به گزارش ایرنا، شغل اصلی مردم منطقه سیستان (زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون) در شمال استان سیستان و بلوچستان از روزگاران قدیم تا دوره کنونی کشاورزی و دام پروری بوده که به طور مستقیم با دریاچه هامون گره خورده است.
نیزارهای وسیع این دریاچه مکان چرای دام ها بوده به طوری که دام های این منطقه صبحگاه به این نیزارها رفته و شامگاه خود مسیر رفته را بازمی گشتند.
صید و صیادی و حصیر بافی نیز از دیگر شغل ها و حرفه های مردم بوده که چند ده هزار نفر مرد و زن را به خود مشغول می کرده و سود خوبی نیز به همراه داشته است.
با گذر سالها و خشک شدن هامون به دلایل مختلف از جمله قطع شریان اصلی آن یعنی هیرمند از افغانستان، مردم این منطقه هرچه بیشتر به مرز وابسته شدند و تجارت مرزی را پیشه خود قرار دادند.
مبادلات مرزی نه تنها زمینه ساز ایجاد اشتغال برای مردم دو سوی مرز شده بود بلکه بسیاری از هموطنان برای تامین کالاهای ارزان قیمت به سیستان مسافرت کرده و ضمن گشت و گذار کالاهای مورد نیاز خود را نیز خریداری می کردند بطوری که بازارهای زابل و سایر شهرهای این منطقه از رونق خوبی برخوردار بود.
در سالهای اخیر با ایجاد دیوار امنیتی در نزدیکی مرز سیستان ایران با نیمروز افغانستان، راه تجارت و مبادلات مرزی برای مردم بومی با برخی مشکلات رو به رو شد که این موضوع زمینه ساز برخی ناامنی ها، افزایش سرقت ها و از همه مهمتر مهاجرت شمار زیادی از مردم این منطقه به نقاط دیگر کشور شد.
**منطقه آزاد عامل بهبود معیشت مردم و توسعه روابط دیپلماسی ایران و افغانستان
وجود خشکسالی های مکرر، نبود اشتغال و درآمد و شرایط نامساعد جوی باعث مهاجرت تعداد زیادی از مردم سیستان شده است که ایجاد منطقه آزاد می تواند نور امیدی در دل آنان ایجاد کند و بازگشت به موطن اصلی شان را رقم زند و نیز راه اندازی منطقه آزاد در این منطقه با توجه به نزدیکی فرهنگی بین ایران و افغانستان می تواند روابط این دو کشور را بهتر از پیش کند.
مدیرعامل منطقه آزاد سیستان خاطر نشان کرد: باتوجه به 19 سال خشکسالی در این منطقه، تنها راه برون رفت مقطعی سیستان از بحران، ایجاد منطقه آزاد است.
منصور حجازی نیا اظهار داشت: وجود کشور افغانستان در جوار سیستان به عنوان بازار بزرگ مصرف کننده یکی از فرصت های بسیار خوب کشور محسوب می شود.
وی ادامه داد: هم اینک کشور افغانستان و کشورهای آسیای میانه تمایل زیادی به تبادل کالا از طریق منطقه سیستان و چابهار و رسیدن به آبهای آزاد و اقیانوسی را دارند.
وی افزود: ایجاد منطقه آزاد در سیستان نه تنها باعث تسهیل در تبادل کالا میان کشورهای یادشده می شود بلکه از خروج مردم سیستان از این منطقه نیز جلوگیری می کند.
وی تصریح کرد: براساس آمارهای موجود، از سال 85 تا کنون پنج درصد جمعیت منطقه سیستان مهاجرت کرده اند.
مدیرعامل منطقه آزاد سیستان خاطرنشان کرد: پیوندهای مذهبی و فرهنگی مردم در دو سوی مرز یکی دیگر از دلایل ایجاد منطقه آزاد در سیستان است که این امر باعث می شود تعامل تجاری به بهترین شکل انجام شود.
حجازی نیا بیان کرد: بی شک یکی از مزیت های ایجاد منطقه آزاد در سیستان تامین امنیت در منطقه و کشور است.
وی اظهار داشت: ایجاد منطقه آزاد در سیستان باعث تقویت روابط دیپلماسی ایران با کشور افغانستان می شود.
وی گفت: سامان بخشی فضا و مراکز زیستی در سیستان از اهداف ایجاد منطقه آزاد در این بخش از کشور است.
**سیستان به سکوی اقتصادی تبدیل می شود
استاندار سیستان و بلوچستان در اینباره به خبرنگار ایرنا گفت: دولت به دنبال تبدیل این استان به قطبی تجاری است و ما نیز در استان باید به گونه ای عمل کنیم که این روند تسریع شود.
