تغییر نام تلسکوپ جدید ناسا به افتخار "مادر هابل"

"ناسا" تلسکوپ "WFIRST" خود را به افتخار "نانسی گریس رومن " ستاره‌شناس فقید تغییر نام داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ ناسا "تلسکوپ نقشه‌برداری میدان باز فروسرخ" یا "WFIRST" را به افتخار "نانسی گریس رومن "(Nancy Grace Roman) که به "مادر هابل" هم شناخته می‌شود تغییر نام داد.

قرار است تلسکوپ "WFIRST "که پرچمدار تلسکوپ‌ها است، در سال ۲۰۲۵ میلادی به فضا پرتاب شود.

این تلسکوپ نه‌ تنها سیاره‌های فراخورشیدی دور و کوچک را کشف می‌کند، بلکه انواع گسترده‌ای از اجرام کیهانی مانند کوتوله‌های قهوه‌ای و سیاه‌چاله‌ها را نیز در بر می‌گیرد.

قرار است "تلسکوپ نقشه‌برداری میدان باز فروسرخ" نواحی ۱۰۰ برابر بزرگ‌تر از تلسکوپ هابل ناسا را مشاهده و رصد کند. از این‌ رو این تلسکوپ قادر خواهد بود سیگنال‌های مادون قرمز ضعیف از سراسر کیهان را کشف کند.

حال ناسا اسم این تلسکوپ را به افتخار "نانسی گریس رومن" به "تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن" یا به صورت کوتاه به "تلسکوپ فضایی رومن" تغییر داده است.

ناسا گفته این تلسکوپ سیارات فراخورشیدی یا جهان‌هایی ماورای منظومه شمسی را بررسی و پیدا خواهد کرد.

تلسکوپ رومن ۲.۴ متر آینه اولیه دارد و قادر خواهد بود تصاویری از فضای عمیق با همان وضوح تلسکوپ هابل ثبت کند اما میدان دید این تلسکوپ ۱۰۰ برابر عریض‌تر است و می‌تواند تصویربرداری‌های بیشتری از آسمان در زمانی کوتاه‌تر انجام دهد.

نانسی گریس رومن

رومن، نخستین زنی بود که موفق شد به سمت مدیریت ناسا برسد. او در سال ۱۹۴۹، مدرک دکتری ستاره‌شناسی خود را از دانشگاه شیکاگو دریافت کرد و در سال ۱۹۶۰ میلادی به سمت ریاست ستاره‌شناسی در اداره علوم فضایی ناسا رسید و این سمت را به مدت ۲۰ سال حفظ کرد. رومن در سال ۱۹۷۹ سال‌ها پیش از زمانی‌ که حتی پروژه ساخت "WFIRST" پیشنهاد شود، بازنشسته شد.

او در برنامه‌های قابل‌ توجهی از جمله ماموریت تلسکوپ فضایی "کاوشگر زمینه کیهان" یا "کوبی"(COBE) و "تلسکوپ فضایی هابل"(Hubble Space Telescope) شرکت داشت.

"جیم برایدنستاین"(Jim Bridenstine)) مدیر ناسا در بیانیه‌ای گفت: به خاطر رهبری و دید "نانسی رومن" بود که ناسا توانست در حوزه اخترفیزیک پیشگام شود و تلسکوپ هابل را به عنوان قدرتمندترین و پربارترین تلسکوپ فضایی جهان به فضا ارسال کند.

وی ادامه داد، برای نامگذاری تلسکوپ "WFIRST" هیچ نامی بهتر از نام رومن، به ذهنم نمی‌رسد.

این زن دانشمند در نهایت در سال ۲۰۱۸ میلادی در سن ۹۵ سالگی درگذشت.

دیدگاه تان را بنویسید