به گزارش ایرنا در این آیین شهروندان زاهدانی در پی کاهش نزولات آسمانی و تداوم خشکسالی نماز طلب باران را به امامت آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان اقامه و از درگاه خداوند بارش رحمت الهی را درخواست کردند.
زنان و مردان شرکت کنندگان در این آئین ضمن اقامه نماز طلب باران به صورت جماعت، بارش رحمت الهی را از درگاه خداوند متعال مسالت کردند.
نماز باران یا استسقاء از جمله نمازهای مستحبی است که خواندن آن در وقت کم شدن آب چاه‌ها و چشمه ها و نباریدن باران مستحب است.
این نماز 2 رکعت دارد و به طور معمول در قنوت آن دعایی خوانده می‌شود که طلب باران در آن آمده است.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در خطبه های نماز باران گفت: پروردگارا آبروی حضرت زهرا(س) را شفیع قرار دادیم تا باران رحمتت به این استان نازل شود.
آیت الله عباسعلی سلیمانی اظهار داشت: این روزها مردم برای حضرت زهرا(س) عزاداری می کنند و با دلی شکسته به درگاهت برای بارش باران روی آورده اند.
نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: تنها کشوری که نام دین را با قدرت و صلابت و عظمت بیان می کند ایران اسلامی است.
امام جمعه زاهدان افزود: تنها کشوری که به قرآن و عترت با تمام وجود دلبستگی نشان می دهد ایران اسلامی است.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان گفت: پروردگارا مردم با تمام وجود امروز برای اقامه نماز باران به این مکان آمده اند.
به گزارش ایرنا نماز طلب باران پیش از این 25دی ماه امسال در زابل برپا شده بود.
به گفته رئیس گروه هشدار و پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان این استان امسال رتبه نخست کم بارش ترین استان کشور را به خود اختصاص داد.
علی ملاشاهی اظهار داشت: از مهرماه امسال تاکنون 3 . 4 دهم میلی متر باران در سیستان و بلوچستان باریده است که کاهش 91 درصدی نسبت به بلند مدت را نشان می دهد.
وی گفت: امسال 100 درصد مساحت سیستان و بلوچستان دچار خشکسالی است.
وی ادامه داد: از ابتدای مهرماه تا پایان آذرماه 19.9 دهم درصد مساحت سیستان و بلوچستان دچار خشکسالی خفیف، 56.5 درصد خشکسالی متوسط و 23.2 درصد دچار خشکسالی شدید است.
سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی افزون بر 19 ساله و وزش بادهای موسمی 120 روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار روبروست که گاه سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از 20 برابر حد استاندارد می شود.
خشکی تالاب بین المللی هامون در شمال سیستان و بلوچستان و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره های آب زیر زمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال کشور این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی رو به رو کرده است
7316**3213 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.