کشف بزرگترین دهانه ناشی از برخورد اجسام آسمانی در منظومه شمسی

محققان ژاپنی با بررسی تصاویر ماموریت به مشتری و قمرهای آن و همچنین مدل سازی رایانشی، بزرگترین دهانه ناشی از برخورد دو جسم آسمانی در منظومه شمسی را یافته اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محققان ژاپنی به تازگی کشف کرده اند احتمالا بزرگترین دهانه ناشی از برخورد اجسام آسمانی در منظومه شمسی در قمر «گانیمد» سیاره مشتری وجود دارد.

محققان دانشگاه کوبه، انستیتو ملی فناوری و کالج اوشیما در ژاپن با بررسی تصاویر مربوط به ماموریت های قبلی از مشتری و قمرهای آن و همچنین با کمک مدل سازی رایانشی متوجه شکل عجیب قمر گانیمد شدند. 

محققان طی پژوهش های خود متوجه فرورفتگی هایی در حلقه هایی متحد المرکز در سطح گانیمد شدند. آنها معتقدند این فرورفتگی ها نشانه ای از برخورد میان قمر با یک سیارک به قطر حدود ۹۳ مایل است. اگر این امر صحت داشته باشد، فرورفتگی مذکور با قطر ۴ هزار و ۸۵۰ مایلی بزرگترین دهانه ناشی از برخورد دو شی آسمانی در منظومه شمسی به حساب می آید. پیش از این چنین رکوردی به قمر «کالیستو» سیاره مشتری تعلق داشته است. قطر دهانه ناشی از برخورد شی آسمانی در قمر کالیستو هزار و ۱۸۰ مایل بوده است.

 نایوکی هیراتا محقق ارشد این پژوهش در بیانیه ای می نویسد: ماموریت  JUICEسازمان فضایی اروپا قرار است در ۲۰۲۲ میلادی آغاز شود و کاوشگر در ۲۰۲۹ به مشتری می رسد. طی این ماموریت مشتری و قمرهایش از جمله گانیمد به وسیله ابزارهای مختلفی بررسی می شوند. امیدواریم این ماموریت نتایج تحقیق ما را تایید و درک ما از تشکیل و تکامل قمرهای مشتری را بیشتر کند.

گانیمد بزرگترین قمر مشتری و یکی از ۱۰ جسم بزرگ در منظومه شمسی به شمار می رود. همچنین این قمر میدان مغناطیسی مخصوص خود را دارد که مجزا از میدان مغناطیسی مشتری است. زیر سطح سنگی سیاره نیز  اقیانوسی نمکی وجود دارد که به عقیده محققان امکان دارد میزبان حیات باشد.

 این یافته ها حاکی از آن است که در ماموریت آینده مشتری، محققان با ناشناخته های زیادی روبرو خواهند شد.

دیدگاه تان را بنویسید