علی اوسط هاشمی خاطر نشان کرد: با تصویب منطقه آزاد تجاری سیستان افزایش معافیت های مالیاتی، کاهش عوارض گمرکی و سیاست های مالی و پولی خاصی در این منطقه اجرایی می شود که توجه هر سرمایه گذار و تاجری را به خود جلب می کند.
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: محدوده در نظر گرفته شده برای منطقه آزاد سیستان 28 هزار هکتار زمین است تا از این طریق بتوان تمامی منطقه به ویژه 600 روستای مرزی آن را پوشش داد.
وی افزود: مسئولان دستگاههای دست اندرکار بایستی برای دیوار امنیتی مرزی زابل چاره اندیشی و در این طرح بازنگری کنند و نقش و تاثیر آن در زندگی مردم را بر اساس منطقه آزاد تجاری سیستان مد نظر قرار دهند.
وی بیان کرد: منطقه آزاد تجاری سیستان با توجه به در نظر گرفتن بازار بسیار خوب افغانستان رویکردی صادراتی خواهد داشت و فعالان این عرصه به ویژه واحدهای تولیدی و شرکتهای تجاری و تجار و بازرگانان بایستی بیشتر توجه خود را به صادرات معطوف کنند و نگاهی صادرات محور داشته باشند.
هاشمی اظهار داشت: اگر سیستان در گذشته انبار غله ایران بوده هم اینک به سکوی اقتصادی منطقه تبدیل خواهد شد.
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین با اشاره به فعالیت های دولت یازدهم برای ایجاد منطقه آزاد در سیستان بیان کرد: دولت تدبیر و امید تمام تلاش خود را برای ایجاد منطقه آزاد در سیستان انجام داده است.
هاشمی اظهار داشت: گرچه لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور شامل تعداد معدودی منطقه می شد اما برخی افراد نیز با قصد انجام تبلیغات برای خود از این امر ممانعت کردند.
وی گفت: استانداران مناطقی که در لایجه دولت به منظور ایجاد منطقه آزاد ذکر شده اند بصورت جدی پیگیر این طرح بوده و برای حصول نتیجه بصورت فرد به فرد ملاقات هایی انجام داده اند.
**مزیت های منطقه آزاد سیستان و رویکرد صادراتی آن
مدیرعامل منطقه آزاد سیستان افزود: یکی از مزیت های خوب این منطقه قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است.
حجازی نیا ادامه داد: از آنجائیکه معامله های تجاری کشورهای آسیای میانه و اروپا تنها از طریق حمل و نقل زمینی و دریایی انجام می شود بنابراین این منطقه می تواند نقش اساسی در این زمینه ایفا کند.
وی تصریح کرد: هم اینک کشور هندوستان قصد دارد تا کالاهای خود را به دلیل درگیریهای زیاد با پاکستان از طریق چابهار به افغانستان منتقل کند که منطقه سیستان می تواند نقش موثری در مسیر این انتقال داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: وجود منطقه آزاد در سیستان می تواند باعث پویایی منطقه آزاد چابهار شود که هم اینک تحرک کافی و درحد انتظار را ندارد.
مدیرعامل منطقه آزاد سیستان اظهار داشت: ایجاد منطقه آزاد در سیستان باعث عمران منطقه و افزایش درآمد عمومی می شود.
حجازی نیا گفت: رویکر منطقه آزاد سیستان با توجه به شرایط خاص آن صادراتی خواهد بود و واردات از این بخش بسیار کم است.
وی بیان کرد: ایجاد این منطقه آزاد می تواند مشکلات بیکاری در استان را حل کند.
**منطقه آزاد سیستان ایجاد کننده امید و اشتغال در منطقه
منطقه سیستان پس از خشکی هامون و انسداد مرز معضلات اجتماعی بسیاری از جمله بیکاری، فقر و مهاجرت را به خود دیده که ورود به این موضوع ها سبب هزینه های بسیاری برای دولت و مردم شده است.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل نیز به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مزیت های منطقه سیستان وضعیت جغرافیایی آن و همجواری با کشور افغانستان است که باید به بهترین شکل از آن استفاده کرد.
هوشنگ ناظری ادامه داد: با توجه به شرایط منطقه و وجود حدود 19 سال خشکسالی، ایجاد منطقه آزاد در سیستان می تواند عامل موثری در افزایش امید به زندگی و اشتغال باشد.
وی اظهار داشت: منطقه سیستان راه ورود و خروج کالا از کشورهای آسیای میانه به خاورمیانه و اروپا است و می تواند به عنوان بار انداز کالا نقش خود را ایفا کند.
وی تصریح کرد: منطقه آزاد سیستان در واقع مکمل نقش منطقه آزاد چابهار بوده و این 2 منطقه می توانند زنجیره ای از فعالیت های اقتصادی و ترانزیتی را در سطح استان ایجاد کنند.
فرماندار زابل خاطرنشان کرد: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران اسلامی دروازه ورود کالا به کشور است و وجود منطقه آزاد در سیستان می تواند کمک بسیار خوبی برای ادامه چرخه حمل و نقل کالا باشد.
ناظری افزود: همچنین ایجاد منطقه آزاد در سیستان می تواند چهره محرومیت را زدوده و امیدی تازه به مردم این منطقه بدهد.
وی بیان کرد: پس از انسداد مرز و افزایش بیکاری، بسیاری از مردم منطقه به سایر نقاط کشور مهاجرت کردند و معضلات اجتماعی در منطقه سیستان افزایش یافت.
وی ادامه داد: ایجاد منطقه آزاد در سیستان می تواند جمعیت مهاجرت کرده را به این منطقه بازگرداند و نیز با توسعه کار و اشتغال سبب کاهش معضلات اجتماعی در منطقه شود.
فرماندار زابل تصریح کرد: ایجاد منطقه آزاد در سیستان همچنین زمینه ساز رشد و توسعه سایر شهرها در استانهای مجاور خواهد شد.
ناظری خاطر نشان کرد: با ایجاد منطقه آزاد، سیستان می تواند به دروازه توسعه کشور تبدیل شود.
یکی از جوانان منطقه سیستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پس از بسته شدن مرز بسیاری از فعالیت های اقتصادی از حرکت ایستاد و مردم برای ادامه حیات اقتصادی خود مجبور به مهاجرت از منطقه شدند.
محمد رسول شیرزایی نسب ادامه داد: براساس برخی آمارها حدود هشت هزار خانوار از سیستان مهاجرت کرده اند که علت اصلی آن نیز نبود درآمد و شغل مناسب بوده است.
وی اظهار داشت: پس از خشک شدن تالاب بین المللی هامون عملا کشاورزی در این منطقه تعطیل شد و با بسته شدن مرز نیز ریشه کار و اشتغال در منطقه خشکید.
وی تصریح کرد: هم اینک آمار اعتیاد در منطقه سیستان بسیار زیاد شده است که علت اصلی آن نیز بیکاری مردم به ویژه قشر جوان است.
شیرزایی نسب خاطرنشان کرد: ایجاد منطقه آزاد در سیستان می تواند راهکار مناسبی برای بازگرداندن مردم و ایجاد اشتغال و امید به زندگی در این منطقه باشد.
وی بیان کرد: هم اینک چشم امید مردم این منطقه به ایجاد منطقه آزاد در سیستان است.
امام جمعه شهرستان زابل نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شرایط شکننده و خاص سیستان و بلوچستان، ایجاد منطقه آزاد در سیستان همانند تنفس دادن به انسان در حال مرگ است و از نیازهای ضروری این منطقه محسوب می شود.
حجت الاسلام علی اکبر کیخا با انتقاد از مخالفان ایجاد منطقه آزاد در سیستان اظهار داشت: چنانچه مناطق آزاد در کشور مضر است باید تمام آنها منحل شود اما اگر نگاه به مناطق آزاد سود آوریست نباید در این امر تبعیض قائل شد.
وی بیان کرد: برخی مناطق در مرکز کشور برای ایجاد منطقه آزاد با عنوان بندر خشک معرفی شدند در صورتی که مناطق آزاد باید در بخش های مرزی کشور ایجاد شود.
امام جمعه زابل افزود: اینگونه پیشنهادها نشان از تبعیض می دهد درصورتی که منطقه آزاد حق مردم سیستان است.
حجت الاسلام کیخا خاطرنشان کرد: موفقیت در مناطق آزاد تنها با مدیریت قوی و ایجاد رویکرد تجاری و صنعتی بدست می آید.
وی بیان کرد: باید توجه داشت که کار منطقه آزاد صرفا واردات نیست بلکه تعامل و تجارت بین 2 یا چند کشور در قالب واردات و صادرات مهمترین رویکرد برای این مناطق محسوب می شود.
وی اظهار داشت: منطقه آزاد سیستان می تواند بستر مناسبی برای ایجاد بسیاری از صنایع و کارخانجات در این منطقه ایجاد کند که کارخانه لاستیک سازی از نمونه های آن است.
