تواند آن را از بین ببرد، اما فرودگر باید خوش شانس باشد تا چنین رویداد آب و هوایی را تجربه کند. گرد و غبار همچنین باعث ایجاد مشکلاتی برای هلیکوپتر نبوغ ناسا شده است، که سال گذشته به اولین هواپیمایی تبدیل شد که پرواز با قدرت و کنترل شده‌ای را در سیاره دیگری انجام داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید