گزارش جی پلاس/ یافته جدید محققان؛

روغن کانولا حافظه را کاهش می‌‌دهد!

محققان در تحقیقات اخیرشان دریافتند که مصرف روغن کانولا می‌‌تواند باعث کاهش حافظه شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ بیشتر افراد تصور می‌‌کنند که هر موادی به صرف گیاهی بودن، سالم است. روغن کانولا یک روغن گیاهی محسوب می‌‌شود اما این بدان معنا نیست که ماده‌ای سلامت است به طوری که محققان معتقدند مصرف آن ممکن است باعث کاهش حافظه شود. 

روغن کانولا از دانه‌های هیبرید شده کلزا استخراج می‌‌شود. این روغن ابتدا در کاربردهای صنعتی و غذایی مورد استفاده قرار می‌‌گرفت اما به مرور، محققان به خطرات آن پی بردند. 

در سال‌های اخیر پیرامون روغن کانولا تبلیغات زیادی صورت گرفته و آن را یکی از سالم ترین روغن‌ها نشان می‌‌دهند و نسبت به روغن زیتون مقرون به‌صرفه‌تر می‌‌دانند. با وجود اورگانیک بودن این روغن گیاهی، دلایل زیادی برای مصرف نکردن آن وجود دارد. 

تحقیقات اخیر نشان می‌‌دهد که روغن کانولا می‌‌تواند روی مغز تاثیر منفی بگذارد و حتی موجب کاهش حافظه شود. بنابراین به نظر می‌‌رسد این روغن سالم‌ترین روغن محسوب نمی‌شود. 

محققان دانشگاه تمپل، اثرات این روغن گیاهی را روی سلامت مغز مورد مطالعه قرار دهند. آنها تاثیر مصرف روزانه روغن کانولا را روی موش‌های آزمایشگاهی بررسی کردند و دریافتند که این ماده در این موش‌ها احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌‌دهد. 

موش‌هایی که روزانه از روغن کانولا استفاده می‌‌کردند، اضافه وزن بیشتری پیدا کردند و به نوعی به اندازه یک پنجم وزنی که دارند، به وزن آنها اضافه می‌‌شود. اما اثرات منفی روغن کانولا به هیمن جا ختم نمی‌شود، بلکه محققان در این موش‌ها، اختلالات شناختی هم مشاهده کردند. این موش‌ها به مرور دچار کاهش حافظه شدند و قابلیت حل مساله در آنها کاهش یافت. 

دیدگاه تان را بنویسید