دراین مطلب آمده است: پیش از گسترش روز افزون فضای مجازی مردم، بیشتر از حال کتاب و مطبوعات را در سبد فرهنگی خود قرار می دادند و به مطالعه می پرداختند اما با گسترش فضای مجازی و دسترسی آسان و ارزان به انبوه اطلاعات فاصله مردم با کتاب و مطبوعات بیشتر شده است. با این اوصاف باز هم می توان گفت در دنیایی که فضاهای مجازی زندگی مردم را در خود غرق کرده است همچنان کتب برای مردم محبوب است، اگرچه کمتر به آن توجه می شود. مدیرمسئول یکی از انتشارات استان می گوید: یکی از مهم ترین مشکلات حوزه کتاب در استان نبود کتاب فروشی مناسب در شهرستان هاست، این مشکل حتی در حوزه کتب درسی دانشجویان نیز خود را نشان می دهد. زیرا هر چند کتاب فروشی در شهرها ایجاد شده است، اما این مکان ها از کتاب های به روز کشور محروم هستند و موجب شده است مردم کمتر به سمت مطالعه گرایش پیدا کنند. به همین دلیل سیستان و بلوچستان در رده بندی مطالعه کشور رتبه پایینی به خود اختصاص داده است که چندان شایسته استان نیست. «محبعلی آبسالان» می افزاید: وجود کتابخانه هایی با کتب روز سبب ترغیب بیشتر مردم به مطالعه می شود و می تواند سرانه مطالعه را افزایش دهد، اما متأسفانه هنوز حتی در بعد دانشگاهی چنین کتاب فروشی هایی وجود ندارد و دانشجویان استان از آن محروم ه ستند. بنابراین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تدبیری بیندیشد تا کتب به روز وارد استان شود، از طرفی با توجه به این که برگزاری نمایشگاه های کتاب در زاهدان استقبال مردم را به همراه داشته و نشان داده است که علاقه به مطالعه در میان مردم وجود دارد بنابراین باید نگاهی جدی به این موضوع داشت. به گفته وی استقبال چشمگیر مردم استان از نمایشگاه کتاب سبب شده است تا ناشران استان های دیگر خواهان حضور در سیستان و بلوچستان باشند، ولی آن چه در این میان اهمیت دارد ایجاد زمینه های لازم برای تداوم علاقه است، در این زمینه ایجاد نمایشگاه ها یا فضاهای این چنینی در مدارس و دانشگاه های استان می تواند یکی از اقدام های تأثیرگذار باشد که متأسفانه با وجود پیگیری ناشران استان هنوز اداره کل آموزش و پرورش با این موضوع موافقت نکرده است در حالی که انجام طرح می توانست ناشران استان را به آینده دلگرم کند. وی ادامه می دهد: برخلاف باورها و تصور عموم، فضاهای مجازی نتوانسته است جای کتاب را در خانواده ها پر کند و هنوز مردم دوست دارند با در دست گرفتن و ورق زدن، آن را احساس کنند تا مطالعه برایشان دلچسب شود به همین دلیل ترجیح می دهند به جای مطالعه کتب مجازی پشت صفحه مانیتور، پشت میز تحریر بنشینند و کتاب بخوانند، پس نمی توان حتی تصور کرد که فضای مجازی بتواند کتاب را حذف کند.
حمایت نشدن مهم ترین مشکل ناشران
این ناشر می گوید: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امر فرهنگ باید از ناشران حمایت و حتی قسمتی از کتب آنان را خریداری کنند. چون اگر این اقدام انجام نشود بدون تردید کتب در انبارهای کتاب می ماند. درباره نمایشگاه های کتاب نیز باید گفت که هیچ ضرورتی ندارد فقط زاهدان محل برگزاری نمایشگاه های استان باشد و مردم شهرهای دیگر استان هم باید بتوانند در نمایشگاه های کتاب استان حضور پیدا کنند که با متمرکز شدن این نمایشگاه ها در زاهدان، آن ها به دلیل بعد مسافت چنین امکانی را ندارند. بنابراین می طلبد دیگر شهرهای استان نیز در سال به عنوان میزبان نمایشگاه کتاب معرفی شوند علاوه بر آن باید متولیان فرهنگ استان تعاملی انجام دهند تا ناشران استان بتوانند با حضور در نمایشگاه های استان های دیگر کتب خود را ارائه دهند.
رشد کتاب خوانی در گرو توسعه کتابخانه ها
مدیر مسئول یکی دیگر از انتشارات استان گفت: برای رشد کتاب خوانی در استان، باید توسعه کتابخانه ها را هدف گذاری کرد. کتاب، امری بسیار حیاتی و فرهنگی است که می توان از آن به عنوان حوزه توسعه زیربنایی یک منطقه نام برد، بنابراین نباید به راحتی از آن گذشت چرا که توسعه فرهنگی، زیربنایی برای رشد دیگر قسمت هاست و اگر فرهنگ با مشکل روبه رو باشد، توسعه سخت افزاری هم با مشکل مواجه می شود، که در این زمینه فرهنگ باید اولویت توسعه همه قسمت ها باشد. «عبدا... شاهوزهی» می افزاید: در دنیای امروز اغلب مردم به دنبال بهبود اقتصاد خود هستند و کمتر به موضوع های فرهنگی از قبیل کتاب گرایش پیدا می کنند، در حوزه چاپ و نشر نیز ناشران با مشکل مالی رو به رو هستند که گرانی کاغذ و چاپ بر آن می افزاید، در کنار آن مشکلات عدیده ای در حوزه کتاب وجود دارد که با اندکی تدبیر و برنامه ریزی مناسب قابل رفع و جبران است. وی با اشاره به این که برای رشد کتاب خوانی در استان، باید توسعه کتابخانه ها را هدف گذاری کرد ادامه داد: یکی از راهکارهای کمک به ناشران، اختصاص یارانه است که دولت و ادارات متولی امر فرهنگ باید کمک هایی را در نظر بگیرند، یکی از موثرترین اقدام ها در این راه اختصاص درصدی از بودجه ادارات دولتی به این حوزه است، اقدامی که در ورزش انجام شد و تا حدودی نتیجه بخش بود. وی اظهار می کند: 20 عنوان کتاب به چاپ رسانده ام اما متأسفانه برای هیچ کدام از آن ها حمایت نشدم و برای چاپ به اجبار قسمتی از حقوق حاصل از کارکرد شخصی ام را هزینه کردم، از طرف دیگر برای استفاده ساکنان یکی از مناطق حاشیه ای شهر زاهدان با هزینه شخصی یک کتابخانه احداث کردم اما از آن هم حمایتی نشد، در حالی که اگر این میزان هزینه و زمان برای فعالیت های اقتصادی در نظر گرفته می شد امروز سرمایه ای کلان در دست داشتیم. وی بیان می کند: اگر ناشران توسط متولیان فرهنگی حمایت شوند با خیالی آسوده تر کار می کنند، با این حال ابتدا باید مشکل های پیش روی چاپ و نشر را برطرف و سپس برای رفع آن با حضور فعالان و ناشران ماهانه نشست های هم اندیشی برگزار کرد و به نوعی بسیج همگانی با حضور این افراد تشکیل شود. اما نباید غافل شد اگر روی بودجه برنامه ریزی شود بدون شک حداقل 70 درصد مشکل های حوزه کتاب رفع خواهد شد. به گفته این ناشر فضاهای مجازی امروز رشد چشمگیری در استان داشته با این وجود هنوز نتوانسته است جای کتاب را در میان مردم بگیرد و هر میزان هم فضای مجازی توسعه پیدا کند باز هم نقش و جایگاه کتاب در میان مردم فراموش نمی شود چرا که مردم استان دوست دارند کتاب را در دست بگیرند.
پیگیری های ارشاد برای توسعه کتاب خوانی
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می گوید: 24 آبان ماه به عنوان روز کتاب و کتاب خوانی مشخص و برنامه های بیست و پنجمین دوره هفته کتاب از 20 آبان ماه در استان آغاز شده است و تا جمعه هفته جاری ادامه دارد. در این هفته اقدام هایی به صورت ویژه پیگیری می شود تا همه سازمان های فرهنگی و اجتماعی نگاه ویژه ای به کتاب و کتاب خوانی داشته باشند. «حسین مسگرانی» می افزاید: برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب، بازدید از رسانه ها، کتاب فروشی ها و کتابخانه ها، برگزاری جام باشگاه های کتاب خوانی در زهک، ایرانشهر و چابهار به صورت نمادین، نواخته شدن زنگ مطالعه در مدارس، تجلیل از خیران، خادمان و فعالان حوزه کتاب، معرفی نویسندگان و ناشران برتر و تقدیر از آن ها، برگزاری جشن کتاب و رونمایی از آثار جدید، رقابت های کتاب خوانی و اجرای طرح نذر کتاب از جمله برنامه هایی است که قسمتی از آن برگزار شده است و قسمت دیگر تا پایان هفته اجرا می شود. وی با بیان این که طرح توسعه، تجهیز و ساخت کتابخانه ها و حمایت از ایجاد کتاب فروشی های بزرگ در دستور کار است اظهار می کند: به منظور ایجاد شهر و بوستان کتاب، اطلاع رسانی خوبی در استان انجام و طرح هایی از زاهدان، چابهار، زابل و ایرانشهر ارائه شد که دو طرح از زاهدان و چابهار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید شده است. وی تصریح کرد: «رمین» سال گذشته در همایش پایتخت کتاب ایران به عنوان روستای برتر دوستدار کتاب در کشور معرفی شد که به همین منظور جام باشگاه های کتاب خوانی در این روستا نیز برگزار می شود. طرح اهدای کتاب به مراکز فرهنگی، هنری که در طول سال انجام می شود نیز این هفته به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت. به گفته وی، ستاد هفته کتاب و کتاب خوانی در همه شهرستان ها به ریاست فرماندار هر منطقه برگزار و برنامه ریزی ها مطرح و برای اجرا تصویب شده است. برای انتخاب ناشران و خادمان برتر کتاب نیز کمیته ای در معاونت فرهنگی این اداره کل تشکیل و عملکردها بررسی شد که طی مراسمی نفرات برتر تجلیل می شوند و از مسئولانی که در حوزه کتاب و کتاب خوانی برنامه هایی داشته اند نیز تقدیر می شود. مسگرانی اذعان می کند: با توجه به رشد فضای مجازی امکان کاهش کتاب خوانی وجود دارد، در حالی که جامعه ای که کتاب خوانی در آن رایج نباشد توسعه پیدا نمی کند، رشد کتاب‌خوانی و الفت مردم با کتاب، یکی از ابزارهایی است که می تواند به توسعه فرهنگی جامعه کمک کند. به گفته وی طرح های ویژه کتاب برای کتاب فروشی های استان مانند دیگر نقاط کشور اجرا می شود اما استقبال آن ها از این طرح ها بسیار کم رنگ است چرا که خیلی از آن ها به اینترنت دسترسی ندارند و حاضر نیستند برای افزایش فروش کتاب و استفاده از این فرصت اقدام به راه اندازی سیستم های الکترونیکی برای کتاب فروشی کنند.
8006**6081دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.