رضا راحت دهمرده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از مشکلات ثبت احوال در سیستان و بلوچستان افراد فاقد شناسنامه مدعی ایرانی بودن هستند که مهم ترین علت آمار زیاد فاقدان شناسنامه در این استان حضور اتباع بیگانه و مشکوک التابعه است.
وی افزود: بر اساس قانون و دستورالعمل های اجرایی برای تعیین تکلیف فاقدان شناسنامه، افرادی که مدارک نَسَبی دارند براساس قانون باید مدارک نسبی از پدر و جد پدری خود ارائه دهند تا مامور ثبت احوال در اجرای دستورالعمل نسبت به تشکیل پرونده فاقد شناسنامه اقدام کند.
وی ادامه داد: در این راستا مدارک لازم اثبات نسب شامل مدارک پدر و مادر و بستگان نسبی تکمیل و در نهایت از طریق مراجع مربوطه هویت و تابعیت فرد استعلام می شود و پس از تکمیل پرونده برای بررسی تابعیت به شورای تامین شهرستان مربوطه ارسال می شود.
وی تصریح کرد: در سال های گذشته روند رسیدگی به پرونده های مشکوک التابعین با کندی صورت می گرفت به طوری که از سال 74 تا 91 تنها19 هزار شناسنامه صادر شده بود.
مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان افزود: این موضوع از سال 92 در دستور کار جدی مسئولان استانی قرار گرفت به طوری که سال 93 را باید نقطه عطفی در این زمینه دانست زیرا در این سال این اداره کل با رسیدگی و تعیین تکلیف929 پرونده موفق به کسب رتبه نخست کشور شد.
دهمرده اظهار داشت: در استانهای دیگر آمار پرونده های فاقدان شناسنامه بالا نیست زیرا معمولا فقط در استان های مرزی افراد فاقد شناسنامه وجود دارند.
وی بیان کرد: تعدادی از افرادی که به ثبت احوال مراجعه می کنند فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی هستند که برای این افراد هیچ اقدامی در مرحله نخست از سوی ثبت احوال قابل انجام نیست.
وی ادامه داد: این افراد ابتدا باید به اداره امور اتباع خارجی مراجعه و تشکیل پرونده دهند و پس از طی مراحل قانونی در صورت دریافت سند تابعیت از وزارت امور خارجه، امکان صدور شناسنامه برای آنان وجود دارد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان سرزمین گنج های پنهان، دیار مردان مرد و میراث دار تمدن کهن ایران بزرگ امروزه وارث مشکلات و معضلات فراوان به جای مانده از دوران ستم شاهی است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون بسیاری از آنها حل شده و برخی از این مشکلات نیز هنوز با گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب پابرجاست و بخش هایی از جمعیت این استان را آزار می دهد.
داشتن هویت اصلی ترین نیاز هر ایرانی و در واقع هر انسانی است اما در سیستان و بلوچستان هنوز افرادی هستند که به دلیل کم توجهی رژیم ستم شاهی از داشتن سجل محروم مانده اند و به همین سبب تاکنون نتوانسته اند هویت شان را به اثبات برسانند.
سالهاست به علت نداشتن شناسنامه از حقوق اجتماعی محروم مانده اند، زنان و مردانی که بدون شناسنامه سالیان متمادی از عمرشان را سپری کرده و با ازدواج های غیر رسمی اما شرعی فرزندانشان نیز به سرنوشت والدین خود دچار شده و بدون هویت به زندگی خود ادامه می دهند.
هرچند تا کنون شمار زیادی از این خانواده ها با عنایت مسئولان صاحب شناسنامه شده اند اما هنوز برخی از آنان برای تایید هویت خود در تلاشند.
چالش جدی فاقدین شناسنامه در سیستان و بلوچستان به عنوان مشکلی چندین ساله هم اینک به همت مسئولان و پیگیریهای مجدانه درحال رفع شدن است.
شناسنامه یا سجل سندی رسمی برای احراز و اثبات هویت اشخاص در جامعه محسوب می شود به طوری که در قالب این سند پر اهمیت ترین اوصاف شخصی افراد جلوه می کند.
به گفته کارشناسان در دهه های گذشته شماری از مردم سیستان و بلوچستان به دلایل مختلف نظیر نبود نمایندگی ثبت احوال در محل، دوری از مرکز شهرستان و فقدان راه ارتباطی مناسب، بی سوادی، نا آگاهی از مزایای شناسنامه، زایمان در منزل، مشکلات اقتصادی، ازدواج با اتباع بیگانه و غیره موفق به دریافت این سند هویتی مهم نشده اند که این امر مشکلات فراوانی را برای آنان به همراه داشته است.
7316** 3213 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: اکبر نوری
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.