کشف متان در خارج از منظومه شمسی

گروهی از محققان دانشگاه "لودویگ ماکسیمیلیان" مونیخ در یک مطالعه به سرپرستی "بسمه ریاز"(Basmah Riaz) اخترفیزیکدان این دانشگاه، برای اولین بار یک ترکیب متان خاص را در خارج از منظومه شمسی کشف کردند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از تی ای، کوتوله‌های قهوه‌ای، اجرام غنی از هیدروژن هستند که قادر به حفظ واکنش‌های همجوشی هسته‌ای نیستند. با توجه به جرم‌شان، موقعیتی میانی بین ستاره‌ها و سیارات اشغال می‌کنند.

ایسنا نوشت؛‌ نحوه تشکیل یک کوتوله قهوه‌ای همیشه توسط محققان مورد بررسی قرار می‌گیرد. برخی معتقدند که آنها نسخه کوچک شده‌ای از شکل‌گیری ستاره‌های خورشید مانند هستند.

اخیرا اخترفیزیکدانان روی جوان‌ترین کوتوله‌های قهوه‌ای که "کوتوله‌های قهوه‌ای اولیه"(proto-brown dwarfs) نیز نامیده می‌شوند، تمرکز کرده‌اند. به گفته محققان، آنها تنها چند هزار سال قدمت دارند و هنوز در مراحل اولیه شکل‌گیری هستند. محققان قصد دارند بدانند که آیا گاز و غبار موجود در این کوتوله‌های قهوه‌ای رنگ شبیه به ترکیب جوان‌ترین پیش‌ستاره‌های خورشید مانند است یا خیر.

آنها عمدتا روی متان که در بسیاری از سیارات فراخورشیدی یافت می‌شود، تمرکز کردند. در گذشته، متان نقش اساسی در شناسایی و مطالعه خواص قدیمی‌ترین کوتوله‌های قهوه‌ای کهکشان ما که چند صد میلیون تا میلیاردها سال قدمت دارند، داشته است.

طی این مطالعه گروهی از محققان برای اولین بار متان دوتریوم دار(CH۳D) را در سه کوتوله قهوه‌ای اولیه شناسایی کردند. این اولین تشخیص واضح متان دوتریوم دار در خارج از منظومه شمسی است. این یک نتیجه غیرمنتظره است.

کوتوله‌های قهوه‌ای اولیه اجرامی بسیار سرد و متراکم هستند. بنابراین تجزیه و تحلیل امضاهای متان در طیف مادون قرمز نزدیک نیز دشوار است. با این حال، آنها را می‌توان به راحتی در محدوده موج میلی متری مشاهده کرد.

تئوری‌های مربوط به تشکیل کوتوله‌های قهوه‌ای نشان می‌دهند که کوتوله‌های قهوه‌ای اولیه سردتر(حدود ۱۰ کلوین یا کمتر) و متراکم‌تر از پیش ستاره‌ها هستند. متان دوتریوم دار ترجیحا زمانی که گاز گرم باشد یعنی در دمای حدود ۲۰ تا ۳۰ کلوین، تشکیل می‌شود.

بسمه ریاز گفت: اندازه گیری‌ها نشان می‌دهد که حداقل بخش قابل توجهی از گاز موجود در یک کوتوله قهوه‌ای اولیه گرم‌تر از ۱۰ کلوین است، در غیر این صورت، متان دوتریوم دار اصلا نباید در آنجا وجود داشته باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید