در این مطلب آمده است: تفاوتی نمی کند بهار باشد یا تابستان، پاییز باشد یا زمستان، دل که هوای زیارت کند کوله بار سفر می بندیم و به زیارت می رویم. دوری راه و خطرهای سفر را به جان می خریم و برای زیارت به مکان های مقدس مشرف می شویم. سیستان و بلوچستان اگر چه بر خلاف بسیاری از استان های دیگر، مکان های زیارتی کمتری دارد، اما در مسیر حرکت گردشگرانی قرار گرفته است که از کشورهای همسایه با جان و دل برای زیارت به مشهد مقدس و قم می روند و حتی راه طولانی تا کربلای معلی را طی می کنند. جاذبه های مذهبی، زیارتگاه ها و مکان های مقدس هر سال تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود جذب می کند. سیستان و بلوچستان هم این توفیق را یافته است تا در مسیر زائران حسینی که گردشگران زیارتی محسوب می شوند قرار گیرد و با خدمات دهی به آن ها این وجهه گردشگری را پر رنگ تر کند. قرارگیری استان در مسیر زائران کشورهای همسایه، موقعیت خوبی برای گسترش گردشگری زیارتی و سرمایه گذاری ها در این مسیر است.
3محور برای گردشگران زیارتی کشورهای همسایه
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره می گوید: سیستان و بلوچستان دارای چندین بقعه متبرکه است که گردشگران می توانند برای زیارت مشرف شوند که البته بیشتر مورد توجه گردشگران داخلی است و آن ها هم به دلیل حکایت های تاریخی و آشنایی با بقعه از آن بازدید می کنند. نگاه آنان تاریخی است و با رویکرد مذهبی برای بازدید از بقاع متبرکه گردشگر وارد استان نمی شوند.دکتر «مجتبی میرحسینی» می افزاید: بیشتر گردشگران داخلی هم درباره سرگذشت شخصیت های بقاع متبرکه حماسه هایی شنیده اند و از این حیث برای بازدید به آرامگاه های آن ها می روند. کوه خواجه و آرامگاه سید غلام رسول و بی بی دوست، جزو آثار تاریخی ارزشمندی است که گردشگران داخلی از آن ها بازدید می کنند.وی تصریح می کند: اما صرف نظر از گردشگران داخلی که به بازدید از بقاع متبرکه می روند، گردشگری زیارتی ظرفیتی برای استان است، زیرا هر سال زائران زیادی از کشورهای همسایه برای ورود به ایران و زیارت حرم امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و سفر به عتبات عالیات از سیستان و بلوچستان عبور می کنند که تلاش می شود مسیر ورود زائران از میرجاوه به بندر کراچی و چابهار گسترش یابد تا از حجم زیاد گردشگران در میرجاوه کم شود.وی ادامه می دهد: باید مسافران از کشورهای همسایه در مرز توزیع شوند. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با امور بین الملل مذاکراتی را آغاز کرده است، استانداری هم پیگیر است که گردشگران زیارتی از کشورهای همسایه در سه محور یعنی مرز میرجاوه، مرز ریمدان و بندر کراچی وارد استان شوند تا از حجم گردشگر در میرجاوه کاسته شود و خدمات رسانی به گردشگران دچار مشکل نشود.
گردش مالی 500 میلیون تومانی
وی می گوید: در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر استان در استانداری مطرح شد که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی سامان دهی گردشگران زیارتی کشورهای همسایه باشد که این کار در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه و برخی دیگر از دستگاه هاست. اگر این اداره کل متولی شود ساماندهی گردشگران آسان تر و حساسیت ها هم کمتر می شود.وی بیان می کند: در این صورت، دفترها و آژانس های مسافرتی استان می توانند ورود کنند، بخش خصوصی اقامتگاه های خاصی را برای گردشگران زیارتی کشورهای همسایه مشخص کند که سامان دهی گردشگران خارجی در استان را انجام دهد و خدمات تخصصی و مطلوب تری ارائه شود و رضایت بیشتری به همراه داشته باشد.وی ادامه می دهد: پیگیری های لازم در حال انجام است تا سال آینده از مرز ریمدان و بندر کراچی علاوه بر مرز میرجاوه گردشگران زیارتی پاکستانی وارد استان شوند. در صورتی که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی باشد سرمایه گذاری و گردش مالی در این قسمت افزایش می یابد و کار با دقت بیشتر و تخصصی تر انجام می شود. بیش از 40 دستگاه استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم با گردشگری و خدمات به مسافران در ارتباط هستند.وی اظهار می کند: از طرفی بخش خصوصی می تواند با افزایش گردش مالی در این حوزه، سازمان دهی تخصصی تورهای گردشگری زیارتی از مبدا حرکت تا مقصد را انجام دهد که نا هماهنگی های ایجاد شده در گذشته کاهش یابد و زائران اربعین حسینی در قالب تور گردشگری وارد استان شوند و با همان محوریت و با حضور بخش خصوصی گردشگری خدمات خود را دریافت کنند. میرحسینی می گوید: سال گذشته 500 میلیون تومان گردش مالی در توریسم زیارتی عاید استان شد، در حالی که تعداد زائران اربعین سال قبل کمتر از امسال بود و این اداره کل هم متولی این کار نبود اما خدمات ارائه داد.
ورود 53 هزار زائر پاکستانی به کشور
مدیرکل اوقاف و امور خیریه نیز در این باره می گوید: 53 هزار زائر پاکستانی از ابتدای محرم امسال برای مشرف شدن به زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) از طریق مرز میرجاوه وارد ایران شدند که 20 هزار نفر آن ها در ماه محرم و 33 هزار نفر نیز از آبان و همزمان با ماه صفر در استان حضور پیدا کردند و خدماتی به آن ها ارائه شد.حجت الاسلام «اسماعیل تدینی» می افزاید: در صورتی که همکاری دولت پاکستان برای خروج زائران از این کشور روند بهتری داشت، به طور قطع زائران بیشتری وارد استان می شدند. اسکان و پذیرایی زائران پاکستانی امام حسین (ع) با همکاری این اداره کل، آستان قدس رضوی، سپاه و جبهه مردمی انجام شد و مردم محلی نیز پای کار بودند و خدمات خوبی را ارائه دادند.وی تصریح می کند: چند سالی است که شیعیان پاکستان برای زیارت عتبات عالیات از مرزهای سیستان و بلوچستان وارد کشور می شوند و این توفیقی برای استان است که می توان در این زمینه خدمات رسانی بهتری به آن ها انجام داد.
8006**3213 دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.