اتابک جعفری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان کنتور با اعتبار هفت میلیارد ریال بر روی چاههای کشاورزی سیستان و بلوچستان نصب شده است.
وی بیان کرد: نصب کنتورهای هوشمند در شرایط بحران کم آبی به عنوان ابزاری کارآمد برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی توسط وزارت نیرو پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: با نصب کنتورهای هوشمند در طول سال میزان آب استحصالی هر چاه سنجش شده و در صورت اضافه برداشت هشدارهای لازم به بهره بردار داده می شود.
وی افزود: بدیهی است با مشارکت بهره برداران برای نصب کنتور هوشمند بر روی چاهها از آثار مخرب بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی جلوگیری کرد.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: 94 درصد آب مصرفی در این استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد.
جعفری اظهار داشت: در سالهای اخیر کاهش نزولات جوی باعث برداشت بی رویه از منابع آبهای زیرزمینی از طریق حفر چاه های عمیق کشاورزی شده است.
وی افزود: 6 هزار و 200 حلقه چاه غیرمجاز در سیستان و بلوچستان وجود دارد که سالانه 500 میلیون متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی برداشت می کنند که این مساله بحران بی آبی را در این استان تشدید کرده است.
وی بیان کرد: میزان برداشت از آبهای زیرزمینی توسط چاههای مجاز و غیر مجاز، چشمه و قنات برابر با 2 میلیارد متر مکعب است.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان دارای 19 هزار و 446 حلقه چاه با میزان برداشت 967 میلیون متر مکعب و هزار و 281 رشته قنات با میزان برداشت 383میلیون متر معکب در سال است.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به برداشت بی رویه از اضافه برداشت چاههای مجاز و غیر مجاز طی 20 سال گذشته به طور متوسط سطح آبهای زیرزمینی استان سالانه 21 سانتیمتر افت می کند.
جعفری ادامه داد: این امر سبب شوری آب در دشت های پایلوت شده و سالانه به طور متوسط 93 میکروموس بر سانتی متر افزایش داشته است.
وی افزود: حجم آب موجود در سدهای سیستان و بلوچستان هم اینک 990 میلیون متر مکعب است.
وی بیان کرد: 32 سد در سیستان و بلوچستان وجود دارد که هفت سد آن مخزنی و بقیه تغذیه ای هستند.
وی ادامه داد: از آبهای ذخیره شده در هفت سد مخزنی برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی سیستان و بلوچستان استفاده می شود.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: 2 میلیارد متر مکعب آب از دریای عمان برای مصارف کشاورزی، آشامیدنی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این استان تخصیص یافته است.
جعفری اظهار داشت: پس از بحث و بررسی در خصوص گزارش ارائه شده توسط گروه برنامه ریزی و تخصیص آب مقرر شد در راستای حمایت از بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار برنامه ریزی های لازم برای استفاده از منبع عظیم دریای عمان انجام شود.
وی با اشاره به اهمیت تخصیص آب از دریای عمان گفت: با توجه به وضعیت منابع آب در سیستان و بلوچستان و محدودیت هایی که در این خصوص وجود دارد شیرین کردن و انتقال آب از دریای عمان یکی از طرح های وزارت نیرو در این استان است که می تواند وابستگی زاهدان و منطقه سیستان را از آب رودخانه هیرمند مرتفع کند.
وی ادامه داد: همچنین این طرح می تواند آب مطمئن و پایداری در بخش آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی در سیستان و بلوچستان باشد.
وی افزود: از حجم 2 میلیارد متر مکعبی آب انتقالی دریای عمان به سیستان و بلوچستان بیش از 13 میلیون مترمکعب برای مصارف آشامیدنی و بهداشت، 317 میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی شامل طرح های کشت گلخانه ای با بهره وری مناسب، بیش از هزار میلیون مترمکعب در بخش صنعت به عنوان نیروی محرکه رشد و توسعه شرق کشور و 600میلیون مترمکعب در بخش شیلات شامل طرح های آبزی پروری مصرف خواهد شد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: میزان تبخیر سالانه آب در این استان چهار هزار میلی متر است که در مقایسه با 2 هزار و 100 میلی متر میانگین کشوری رقمی حدود 2 برابر را نشان می دهد.
جعفری مهمترین دلیل تبخیر آب در سیستان و بلوچستان گرمای زیاد هواست به طوری که در پنج ماه از سال گرمای هوا از 40 تا بیش از 50 درجه در نوسان است و وزش بادهای موسمی 160 روزه سیستان از دیگر عوامل تبخیر آب محسوب می شود.
به گزارش ایرنا استان سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) و بیش از 2 میلیون و 775 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود.
سیستان و بلوچستان بیش از 19 سال است که درگیر خشکسالیست.
3213**6081 خبرنگار: اکبر نوری **انتشاردهنده: حیدرسرایانی
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.