انتشار تصویری شگفت‌آور از یک کهکشان مارپیچی کم‌نور

ظاهرا هابل قرار است در سی سالگی خود هم‌چنان ما را شگفت زده کند. اکنون نیز ناسا عکس تماشایی یک کهکشان مارپیچی کم‌نور را از دید هابل منتشر کرده که جزئیات در آن به خوبی مشخص است.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، یک ویژگی بارز بیشتر کهکشان‌های مارپیچی بازوهای مارپیچی چندگانه‌ی آن‌هاست که به نظر می‌رسد از مرکز کهکشان به بیرون می‌چرخند. در این تصویر که با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل ناسا (NASA) و سازمان فضایی اروپا (ESA) گرفته شده، بازوهای مارپیچی آبی نقره‌ای کهکشان NGC 4848 با جزئیات زیادی دیده می‌شود.

 

این کهکشان مارپیچی که ۳۳۶ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد در فهرست‌بندی‌های دیگر نیز با نام‌های UGC 8082 و IRAS 12556+2830 نیز شناخته می‌شود. قطر آن ۱۵۰ هزار سال نوری است و دانشمندان آن را جزو کهکشان‌های میله‌ای مارپیچی فعال دسته‌بندی می‌کنند.

در این عکس تازه منتشر شده‌ی هابل، نه تنها بخش داخلی بازوهای مارپیچی کهکشان را می‌بینیم که صدها ستاره‌ی جوان، روشن و آبی را دربر می‌گیرد بلکه هابل موفق شده از دم‌های بسیار کم‌نور و غبار-مانند این بازوهای مارپیچی نیز عکس‌برداری کند.

این کهکشان مارپیچی میله‌ای (Barred Spiral Galaxy) نخستین بار در سال ۱۸۶۵ میلادی ( خورشیدی) توسط دانشمند آلمانی «هاینریش لویی داره» کشف شد. او در طول حیات خود هم‌چنین موفق به کشف سیارک فریا ۷۶ و بسیاری از کهکشان‌های دیگر شد و یکی از افراد مؤثر در کشف نپتون نیز بود.

اگر در نیمکره‌ی شمالی هستید، ممکن است بتوانید با یک تلسکوپ بزرگ ظاهر شبح-مانند این کهکشان کم‌نور را در صورت فلکی گیسو (Coma Berenices) مشاهده کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید