به گزارش ایرنا نشست هماهنگی برگزاری بیست و یکمین کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان در بندر 'گوادر' پاکستان با حضور 'محمد رفیعی' سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته مرکز ایالت بلوچستان و 'اورنگزیب حق' دبیرکل ایالت بلوچستان شامگاه پنجشنبه برگزار شد.
در این نشست بر اجرایی شدن توافق های کمیسیون های پیشین تاکید شد، به ویژه موضوعاتی نظیر سرعت بخشی بهره برداری دو گذرگاه مرزی جدید ریمدان - گبد و پیشین - مند تاکید شد.
هم اکنون، گذرگاه مرزی دو کشور تنها مرز میرجاوه - تفتان است.
در این خصوص همچنین در خصوص فعال شدن بازارچه های مرزی دو کشور بحث و تبادل نظر شد.
چگونگی همکاری دو بندر چابهار ایران و گوادر پاکستان، با توجه به اینکه این دو بندر خواهر خوانده هستند نیز در این نشست مطرح شد و در خصوص بازسازی و مرمت جاده تفتان به کویته نیز تاکید شد.
طرف پاکستانی در این دیدار تاکید کرد که از هیچ تلاشی برای اجرای توافق های کمیسیون مرزی دو کشور دریغ نخواهد کرد.
از موضوعات دیگری که مورد بحث قرار گرفت، جلوگیری از قاچاق کالا در مرز دو کشور، چگونگی جلوگیری قاچاق سوخت به ایالت بلوچستان پاکستان و چگونگی فروش قانونی سوخت بود.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته پاکستان نیز در این نشست تصریح کرد: ایران آماده است که سوخت را به صورت قانونی به مسئولان قانونی پاکستان بفروشد که بتوان از قاچاق جلوگیری شود.
بیست و یکمین کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان از 21 لغایت 24 مهرماه در بندر 'گوادر' پاکستان برگزار می شود.
این کمیسیون برای نخستین بار در بندر گوادر برگزار می شود و دیگر نشست های این کمیسیون در زاهدان ایران یا کویته پاکستان برگزار می شد.
بیستمین نشست کمیسیون مرزی در بندر 'چابهار' برگزار شده بود.
کویته مرکز ایالت بلوچستان واقع در جنوب غربی پاکستان است . این ایالت حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک زمینی با ایران دارد.
به گزارش ایرنا، آمار رسمی موجود درخصوص حجم صادارات و واردات میان ایران و پاکستان، حاکی است در سال 1394، کل مبادلات تجاری رسمی میان دو کشور تنها 861 میلیون دلار بوده است.
این رقم در سال 1395 سیر صعودی خود را آغاز کرد.
اعداد و ارقام مربوط به سال 1395 حاکی است حجم تجارت دوسویه بین ایران و پاکستان در این سال، به بیش از یک میلیارد و 150 میلیون دلار افزایش یافت. انتظار می رود در پایان سال جاری، تجارت میان دو کشور نسبت به سال گذشته نیز افزایش یابد.
ارزش اقلام صادراتی ایران به پاکستان در سال 1395 بیش از 795 میلیون دلار و واردات از این کشور همسایه حدود 365 میلیون دلار بود.
آساق **6125**1908
سیدبهادر حسینی تشنیزی** ناشر : افشار دارابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.