به گزارش دریافتی ایرنا از پایگاه خبری دفتر امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در خطبه های نماز جمعه این هفته، مسلمانان و کشورهای اسلامی را به دفاع از بیت ‌المقدس فراخواند و آن را حق مسلّم آنان دانست.
وی اظهار داشت: امروز در شرایطی زندگی می ‌کنیم که امت اسلام با انواع مصایب و آفات ظاهری و باطنی مانند اختلاف و درگیری، خشکسالی، کثرت زلزله ‌ها، کمبود نزول رحمت‌ های الهی، مشکلات اقتصادی و رکود بازارها مواجه است.
وی گفت: اعلام رئیس‌ جمهوری آمریکا مبنی بر تعیین شهر مقدس قدس به‌ عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی از دیگر مشکلاتی بحساب می آید که اخیرا به بحران‌ های جهان افزوده شده است.
وی خاطرنشان کرد: بیت‌ المقدس اگر چه در طول تاریخ دست به دست شده، اما در قرون متمادی در اختیار مسلمانان قرار داشته و توسط مسلمانان اداره شده است.
امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان ادامه داد: امروز علاوه بر اینکه ده‌ها سال است سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی اشغال شده و این رژیم حاضر به گفتمان، مذاکره و اجرای عدالت نیست، متاسفانه بسیاری از دولت‌ های قدرتمند نیز از این اشغال حمایت غیرمنطقی و هر حکمی که علیه این رژیم غاصب صادر می‌ شود را «وتو» می‌ کنند.
مولوی اسماعیل زهی افزود: سخنان ترامپ در این رابطه موجب جریحه‌ دار شدن احساسات مسلمانان جهان شده است.
وی تصریح کرد: اگرچه ما هرگز با افراط‌ گرایی، تروریسم و تندروی موافق نیستیم و آن را ملامت می‌ کنیم، اما این را قبول نداریم که قدرت‌ ها در هر جایی که دل‌ شان می‌ خواهد مسلمانان را به تروریسم و افراط‌گرایی محکوم کنند بر این اساس این را حق معقول، مشروع و مسلّم مسلمانان می‌ دانیم که برای آزادی بیت ‌المقدس به مبارزه برخیزند و از قبله نخست امت اسلامی دفاع کنند.
وی اظهارداشت: دولتمردان آمریکایی که اجازه ورود یا دخالت دیگران را در مسائل کشورشان نمی‌ دهند، ابتدا کشورهای اسلامی را مورد تجاوز و اشغال قرار داده‌ اند و اکنون هم جسارت را به‌ جایی رسانده ‌اند که به مقدسات و قبله نخست مسلمانان جهان تعرض می‌ کنند.
مولوی اسماعیل زهی تاکید کرد: باید جلوی آمریکا گرفته شود تا بیش از این منطقه و خاورمیانه را به آتش نکشد.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه این اقدام رئیس‌ جمهوری آمریکا شوم و محکوم است، اما بیداری و اتحاد امت اسلامی را در پی دارد و مسلمانی که در این شرایط بیدار نشود به اقتضای اسلام عمل نکرده است.
وی گفت: با صراحت به دولت آمریکا هشدار می‌ دهم که اگر دست از جسارت و تعرض به مقدسات امت اسلامی برندارد، مسلمانان جهان چنان درسی به او می دهند که برای آیندگان عبرت شود.
امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانش با خیر مقدم به هیاتی از علما، مسئولان و فرهنگیان ایالت بلوچستان کشور پاکستان در آیین نماز جمعه اظهار داشت: علمای پاکستان انسان‌ های دوراندیشی هستند که همواره برای وحدت تلاش کرده‌ اند.
وی گفت: درخواست ما از این هیات آن است که این پیام را به علمای پاکستان برسانند که بیش از پیش در راستای حل اختلافات و پایان‌ دادن به افراط ‌گرایی و تندروی از مسیر گفتمان و مذاکره تلاش کنند.
وی با اشاره به درگذشت حاج محمدعمرخان براهویی، از وی به‌ عنوان فردی بانفوذ، خیراندیش و صلح‌جو در منطقه یاد کرد و وفات وی را به خانواده و بستگانش تسلیت گفت.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.