غلامرضا حسنی غربا روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال زراعی گذشته از مهر 95 تا شهریور 96، متوسط بارش ها در استان سمنان 112 میلی‌متر بود که نسبت به متوسط سال گذشته به میزان 113.8 میلی‌متر 1.6 درصد کاهش و نسبت به بلندمدت 25 ساله به میزان 134.4 میلی‌متر 16.6 درصد کاهش نشان می‌دهد.
وی با اشاره به افزایش متوسط دما به موازات کاهش بارندگی در سال زراعی گذشته در استان سمنان، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه، در چهار ماه خرداد تا شهریور امسال شهر سمنان 36 روز با متوسط دمای بیش از 38 درجه سانتی‌گراد را تجربه کرد در حالی که در سال گذشته در همین بازه زمانی شهر سمنان 25 روز چنین دمایی داشت، یعنی متوسط دمای شهر سمنان از حد آستانه که 38 درجه سانتی‌گراد است، امسال 11 روز بیشتر از سال گذشته بود.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به افزایش تبخیر در نتیجه افزایش متوسط دما و کاهش بارندگی، گفت: متوسط تبخیر شهر سمنان امسال 2 هزار و 400 میلی‌متر بود در حالی که متوسط تبخیر بلندمدت این شهر 2 هزار و 200 میلی‌متر است که نشان می‌دهد افزایش ظرفیت تبخیر به علت افزایش دما در استان سمنان قابل پیش‌بینی است.
حسنی غربا، رگباری شدن بارش ها به‌جای بارش‌های ملایم را دیگر پدیده سال‌های اخیر استان سمنان عنوان و خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته حدود 60 درصد بارش‌ها در استان نرم و ملایم و 40 درصد رگباری بود، اما در سال‌های اخیر در نتیجه پدیده تغییر اقلیم، اکنون 60 درصد بارش‌ها به صورت رگباری و به صورت سیلاب و روان‌آب است.
وی ادامه داد: نقطه ای بودن بارش های رگباری دیگر پدیده بارشی سال های اخیر در استان سمنان است، به طوری که در یک نقطه از یک شهر بارش رگباری رخ می‌دهد که منجر به سیلاب و خسارت می‌شود، در حالی که در نقطه‌ای دیگر از همان شهر بارشی وجود ندارد و خشک است.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان با بیان اینکه در بارش های رگباری فرصت نفوذ آب در خاک و تغذیه سفره های آب زیرزمینی وجود ندارد و آب حاصل از بارش به سرعت تبدیل به سیلاب و از دسترس خارج می‌شود، گفت: در استان سمنان که فاصله بین کوه و کویر بسیار کم است و فرصت بهره‌برداری و کنترل این سیلاب و روان‌آب‌ها کمتر است و آب حاصل از بارش به سرعت از دسترس و کنترل خارج می‌شود، بهترین راهکار برای استفاده بیشتر از بارش ها، توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از طریق ساخت سازه‌های نگهدارنده آب در استان سمنان است.
وی یادآور شد: با توجه به بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی، بهترین توصیه برای بهره‌برداری بهینه از آب موجود، اصلاح الگوی کشت، توسعه آبخیزداری و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری است تا به بهترین شکل ممکن از آب استفاده شود.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان 55 درصد مناطق خشک و نیمه خشک است که با تشدید پدیده تغییر اقلیم با کاهش بارندگی، کاهش پوشش گیاهی، افزایش کانون‌های فرسایش بادی و فرونشست سطح آب‌های زیرزمینی، تشدید پدیده بیابانزایی در این استان در سال‌های گزارش شده است.
سالانه یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب در استان سمنان آب تولید می‌شود که با افزایش خشکسالی‌های متوالی، این استان با کمبود حدود 150 میلیون مترمکعبی آب مواجه است.
سامانه هواگوی 134 آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش بینی های جوی استان سمنان در تمام اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان سمنان دارای 9 ایستگاه سینوپتیک، 15 ایستگاه اقلیم شناسی و 50 ایستگاه باران سنجی در نقاط مختلف است.
6103/6026 خبرنگار: مصطفی دهقان ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.