جی پلاس

تراشه های که هم حافظه دارند و هم یاد می گیرند!

محققان به تازگی با الهام از مغز انسان، یک تراشه عصبی ترانزیستوری ساخته‌اند که هم می‌تواند یاد بگیرد و هم عملکردی شبیه به حافظه داشته باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ نسترن صائبی؛ محققان با روش رایانش نورومورفیک که نوعی «محاسبات عصبی» به شمار می‌رود و همچنین با الهام از عناصر مغز انسان مانند سازمان عصبی و سیناپس تراشه‌ای را طراحی کرده‌اند که عملکرد حافظه و یادگیری دارد.

معمولا از معماری‌های نورومورفیک برای ایجاد انعطاف‌پذیری مصنوعی سیناپس‌ها استفاده می‌شود که اتصالات بین سلول‌های عصبی به شمار می‌روند و موجب انتشار و گسترش سیگنال‌ها در بخش‌های مغز می‌شوند. یکی دیگر از منابع ارزشمند دیگر رایانش نورومورفیک، انعطاف‌پذیری غشای عصبی است که سد محافظتی به شمار می‌رود که عملکرد نورون‌ها را حفظ می‌کند.

siliconnanow

با توجه به این نکات، محققان اخیرا یک ترانزیستور عصبی طراحی کرده‌اند که موجب انعطاف‌پذیری ذاتی غشای عصبی می‌شود. این ترانزیستور با پوشاندن یک نانوسیم سیلیکونی توسط یک فیلم سیلیکاتی ساخته شده است.

این محققان با تخصصی که در زمینه حسگرهای الکترونیکی شیمیایی و زیستی داشتند، سعی کردند که سیستم مناسبی را طراحی کنند که با استفاده از اصول حسگرهای زیستی، ویژگی‌های غشای عصبی را تقلید کند. به گفته آن ها، این نوع از حسگرها بارهای یک یون یا مولکول را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید