اکتاوینو علیم‌الدین روز پنجشنبه در سفر به زاهدان در نشست با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، اعضای اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در سالن کنفرانس موزه منطقه‌ای جنوب شرق (زاهدان) اظهار داشت: امیدواریم این دیدار گام اول همکاری بین ۲ کشور اندونزی و ایران باشد.

وی گفت: معرفی سیستان و بلوچستان به اندونزیایی‌ها کار آسانی است زیرا هرسال گردشگران موتورسوار اندونزیایی از طریق هند و پاکستان به میرجاوه و زاهدان سفر کرده و وقتی وارد این استان می‌شود و به شهرهای دیگر ایران سفر می کند هیچگاه احساس غریبی و نگرانی نمی کند.

سفیر اندونزی افزود: زمانیکه وارد سیستان و بلوچستان شدیم احساس کردیم وارد اروپا و یا کشور خودمان شدیم و به همین منظور هرسال تعداد گردشگران اندونزیایی به ایران از طریق مرز میرجاوه افزوده می‌شود.

وی  بیان کرد: گردشگرانی که وارد سیستان و بلوچستان شده و سپس به اروپا می‌روند نقش مهمی در معرفی این استان به دنیا دارند.

علیم‌الدین ادامه داد: بندر چابهار نیز با اتصال کریدور شمال به جنوب مکان مناسبی برای واردات و صادرات کالا محسوب می‌شود.

وی گفت: وجود قهوه اندونزی در اینجا نشان از واردات این کشور به ایران و سیستان و بلوچستان است و باید دید خرمای این استان نیز تا چه حد در اندونزی یافت می‌شود زیرا اکثر گردشگرانی که به اندونزی بازمی‌گردند پسته و نبات به عنوان سوغات با خود می‌آوردند که باید برای صادرات تمامی کالاهای ایرانی از طریق بندر چابهار تلاش کرد.

سفیر اندونزی در ایران افزود: در زمینه معدن نیز صادرات و واردات بین ایران و اندونزی حتی با وجود تحریم‌های ایران وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت های شیلاتی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در این زمینه همکاری گسترده‌تری می‌توان انجام داد و در حوزه حمل و نقل بین ۲ کشور نیز باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

علیم‌الدین گفت: شهری را در اندونزی به نام سوماترای جنوبی معرفی می‌کنیم تا با سیستان و بلوچستان همکاری نزدیکی برقرار شود زیرا ما تمایل به سفر و آشنایی و تبادل ۲ کشور با یکدیگر داریم و در حال حاضر چند آژانس و گردشگر ایرانی در اندونزیی و بالعکس فعال هستند.

وی افزود: سیستان و بلوچستان مکان‌های تاریخی بسیار خوبی دارد که حتما در راستای توسعه گردشگری سلامت و گردشگری تاریخی برنامه‌ریزی‌هایی را در این زمینه انجام خواهیم داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بیان کرد: با توجه به جمعیت ۲۵۰ میلیون نفری اندونزی و مسلمان بودن ۸۰ درصد مردم این کشور، ظرفیت‌های خوبی در زمینه روابط بین ایران و اندونزی وجود دارد.

علیرضا جلالزایی گفت: در جشنواره فرهنگ و هنر ساحل‌نشینان کشور که به میزبانی چابهار برگزار ‌خواهد شد حاضریم موقعیت و مکان در اختیار کشور اندونزی قرار دهیم تا در این جشنواره شرکت و به معرفی کشور خود و جاذبه‌های آن بپردازند و با جاذبه‌ها، آداب و رسوم و پتانسیل‌های ایران و سیستان و بلوچستان آشنا شوند.

وی بیان کرد: در زمینه تبادل هفته‌های فرهنگی بین سیستان و بلوچستان و کشور اندونزی نیز می‌توان اقدامات خوبی انجام داد و اگر کشور اندونزی آژانس یا آژانس‌هایی دارد که مایل به فعالیت در ایران هستند می‌توانند به سیستان و بلوچستان آمده تا مکان و امکانات لازم به منظور تبلیغ کشورشان در اختیار آنها قرار دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین کشور اندونزی می‌تواند در نمایشگاه‌هایی که در این استان یا تهران برگزار می‌شود، فرد تاثیرگذاری در حوزه گردشگری معرفی کند تا مردم ایران نیز بیشتر با آداب و رسوم و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری اندونزی آشنا شوند.

وی گفت: با معرفی افراد فعال در فضای مجازی اندونزی می توان آنان را با ظرفیت‌های گردشگری سیستان و بلوچستان آشنا کرد تا آنان نیز مزیت های این استان را به مردم اندونزی معرفی کنند.

 جلالزایی افزود: امیدواریم در اولین اجلاس وزرای گردشگری حاشیه اقیانوس هند که به میزبانی ایران و چابهار برگزار می‌شود، کشور اندونزی در این زمینه کمک‌هایی را انجام دهد تا کشورهای مطرح دنیا از طریق مرز چابهار ورود کنند و سیستان و بلوچستان به عنوان پراکنش‌کننده مطرح شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: این استان در زمینه تولید، تجارت و حمل و نقل از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است.

عبدالحکیم ریگی میرجاوه گفت: سالانه ۲۰۰ هزارتن خرما در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود و در زمینه شیلات نیز فرصت‌های خوبی در این استان فراهم است.

وی با اشاره به اینکه آماده سرمایه‌گذاری در بخش نساجی و تولید پارچه برای لباس‌های سنتی مردانه در چابهار هستیم، افزود: معادن سیستان و بلوچستان نیز از دیگر ظرفیت‌های این استان است که اندونزیایی‌ها می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در بحث حمل و نقل نیز با توجه به قرار گرفتن ایران در کریدور شمال و جنوب فرصت خوبی داریم تا در بندر چابهار اجناس اندونزیایی وارد و سپس به اروپا صادر شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.