درجلسه 14 آبان هیات دولت، دانیال محبی به عنوان استاندار جدید سیستان و بلوچستان معرفی و جانشین اوسط هاشمی شد.
علی اوسط هاشمی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینکه مهمترین چالش در استان سیستان و بلوچستان، آسیب بر منابع آبی است، اظهار داشت: اکنون پنج نقطه حاشیه نشین با 470 هزار نفر جمعیت در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که 170 هزار نفر فاقد سامانه آب شرب بهداشتی در این مناطق سکونت دارند.
وی تصریح کرد: این افراد در مرکز استان هستند و اینها با روش بودجه قطره چکانی زمان 10 ساله می خواهد که حق آنها داده شود، البته اگر بخواهیم این مباحث اجتماعی را درمان کنیم چاره ای جزء این وجود ندارد که به عدالت روی آوریم و یک نگاه برنامه ای برخوردار از پشتوانه کارشناسی علمی و پژوهشی باشد و در واقع باید گفت که اهرم صندوق توسعه ملی باید در دسترس این استان های کمتر برخوردار باشد.
وی تاکید کرد: 18 سال استان با خشکسالی دست و پنجه نرم کرد و بسیاری از روستاها منابع آبی خودشان را از دست دادند.
هاشمی تصریح کرد: اکنون یک هزار و 400 روستا به روش سقایی آبرسانی می شود و سه هزار و 300روستا نیز فاقد سامانه آب هستند و از برکه ها آب آنها تامین می شود.
وی با بیان اینکه تمرکز ما روی این موضوع و رفع مشکلات در حوزه آب در این استان است، تاکید کرد: با مهار آب های خروجی و روان آبها می توان بخشی از این مشکلات را حل کرد به طوری که برای توسعه منابع آبی یک هزار و 800 میلیارد تومان دولت اختصاص داده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: افتخار به وجود منابع ارزی در صندوق توسعه ملی تا کی؟ وقتی سخن از محرومیت، گسست و فاصله های عمیق، نبود بهداشت، آب آشامیدنی و فقدان فضاهای آموزشی مناسب برای تدریس به میان می آید.
وی همچنین به کسری 12 هزار نفری کسونت معلمی در این استان اشاره کرد و گفت: بهترین اقدام برای رفع این مشکلات، گشایش صندوق توسعه ملی برای این استان ها است.
هاشمی ادامه داد: صندوق توسعه ملی به نظر من باید اولین رویکردش عدالت محوری باشد در هر استانی اگر در طول این 40 سال نتوانستیم عدالت برنامه ای داشته باشیم با برخورداری از پشتوانه این صندوق ملی امروز باید این استان ها را به استان های برخوردار نزدیک کنیم.
وی خاطرنشان کرد: شاخص متوسط ملی در هر بخشی به هر عددی رسیده است در استان سیستان و بلوچستان به زیر 50 درصد رسیده است و این حرکت نیاز به یک جهش دارد و جهش با اعتباراتی که دولت دارد اتفاق نمی افتد.
استاندار سیستان و بلوچستان اضافه کرد: به دلیل کثرت توقعات و تقاضاها، مسدود کردن صندوق توسعه ملی و عدم گشایش از این طریق برای عدالت ورزی یک انتقاد جدی است که باید در بخش ورود جدی داشته باشند که دست استان های توسعه نیافته را بگیرند تا مردم آن استان روی به حاشیه نشینی و خروج از محل سکونت آبا و اجداد خودشان نیاورند.
اجتمام ** 7268** 1418
خبرنگار: مهناز بیرانوند ** ناشر: مریم برزآبادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.