مجتبی شجاعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر حسب اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ ثبت جهانی 10 محصول راهبردی صادراتی ایران بر اساس توافقنامه لیسبون در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) انجام شده که خرمای ربی خاش یکی از این محصولات است.
وی افزود: مرز روتک دارای شرایط خاص و ویژه بوده که به همت مردم مرزدار و حمایت های ارزشمند مسئولان سخت کوش در دولت و نظام اسلامی شاهد ارتقای شاخص های خدمات در آن هستیم.
وی ادامه داد: با برنامه ریزی ها و پیگیری های مسئولان کارهای خوبی در منطقه شروع شده که امیدواریم با نگاه بلند دولت و به ثمر نشستن تصمیمات و کارهای انجام شده، توسعه، عمران و آبادانی را در منطقه شاهد باشیم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش نیز به خبرنگار ایرنا گفت: خرمای با کیفیت و ارگانیک ربی از محصولات مهم و راهبردی منطقه روتک بخش مرکزی این شهرستان به شمار می رود.
امان الله طوقی افزود: از مجموع گستره 15 هزار هکتاری محصولات کشاورزی منطقه مرزی روتک شهرستان خاش افزون بر چهار هزار و 500 هکتار آن به کشت خرما اختصاص دارد.
وی بیان کرد: خرمای این منطقه از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و این محصول دارای جنبه صادراتی و بازار پسندی مناسبی در سطح جهانی است.
وی ادامه داد: خرمای این منطقه بدون اینکه در سردخانه نگهداری شود حداقل تا یکسال سالم می‌ ماند.
مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: در سال‌های اخیر دلالان این محصول را به پاکستان و غیره حمل می ‌کردند و سود کلانی به جیب می‌ زدند، اما طی چند سال اخیر و امسال محصول تولیدی خاش با کیفیت مناسب به بازار‌های اروپایی راه پیدا کرد.
طوقی اظهار داشت: برای معرفی بیشتر این محصول باید کار بسته بندی، برندسازی و تبلیغات انجام شود که در این راستا شرکت تعاونی نخل کاران شکل گرفته و تلاش می کنیم با حمایت از سرمایه گذاران پرتوان بومی بتوانیم کارگاه های بزرگ بسته بندی و فرآوری و نگهداری محصولات را در خاش ایجاد کنیم.
به گزارش ایرنا سطح زیر کشت خرمای دیم در شهرستان خاش حدود سه هزار هکتار و خرمای آبی چهار هزار و 500 هکتار است.
شهرستان مرزی خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.