کمک مهمان ناخوانده منظومه شمسی به محققان

دنباله دار برناردینلی-برنشتاین که در سال ۲۰۲۱ شناسایی شد، رسما بزرگترین دنباله داری محسوب می‌شود که تاکنون مشاهده شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، براساس گزارش اسپیس، این رکورد جدید که به تازگی به ثبت رسیده دنباله‌دار هیل-باپ را به عنوان بزرگترین دنباله دار کشف شده به جایگاه دوم می‌فرستد. هیل-باپ در سال ۱۹۹۵ کشف شد و در سال ۱۹۹۶ با چشم غیر مسلح قابل مشاهده بود. عرض این دنباله دار حدود ۷۴ کیلومتر بود و اکنون عرض دنباله‌دار برناردینلی-برنشتاین، که به عنوان دنباله‌دار ۲۰۱۴ UN۲۷۱ نیز شناخته می‌شود، حدود ۱۳۷ کیلومتر محاسبه شده است.

دنباله‌دار برناردینلی-برنشتاین از نام کاشفانش یعنی گری برنشتاین، کیهان‌شناس دانشگاه پنسیلوانیا و پدرو برناردینلی، محقق فوق‌ دکتری دانشگاه واشنگتن، گرفته شده که برای اولین بار این دنباله‌ دار را در مجموعه داده‌های بررسی انرژی تاریک مشاهده کردند. تصاویری که این دنباله دار را نشان می‌دهد مربوط به سال ۲۰۱۴ است، به همین دلیل است که این عدد در نام علمی این دنباله دار به ثبت رسیده است. برناردینلی و برشتاین هنگام مطالعه تصاویر سال‌های بعدی متوجه حرکت این نقطه کوچک شدند.

15638146_401در آن زمان، این دنباله‌دار در فاصله دوری قرار داشت و محققان نمی‌توانستند اندازه‌گیری خوبی از عرض آن داشته باشند. این دنباله دار از ابر اورت می‌آید و مدار آن به اندازه یک سال نوری از خورشید فاصله دارد و یک دور گردش آن ۵.۵ میلیون سال طول می‌کشد.

کمک مهمان ناخوانده منظومه شمسی به محققان

این دنباله دار در حال حاضر مسیر خود را به سمت داخل منظومه شمسی طی می‌کند. طبق گزارش‌ها این دنباله دار در سال ۲۰۳۱ به نزدیک‌ترین فاصله به زمین خواهد رسید و درست در خارج از مدار زحل باقی خواهد ماند.

محققان می‌گویند اندازه گیری این دنباله دار در فاصله دور بسیار هیجان انگیز است، زیرا احتمالا تا زمانی که به زمین نزدیک می‌شود، به طور قابل توجهی کوچک می‌شود. با نزدیک شدن این دنباله دار به خورشید بدنه اصلی آن ذوب می‌شود. این دنباله دار با چشم غیرمسلح قابل رویت نخواهد بود، اما دانشمندان انتظار دارند که اطلاعات زیادی در مورد اجرام ابر اورت به دست بیاورند.

 

دیدگاه تان را بنویسید