قمر خارج از منظومه شمسی کشف شد

ستاره شناسان با توجه به داده های تلسکوپ کپلر متعلق به ناسا، معتقدند یک قمر خارج از منظومه شمسی کشف کرده اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از دیلی میل، کارشناسان در یک پژوهش جدید از کشف شی فضایی مرموزی خبر داده‌اند که تقریباً ۳ برابر زمین است و آنها معتقدند احتمالاً یک قمر خارج از منظومه شمسی است. قطر این شی فضایی ۲۰۵۰۰ مایل است، حال آنکه قطر زمین ۷۹۰۰ مایل است.

مهر نوشت؛ این قمر خارج از منظومه شمسی دور سیاره‌ای به نام کپلر ۱۷۰۸b در یک منظومه ستاره دار دیگر در فاصله ۵۵۰۰ سال نوری زمین مدار می‌زند. البته وجود قمر خارج از منظومه شمسی هنوز به طور رسمی تایید نشده، هرچند نخستین کاندیدای احتمالی چنین شی فضایی ۴ سال قبل شناسایی شده است.

از آنجا که قمرهای خارج از منظومه شمسی را نمی‌توان به طور مستقیم عکاسی کرد، زمانی می‌توان وجود آنها را شناسایی کرد که از جلوی ستاره می‌گذرند و نور آن دیده نمی‌شود.

مشاهدات تلسکوپ‌های فضایی دیگر مانند هابل برای تایید این کشف ضروری است و البته چنین فرایندی ممکن است چند سال طول بکشد.

در صورتیکه وجود قمر خارج از منظومه شمسی تایید شود، این بدان معنا است که چنین اجسامی مانند سیارات خارج از منظومه شمسی در جهان معمول هستند.

پروفسور دیوید کیپینگ و آزمایشگاه کول وردز لب در دانشگاه کلمبیا این تحقیق را انجام داده‌اند که در نشریه «نیچر آسترونومی» نیز منتشر شده است.

پروفسور کیپینگ و همراهانش مشغول بررسی نمونه‌هایی از سیارات گازی بسیار سرد بودند که کپلر آنها را رصد کرده بود. آنها پس از اسکن دقیق ۷۰ سیاره متوجه کپلر 1708b شدند که دارای سیگنالی شبیه قمر بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید