غلامرضا حسنی غربا روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سامانه «تهک» به صورت تخصصی، پیش بینی هواشناسی استان سمنان را 72 ساعت قبل از وقوع، به صورت پیامک های ویژه به 30 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی، و رانندگان استان سمنان ارسال می کند.
وی ارسال پیامک برای مخاطبان را در این سامانه رایگان دانست و خاطرنشان کرد: این پیامک های به شکل های تخصصی برای رانندگان با هدف آگاهی آنان از شرایط جوی محورها و در بخش کشاورزی با هدف برداشت به موقع محصول، زمان سم پاشی، کنترل و روشن کردن سامانه های گرمایشی گلخانه ها از دهه فجر 95 در استان سمنان برای اولین بار در کشور راه اندازی شد.
حسنی غربا خاطرنشان کرد: افرایش هشدارهای هواشناسی استان سمنان ناشی از تغییر اقلیم در استان متاثر از شرایط جوی کشور است و سالانه بیش از 100 هشدار و اخطاریه هواشناسی در این استان صادر می شود.
وی یادآور شد: تغییر اقلیم افزایش پدیده های حدی مانند افزایش دوره گرما، سرما، بارش‌های شدید و رگباری را در پی دارد که در حال حاضر 60 درصد بارش‌ها در استان سمنان به صورت رگباری، سیلاب و روان‌آب است و فقط 40 درصد بارش نرم در استان اتفاق می افتد که برای تغذیه سفره های آب زیرزمینی مفید است.
مدیر کل هواشناسی استان سمنان بیان داشت: نقطه ای بودن بارش های رگباری دیگر پدیده بارشی سال های اخیر در استان سمنان است، که در سال‌های اخیر در نتیجه پدیده تغییر اقلیم به وجود آمده است که علاوه بر ایجاد سیلاب و خسارت به کشاورزی و تاسیسات، مانع ذخیره سازی به منظور بهره برداری می‌شود.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان 55 درصد مناطق خشک و نیمه خشک است که با تشدید پدیده تغییر اقلیم با کاهش بارندگی، کاهش پوشش گیاهی، افزایش کانون‌های فرسایش بادی و فرونشست سطح آب‌های زیرزمینی، تشدید پدیده بیابانزایی در این استان در سال‌های گزارش شده است.
سامانه هواگوی 134 آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش بینی های جوی استان سمنان در تمام اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان سمنان دارای 9 ایستگاه سینوپتیک، 15 ایستگاه اقلیم شناسی و 50 ایستگاه باران سنجی در نقاط مختلف است.
6103/7344 خبرنگار: امیر حسین کاشی‌منش ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.