غلام حیدر زورقی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارندگی شدید اخیر سبب خسارت وارد کردن به زمین‌های کشاورزی، قنوات، جاده‌های دسترسی مزارع، دامپروری، کانال‌های آبیاری، بندهای آبخیزداری و استخرهای پرورش ماهی در سیستان و بلوچستان شده است.

وی افزود: عمده خسارت بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های کنارک، نیکشهر، چابهار، قصرقند، دلگان، مهرستان، سرباز، بمپور، فنوج، سیب‌و سوران و خاش گزارش شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: گروه‌های برآورد خسارت در منطقه حضور دارند و همچنان در حال بررسی دقیق میزان آن هستند.

به گفته مدیرکل ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان بر اساس برآوردهای اولیه سیلاب اخیر افزون بر ۳۳۲ میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهری حدود ۲۴ شهرداری این استان خسارت وارد کرده است.

عباسعلی ارجمندی اظهار داشت: سیلاب ۲۰ تا ۲۲ دی در بیشتر نقاط سیستان و بلوچستان خسارت جدی به بخش‌های زیربنایی، کشاورزی و واحدهای مسکونی شهری و روستایی استان وارد کرده است.

وی افزود: بر اساس برآورد های اولیه از مجموع ۴۷ شهرداری دچار سیلاب شده سیستان و بلوچستان حدود ۲۴ شهرداری اعلام خسارت ۳۳۲ میلیارد تومانی کرده‌اند.

مدیرکل ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: در سیلاب اخیر۳۱ محور اصلی و فرعی استان مسدود شده بود که با فروکش کردن آب و تلاش راهداران هم اینک ۲۰ محور فرعی بسته و بقیه مسیرها بازگشایی شده است.

وی افزود: ۱۷۹ روستای سیستان و بلوچستان در سیلاب اخیر دچار قطعی برق شدند که با تلاش نیروهای این حوزه برق ۴۵ روستا وصل شده است.

ارجمندی ادامه داد: همچنین شبکه توزیع آب ۲۴۵ روستای سیستان و بلوچستان از مدار خارج شد که با فعالیت شبانه روزی کارشناسان این حوزه، آب ۲۱ روستا وصل شده است.

وی نجات سه هزار گرفتار سیلاب و اسکان ۲۸۵ خانوار سیل زده سیستان و بلوچستان در چادرهای امدادی جمعیت هلال احمر را بخشی از اقدامات انجام شده سیلاب اخیر در استان ذکر کرد.

مدیر کل ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: تمامی دستگاه‌های امدادی در منطقه حضور دارند و به طور شبانه روزی درحال ارائه خدمات به مردم سیستان و بلوچستان هستند.

وی بیان کرد: ۳۵۰۰ نفر در قالب ۶۵ گروه جهادی برای امداد رسانی و کمک به مردم سیل زده به مناطق مورد نظر اعزام شده اند. 

ارجمندی از تشکیل ۴۵۰ تیم عملیاتی خبر داد و گفت: برای کاهش میزان آسیب های احتمالی ۴۵۰ تیم عملیاتی در مناطق مختلف استان حضور دارند و پنج گروه مهندسی و ۶۵ خودروی تاکتیکی سپاه به مناطق سیل زده اعزام شده‌اند.

بارش باران سیل‌آسا در جنوب شرق کشور که از شامگاه پنجشنبه ۱۹ دی آغاز شده، استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار داده و سبب جاری شدن سیلاب در این استان‌ها شده است.

شرایط در  سیستان و بلوچستان از سایر استان‌ها وخیم‌تر اعلام شده به طوری که میزان بارش‌ها در جنوب استان نسبت به سال گذشته ۲۶ برابر شده و در نتیجه سرریز شدن آب از پشت سدهای استان را در پی داشته است.

در سیستان و بلوچستان تعداد ۵۰۰ روستا و ۱۴ شهرستان درگیر سیل هستند و ۲۰ هزار واحد مسکونی بر اثر جاری شدن سیلاب تخریب کلی و جزئی دیده است.

امدادرسانی به روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان تنها از طریق بالگرد و یا قایق امکان پذیر است و با وجود تلاش امدادگران، چادر، مواد غذایی بسته بندی، پتو و ملزومات پزشکی و بهداشتی از اقلام ضروری مورد نیاز مردم منطقه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.