گزارش جی پلاس؛

نور زیاد یادگیری را آسان می کند

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور زیاد، علاوه بر این که حافظه را تقویت می‌کند، یادگیری را نیز تسهیل می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، محققان بر این باورند که وضعیت نور اتاق‌ روی مغز تأثیر می‌گذارد به طوری که وقتی نور محیط زیاد می‌شود، قدرت حافظه و میزان یادگیری بالا می‌رود. گروهی از دانشمندان دانشگاه ایالتی میشیگان مطالعاتی را بین ارتباط روشناسس و ساختار مغز انجام دادند. آنها مغز گروهی از موش‌های صحرایی را در یک بازه زمانی 4 هفته‌ای در نور ملایم تا روشن مورد بررسی قرار دادند.

محققان بعد از این آزمایش‌ها دریافتند موش‌هایی که در معرض روشنایی زیاد قرار گرفته بودند، پیشرفت چشمگیری در قدرت یادگیری و حافظه از خود نشان دادند. از سوی دیگر، مشخص شد در موش‌هایی که در محیطی با نور ملایم قرار گرفته بودند، ظرفیت بخش‌هایی از مغز که وظیفه انجام کارهای مرتبط با یادگیری و توانایی حافظه در افراد بود، حدود 30 درصد کاهش یافت. آنها در محیطی با نور ملایم، محیطی با شرایط نور داخلی در زمستان‌ها را تداعی کردند.

اما محققان بعد از مدت یک ماه وقفه، موش‌هایی را که در نور ملایم بودند، به مدت 4 هفته در معرض روشنایی قرار دادند و مشاهده کردند که ظرفیت مغزی آنها قدرت بازتوانی خود را به‌دست آورد و عملکرد بهتری از خود نشان دادند. آنها معتقدند که قرار گرفتن در معرض نور ملایم، یکی از عوامل پپتیدی را در مغز کاهش می‌دهد که به حفظ اتصالات سالم و نورون‌ها در مغز کمک می‌کند. کاهش این اتصالات، منجر به پایین آمدن عملکرد یادگیری و حافظه می‌شود.

به طور کلی، نور، نوعی سیگنال تحریک‌کننده قوی برای هوشیاری انسان می‌فرستد که عملکرد شناختی را بهبود بخشیده و اثرات منفی خواب‌آلودگی را کاهش می‌دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید