دراین مطلب آمده است: شانزدهمین فصل کاوش‌های شهر سوخته به مدت دو ماه آغاز شد. کاوش‌های میدانی اگر چه 60 روز به‌ طول انجامید اما به گفته مسئولان تحقیقات کتابخانه‌ای و پژوهش‌ها تا سال آینده ادامه خواهد یافت. شهر سوخته تنها سایت باستانی کشور است که کاوش‌های آن مرتب انجام می‌شود. در این فصل کاوش، منطقه صنعتی و قبرهای گورستان مد نظر بود و تمرکز بر شناخت صنعت و روش‌های آن است. فقط پنج درصد محوطه باستانی 200 هکتاری شهر سوخته کاوش شده است که نشان از گستردگی این سایت باستان شناسی دارد.
سرپرست هیئت کاوش شهر سوخته در این باره به خبرنگار ما گفت: 14 پژوهشگر ایتالیایی و آلمانی در شانزدهمین فصل کاوش‌های شهر سوخته فعالیت داشتند که اغلب آن‌ها از دانشگاه سالنتوی ایتالیا و متخصصان درجه یک علوم میان رشته‌ای هستند و تجربه‌های زیادی در سوریه، عراق، آفریقا، کشورهای آسیایی و... دارند.
دکتر سید «منصور سید سجادی» افزود: این فصل از کاوش‌های شهر سوخته مصادف با پنجاهمین سال آغاز کاوش‌های آن بود. اولین دور کاوش‌های این شهر باستانی در سال 1346 توسط باستان شناسان ایتالیایی و ایرانی انجام شد. این فصل از کاوش‌ها از اول آبان به صورت رسمی آغاز و جمعه گذشته به اتمام رسید.
کشف استثنایی گور میمون
وی ادامه داد: در این دوره، کاوش در مناطق مسکونی، صنعتی و گورستان انجام شد که 66 قبر متعلق به زنان، مردان و کودکان از گورستان به دست آمد و کشف استثنایی قبر یک میمون از مهم ترین کشفیات این دوره بود. این موضوع که پیشینیان یک میمون را رها نکرده بودند و با رعایت تشریفات همچون انسان به همراه یک لیوان نوشیدنی دفن شده بود نیاز به بررسی دارد.
وی اظهار کرد: در بررسی‌ها مشخص شد این نوع میمون در فلات ایران وجود ندارد و مختص شمال هندوستان و کشورهای آسیایی دور و سواحل است و از آن جا به شهر سوخته آورده شده بود. پیشینیان این جانور را مثل انسان‌ها دفن کرده بودند که چرایی آن در حال بررسی است.
سرطان استخوان و کشف اجاق
سرپرست هیئت کاوش شهر سوخته افزود: 66 قبر و 72 اسکلت انسانی زن، مرد و کودک که دارای اشیا و نذورات بود از جمله کشفیات گورستان شهر سوخته محسوب می‌شود که یکی از تدفین‌ها به لحاظ دفن انواع غذاهای گیاهی، گوشتی، زیورآلات و. .. با دیگر تدفین‌ها متفاوت است که در حال بررسی است.
وی گفت: استخوان جوان 23 یا 24 ساله‌ای کشف شد که دچار سرطان استخوان بود و نشان می‌دهد حدود 4 هزار و500 سال پیش این بیماری وجود داشته است. دیگر اشیای به دست آمده از گورها اشیای سفال، فلزی، بقایای غذایی گیاهی سنگی و. .. است.
وی درباره کاوش‌های بخش مسکونی شهر سوخته ادامه داد: در این بخش چهار کارگاه بزرگ برای اولین بار کاوش شد. که مساحت این کارگاه‌ها 500 متر مربع و به صورت جدا از هم است. ساختمان‌های متعدد در کاوش‌ها نمایان شد و با توجه به این که اولین سال کاوش این کارگاه هاست حفاری‌های عمق انجام نشده است و سال‌های بعد نتایج اصلی به دست می‌آید.
وی بیان کرد: در این مجموعه یک سلسله اتاق‌های مسکونی وجود دارد که در کنار آن‌ها اتاق‌های کوچک دیده می‌شود. کارگاه شماره 26 در سال‌های 93 و 94 هم حفاری شد و در آن آثاری کشف شد که در یکی از اتاق‌های کارگاه اجاق بزرگ 90/1 متری به دست آمد که برای تولید غذا به کار نمی رفت و گویا نوعی محرابه است که در موقع انجام مراسم مذهبی استفاده می‌شد.
وی تصریح کرد: بخش صنعتی هم برای اولین بار حفاری شد این بخش قسمتی از شهر است که بیشتر مهره سازی و جواهرسازی از سنگ‌های فیروزه، عقیق و سنگ لاجورد در آن انجام می‌شد. کاوش‌ها در این منطقه با حساسیت و ظرافت خاصی پیش می‌رفت زیرا باید همه جزئیات مد نظر قرار گیرد و بقایای مهره ها، تیغه‌ها و ابزارهای کار جواهر سازی و مهره سازی که در اندازه‌های چند میلی متری است نیز شناسایی و جمع آوری شود تا بتوان دریافت که در کارگاه چه فعالیت‌های صنعتی انجام می‌شد.
سید سجادی، بیان کرد: با توجه به این که این کار در بخش صنعتی دقت نظر زیادی را می‌طلبد فقط 100 متر مربع از این بخش کاوش شده است و امیدواریم سال آینده به نتایج بیشتری دست یابیم. سال اول کاوش معمولاً برای آشنایی با بخش‌های مختلف است و سال‌های بعد کاوش‌های جدید انجام می‌شود و نتایج خوبی به دست خواهد آمد. به گفته وی، مطالعات پالئوپاتولوژی، ژنتیک و انسان شناسی در حال انجام است که در رشته پالئوپاتولوژی استادان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران حضور دارند. وی ادامه داد: در کاوش‌های پیشین، کارگاه‌های صنعتی شهر سوخته کمتر مورد پژوهش و مطالعه قرار گرفت که در این فصل فعالیت بیشتر در قسمتی از کارگاه‌های صنعتی که محل ساخت مهره‌های لاجورد و فیروزه بود متمرکز شد که این کار با هدف دستیابی به مواد اولیه و ابزار کار صنعت کاران انجام شد.
وی گفت: در عکس برداری‌های هوایی با استفاده از پهپاد و شیوه‌های فتوگرامتری می‌توان نقشه شهر را با توجه به پیشرفت علم و فناوری دقیق تر از قبل ترسیم کرد که دستیابی به نقشه دقیق شهر، دسترسی به آثار معماری و در نتیجه کاوش‌های گسترده تر را در پی خواهد داشت.
8006**6081 دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.