علیرضا نخعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سالهای اخیر شاخص های آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان پیشرفت خوبی داشته به طوری که پوشش تحصیلی 10 درصد بهبود یافته، که بیش از سه برابر متوسط کشوری است.
وی تعداد کل بازماندگان از تحصیل سیستان و بلوچستان را در سال تحصیلی 92-93، 192 هزار نفر ذکر کرد و گفت: در این سالها بسیاری از افراد جذب مدارس استان شده اند به طوری که امسال از حدود 73 هزار بازمانده 40 هزار نفر آنان نیز جذب مدارس شده اند.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت جذب بازماندگان از تحصیل این اقدام ارزشمند و ماندگار بدون تخصیص منابع مالی در سیستان و بلوچستان انجام شد.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر هزار مدرسه در سیستان و بلوچستان ساخته شده است افزود: جذب بازماندگان از تحصیل با وجود کمبود فضاهای آموزشی به طرق مختلف از جمله افزایش تراکم در هر کلاس 2نفر در دستور کار قرار گرفت.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سواد آموزی در این استان در سالهای اخیر چهار و نیم برابر کشور رشد داشته است.
نخعی با اشاره به برخی اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان در مجلس در باره این نهاد گفت: یکی از نمایندگان مجلس در اظهاراتی بر نارکارآمدی آموزش و پرورش استان تاکید داشتند که این امر سبب تشکیل کارگروه ویژه تدوین سند توسعه استان شد.
وی ادامه داد: قسمت عمده ای از سخنان این نماینده حق بود به طوری که فاصله و نبود توازن در شاخص های آموزشی سیستان و بلوچستان را نسبت به کشور بیان می کرد و وی خواستار تسریع در بهبود توسعه شاخص های این استان شده بود.
وی با بیان اینکه نبود توازن در شاخص های آموزشی سیستان و بلوچستان مربوط به دوره خاصی نیست بلکه تاریخی است گفت: در سالهای اخیر این شاخص ها روند توسعه ای به خود گرفته است.
وی با اشاره به اشکالات یکی دیگر از نمایندگان مجلس درباره طرح خرید خدمت گفت: این طرح دارای اشکالاتی همچون در نظر گرفتن کم سرانه برای دانش آموزان، درست تخصیص نیافتن منابع مالی و تاخیر در پرداخت است.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: طرح خرید خدمت در راستای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر واگذاری امور به مردم درحال انجام است به طوری که در این طرح 60 موسسه با اداره کل آموزش و پرورش این استان طرف قرار داد هستند.
نخعی افزود: با توجه به اهمیت آموزش در این موسسات در سالهای اخیر پنج موسسه که دارای عملکرد مطلوبی نبودند لغو قرار داد با آنها شده است.
وی خرید خدمات آموزشی را در سیستان و بلوچستان تجربه ای کم نظیر و ماندگار در تاریخ آموزش و پرورش ذکر کرد.
وی نیروی انسانی، فضای آموزشی، نرخ برابری پوشش تحصیلی پسران، دختران، پوشش تحصیلی در مقاطع پیش دبستانی و دبستان را از مهمترین شاخص های سند توسعه سیستان و بلوچستان ذکر کرد.
وی ادامه داد: در این راستا برای افزایش کیفیت آموزشی دانش آموزان، در کنار تهیه تجهیزات و امکانات آموزش ضمن خدمت کادر آموزشی نیز مورد توجه قرار گرفته به طوری که هر معلم سیستان و بلوچستان باید 200 ساعت آموزش ضمن خدمت ببیند.
نخعی کاهش حدود سه درصدی پوشش تحصیلی دختران سیستان و بلوچستان نسبت به پسران را یکی دیگر از مشکلات آموزش و پرورش ذکر کرد و افزود: با توجه به استعداد های فراوان در دانش آموزان دختر همچون پسران این استان تلاش برای برابر شدن این درصد در اولویت است.
وی انتصابات در آموزش و پرورش را بر اساس شایستگی و توانمندی های افراد ذکر کرد و گفت: پیشنهادات نمایندگان مجلس برای انتصاب در این نهاد بررسی و بر اساس چهار چوب پذیرش یا رد می شود.
به گزارش ایرنا، استان سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 با 19 شهرستان افزون بر 2 میلیون و 775 هزار نفر جمعیت دارد.
هم اینک بیش از 620 هزار دانش آموز سیستان و بلوچستان در 6 هزار و 300 مدرسه تحصیل می کنند و 36 هزار و 700 فرهنگی نیز سکان دار تعلیم و تربیت در این استان هستند.
7316** 3213 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشار دهنده: اکبر نوری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.