امام جمعه زابل ادامه داد: همچنین ایجاد منطقه آزاد می تواند سبب جذب گردشگران به سیستان شده و صنعت توریسم را در منطقه فعال کند.
**منطقه آزاد سیستان هم راستا با مولفه های اقتصاد مقاومتی
وی افزود: یکی از مهمترین مولفه های اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی به فروش نفت است که منطقه آزاد سیستان می تواند این مولفه را به خوبی اجرا کند.
امام جمعه زابل تصریح کرد: با ایجاد منطقه آزاد در سیستان بسیاری از فعالیت های خانگی و کارگاه های کوچک در روستاهای این منطقه شکل می گیرد.
حجت الاسلام کیخا خاطرنشان کرد: تولید و عرضه کالا بوسیله مردم و ورود آنان به عرصه اقتصاد نمود اصلی اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.
وی بیان کرد: مناطق آزاد ناموفق حاصل سوء مدیریت بوده است.
مدیرعامل منطقه آزاد سیستان اظهار داشت: هدف اصلی در منطقه سیستان صادرات کالا است که این موضوع مستقیما در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی است.
حجازی نیا ادامه داد: گرچه در ابتدای تصویب منطقه آزاد برای کسب درآمد و بهبود وضعیت معیشتی مردم مجبور به واردات برخی کالا ها هستیم اما رویکرد اصلی این منطقه در صادر کردن کالا به کشورهای اطراف است.
وی افزود: با تصویب منطقه آزاد در سیستان برخی کارخانه ها نیز در آن مستقر و کالای تولید شده در داخل کشور برای استفاده مردم به خارج از کشور صادر می شود.
وی تصریح کرد: منطقه آزاد سیستان می تواند بزرگترین صادرکننده و یکی از تولیدکنندگان بزرگ منطقه برای تامین کالاهایی مورد نیاز کشورهای همسایه باشد.
وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه هدف اصلی اقتصاد مقاومتی تکیه بر منابع داخلی و تولید درونی است منطقه آزاد سیستان می تواند این اهداف را به خوبی برآورده کند.
**نمایندگان مجلس به طور جدی پیگیر ایجاد منطقه آزاد سیستان باشند
امام جمعه زابل افزود: نمایندگان استان سیستان و بلوچستان تاکنون تلاش بسیار خوبی در زمینه ایجاد منطقه آزاد در این منطقه به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم داشته اند که امیدواریم این تلاش ها بیش از پیش ادامه یابد.
حجت الاسلام کیخا اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید تا تصویب نهایی این طرح مجدانه تلاش کرده و سایر نمایندگان را نیز با خود همراه کنند.
وی تصریح کرد: ائمه جمعه منطقه سیستان نیز برای تصویب منطقه آزاد با تمام توان پشتوانه نمایندگان خواهند بود.
وی از نمایندگان مردم استان خواست مراحل تصویب منطقه آزاد را از طریق رسانه ها به مردم اطلاع رسانی کنند.
امام جمعه زابل بیان کرد: رسانه ها ظرفیت بسیار مناسبی برای رسیدن به این هدف هستند که باید از آنها استفاده کرد.
وی اظهار داشت: ساخت کلیپ هایی از محرومیت سیستان و به تصویر کشیدن آنها در مجلس شورای اسلامی نیز می تواند تاثیر بسیاری برای تصویب منطقه آزاد داشته باشد.
**ایجاد منطقه آزاد در سیستان سبب بازگشت مهاجران می شود
امام جمعه زابل علت اصلی مهاجرت از منطقه سیستان را بیکاری دانست و گفت: ایجاد منطقه آزاد در سیستان سبب کارآفرینی بسیاری می شود و این امر به خودی خود عامل بازگشت مهاجران خواهد شد.
حجت الاسلام کیخا تصریح کرد: افرادی که از منطقه سیستان مهاجرت کرده اند در صورت وجود درآمد کافی با اشتیاق به منطقه آبا و اجدادی خود باز می گردند.
گرچه دولت یازدهم تاکنون لایحه ایجاد مناطق آزاد را در کشور چند بار به صحن علنی مجلس برده است اما یکبار با توجه به افزودن مناطق آزاد و ویژه به این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس تا 80 منطقه آزاد و ویژه با اعلام منافات این لایحه با برنامه پنجم توسعه رد شد و بار دیگر نیز به دلیل رای نیاوردن از سوی نمایندگان رد شد با این حال دولت تدبیر و امید از موضع خود کوتاه نیامده و ایجاد مناطق آزاد را در دستور کار خود دارد.
7311**6081 خبرنگار: اسماعیل مرادقلی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.